Secventa finala a filmului il asaza in cadre pe Ilie Merce, securistul de nadejde din anii ’80, in postura de rahat in miezul cozonacului. Carevasafilmeze, tovarasul Merce o face, in cele din urma secvente ale „docudramei”, pe ghidul. Ghid in Palatul Parlamentului, a.k.a. Casa Poporului, ca cacofonie mai subtila nu putea gasi, pentru manifestul din urma, regizorul peliculei. Zace acolo maduva intregii istorii postdecembriste a Romaniei: un giovanni, substantiv comun defectiv de singular (pentru ca, zi de zi, intilnim mii de giovanni-n stratosfera sticlei colorate, dar toti membrii regnului vibreaza ca mustele, la singular), scuipind – smechereste si-ntr-un sictir sublim – indicatii pretioase vietatilor ce populeaza mediul inconjurator. Ghidul Merce – perfect oximoron pentr-o „Enticlopedie” a colegei Luiza, din pagina a saispea – este, frame cu frame, Cerberul alesilor. Precum dinozanurii lui Spielberg, scapati de sub control intr-un mediu aseptic, tovarasul devenit domn se crede o mafalda a mersului vietii. Merce este Gheonoiaia cu carare pe mijloc a ultimilor 19 ani: un supravietuitor peste regimuri, care arunca-n aer pina si cuvintele apasate ale regretatei doamne Lovinescu, si pe cele ale lui Emil Hurezeanu, si pe cele ale vaduvelor lui Vlad Georgescu si Noel Bernard.
Asta este marele cistig al alegerilor din 30 noiembrie: o entitate ca Ilie Merce nu va mai intra pe usile Parlamentului Romaniei. Ca un simpatizant al „extremismului de centru”, nu ma intereseaza cine va forma majoritatea sau minoritatea guvernamentala. Mie, unuia, mi-a ajuns rezultatul proaspat al „parlamentarelor”: vietatile fara umor din pereme si penege dispar in istoria anonima; „patriotii” ce-au plamadit istoria tatei Romania lasa loc si unor indivizi care pornesc la drum cu prezumtia de nevinovatie. De dinsii tine ca urmatorul regizor roman, ce se hotaraste sa repovesteasca o poveste sumbra din trecut, sa nu mai gaseasca pe culoarele caselor poporului asemenea personaje.