Salutat in Statele Unite ca unul dintre cele mai bune filme ale acestui an, The Social Network urmeaza un tipar clasic, cel al drumului spre inalta societate, doar ca eroul sau, Mark Zuckerberg, nu urmareste sa faca avere, ci, exclus din fratiile de elita de la Harvard, vrea sa constituie un loc in care toti oamenii sa se poata intilni, democratic. Motorul acestui film e faptul ca autorul celei mai ample retele de socializare din lume e o persoana care de fapt nu stie a socializa si care, asa cum apare pe ecran, e semi-autista – lipsindu-i nu bunul-simt ori cultul prieteniei, cit capacitatea de a simti, de a empatiza cu ceilalti, de a constientiza cind da cu bita in balta.
S-ar putea construi un discurs si despre cit e de moral sa faci un film despre o persoana care e inca in viata, care nu dorea un film despre ea si care nu a fost implicata in proiect. Realizatorii ar putea raspunde ca l-au solicitat pe Mark Zuckerberg si pe cei de la Facebook sa isi dea cu parerea despre proiect, dar ca au fost refuzati, si ca filmul nu e decit o consecinta a crearii Facebook-ului. Lucrurile pe care Zuckerberg le-a facut cu acest spatiu virtual ce reinterpreteaza termeni ca intimitate, discretie, prietenie se intorc impotriva lui. Amindoua partile ar avea dreptatea lor, asa cum si in film, Mark Zuckerberg, prietenul sau Eduardo Saverin, precum si gemenii Cameron si Tyler Winkelvoss au fiecare dreptatea lui cind se vor judeca.
Thriller si satira sociala
Privit dintr-un anume unghi, scenariul pare ca scoate in evidenta chestiuni neimportante – pe care un film foarte mainstream nici nu le-ar baga in seama sau nu in acest mod. Dar tocmai aceasta constructie bizara e atragatoare. Desi recunoaste in interviuri ca e un adept al noii tehnologii si ca i s-ar parea aiurea sa respinga produse care ii usureaza viata, David Fincher ofera o combinatie de thriller cu satira sociala perfect adaptata prezentului, precum si portretele tipologice ale noilor lideri. Un anume regret tot persista pe dedesubtul acestei povesti care nu invinovateste pe nimeni si care nu intentioneaza sa coloreze pe cineva numai in alb sau numai in negru. E regretul pentru o anumita forma de sportivitate care dadea pina nu demult competitiei din orice domeniu un aer de noblete. Daca nici razboaiele – desi tot mai chirurgicale si mai neutre – nu mai au sportivitatea Primului Razboi Mondial, cind respectul fata de adversar ii facea pe medicii unei armate sa trateze si ranitii din tabara adversa, noile reguli mondiale lasa in urma vechile bune maniere, preferind ritmurile metalice, amorale ale minunatei lumi noi.
Reteaua de socializare/The Social Network. Regia: David Fincher.
Cu: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Max Minghella, Armie Hammer, Rooney Mara