Muzeul memoriei filmului
În vreme ce cinemaul este serbat la Cannes, o mână de specialiști lucrează în California la conservarea unui milion de bobine care constituie „memoria prețioasă și fragilă“ a cinematografiei americane. Acești specialiști luptă să salveze de la distrugere kilometrii de peliculă originali ai capodoperelor filmului. Dușmanul este ceea ce este numit „sindromul oțetului“, degradarea peliculei, explică Tim Knapp, responsabil în cadrul companiei specializate Pro-Tek Vaults. Pelicula folosită pentru filme este extrem de fragilă, inflamabilă și degradează foarte repede, un film prost conservat poate pur și simplu să dispară în doar 15 ani. Chiar și stocarea acestor pelicule este periculoasă. De exemplu, în 1914 o adevărată comoară de filme americane pe peliculă de nitrat dispărea într-un incendiu. Pentru a evita distrugerea arhivelor, originalele unor opere cunoscute precum și comori uitate, Pro-Tek Vaults și alți specialiști controlează cu multă atenție temperatura și nivelul de umiditate al sălilor lor de stocare. „Aceasta ne permite să păstrăm cât mai bine exemplare, deseori originale, care pot fi utilizate pentru a face copii sau pentru a fi digitalizate în timp“, explică patronul firmei, Doug Sylvester. În sălile de conservare ale Pro-Tek sunt stocate mii de ore de lungmetraje, dar și emisiuni de televiziune, arhive prezidențiale sau chiar videoclipuri muzicale. În total, o jumătate de milion de kilometri de pelicule, monitorizate video în depozite din Burbank și Thousand Oaks, la nord de Los Angeles. Pe lângă prezervare și catalogare, specialiștii mai trebuie să ia și măsuri severe ca nu cumva să fie furate negativele originale ale unui mare film.
Bling-hop
La New York s-a deschis expoziția Ice Cold: An Exhibition of Hip-Hop Jewelry care retrasează istoria culturii muzicale hip-hop prin obiectele care par a o reprezenta cel mai bine: bijuteriile pe care le poartă muzicienii. Pot fi astfel admirate lanțurile groase de aur purtate de pionieri hip-hop din anii ’80 sau cele ale lui Notorious B.I.G., toate acestea pe un fond muzical compus din melodii reprezentative ale unor artiști hip-hop precum Tupac, 50 Cent, Jay-Z, OutKast sau Aaliyah. Expoziția este organizată în continuitatea unui album foto dedicat acestor bijuterii, realizat și publicat de o jurnalistă expertă în domeniu, Vikki Tobak. Există în această expoziție bijuterii reprezentative pentru istoria genului, de exemplu lanțurile din aur de 14 carate pe care Adidas le-a oferit membrilor Run-DMC la primul lor acord de sponsorizare din 1986, medalioane ale trupei Public Enemy sau ornamentele dentare prețioase ale cunoscutului Pharrell Williams.
AI Putin
Cum poți să te răfuiești de la distanță cu dușmanii politici? Îi faci eroi de film. Și, ca să îi faci să joace în filmele care le sunt dedicate, apelezi la noile tehnologii. Astfel, la Cannes, cineastul polonez Patryk Vega și-a reprezentat lungmetrajul Putin, o biografie a liderului rus realizată anul trecut. Pentru a-l recrea pe ecran, Vega a apelat la tehnologia deepfake și la AI-uri generative, „hrănite“ cu zeci de mii de imagini ale lui Putin. Vega, care a avut ideea acestui film, melanj de thriller și portret psihologic, imediat după declanșarea conflictului din Ucraina, a glumit în conferința de presă: „Nu, nu mă tem, Putin ar trebui să se teamă de mine“. Dar tocmai tehnica folosită și abordarea lui Vega este problematică, cel puțin din punct de vedere legal, dovadă fiind și grevele masive de la Hollywood din ultima vreme provocate de temerile stârnite de utilizarea AI-urilor. Pe de altă parte, o altă răfuială politică prezentată la Cannes sub forma filmului The Apprentice, un film biografic ce pretinde a prezenta tinerețea lui Donald Trump, îi va duce pe realizatori în fața judecătorului. Asta fiindcă avocații lui Trump au anunțat că vor acționa legal cu privire la cele prezentate în film (inclusiv o scenă de viol conjugal), acuzându-i pe realizatori de calomnie și de ingerință electorală.
Ritmul legal
În aprilie, ministerul Culturii din Cecenia a decis oficial că muzica trebuie să existe numai într-un tempo extrem de precis. „Orice muzică trebuie să corespundă unui ritm cuprins între 80 și 116 bpm (bătăi pe minut), conform mentalității și simțului ritmic cecen“, a anunțat ministrul Musa Dadayev, precizând că orice împrumut de la culturi muzicale străine este „inadmisibil“. Astfel, artiștii ceceni sunt obligați să se conformeze strict acestor reguli „etice și morale“ fixate de puterea politică, comentează „Slate“ care amintește că în SUA, în anii 1920, multe state și orașe cuprinse de „panică morală“ au încercat să elimine „decadentul jazz“ prin legi care făceau apel la astfel de detalii tehnice, în Iowa, de exemplu, orice muzică de dans trebuind să urmeze un tempo de 40 bpm.
Detectivi muzicali
Cei de la casa de discuri Universal Music au făcut o adevărată muncă de detectiv pentru a strânge laolaltă o colecție integrală de 1.800 de piese înregistrate, în foarte multe limbi, de către Charles Aznavour. Această colecție transpusă într-un pachet de o sută de CD-uri este lansată acum pentru a serba centenarul nașterii celebrului interpret francez care are în palmares 100 de milioane de discuri vândute în întreaga carieră. Această colecție unică va fi disponibilă la vânzare în întreaga lume pentru suma de 300 de euro. Cel mai greu pentru „detectivi“ au fost să descopere toate înregistrările lui Aznavour realizate în întreaga lume.