Artistii vizuali au inteles importanta acestui nou limbaj si unii dintre ei l-au folosit in filme experimentale. Ulterior, dupa cel de-al doilea razboi mondial, tehnologia ce a ajutat la aparitia si dezvoltarea televiziunii a creat premisele artei video, nascuta ca o reactie fata de monopolul acestui nou mediu de comunicare.
Scriitorul si filosoful german Walter Benjamin a analizat schimbarile prezentate mai sus in eseul sau Opera de arta in epoca reproducerii mecanice (1936). El a identificat trei tipuri de schimbari fundamentale specifice revolutiei industriale: in modul economic de productie, in natura artei si in categoriile de perceptie. La baza societatilor industriale din primele decenii ale secolului XX stateau linia de asamblare si productia de masa. Inovatiile tehnologice au permis ca procesele specifice productiei industriale sa „migreze” catre domeniul artei, anulindu-i valoarea rituala sau de cult si adaugindu-i o noua valoare, aceea de expunere, prezentare.
Montajul are un potential eliberator
Aceasta transformare a privat lucrarea de arta de ceea ce Benjamin numea „aura”, adica acel atribut ce ii dadea autenticitate si care era o suma de factori ce tinea de domeniul traditiei. Unicitatea unei lucrari de arta era data de valoarea sa, de „aura”, care era descoperita de privitor prin contemplare ritualica. Reproducerea mecanica nu poate, prin definitie, sa pastreze unicitatea modelului, ea doar emancipeaza lucrarea de arta de dependenta de ritual. Alterarea unei lucrari de arta prin inlocuirea aurei cu misticul coincide cu a treia schimbare in domeniul categoriilor de perceptie.
Pentru Benjamin, intrebarea daca fotografia si filmul sint forme de arta nu isi are sensul, deoarece el pune in prim-plan faptul ca, sub influenta modurilor de productie si a tehnologiei, arta si-a modificat forma si functiile. In decursul marilor perioade istorice, odata cu modul de existenta, se modifica si perceptia lor senzoriala. Creatia artistica devine productie artistica. Montajul de film este elementul de limbaj care se potriveste cel mai bine sensibilitatii si perceptiei din epoca masinilor. Acest fapt este posibil prin extragerea, taierea unor materiale filmate dintr-un anumit context si apoi recompunerea lor intr-o noua realitate filmica, lucru imposibil de realizat in procesul de contemplare a unei picturi clasice. Montajul are un potential eliberator, orientind interesul artistic catre arena angajamentului politic. Pentru Walter Benjamin, montajul devine principiul major al productiei artistice in epoca tehnologica specifica revolutiei industriale interbelice.
Scrierile importante alei lui Walter Benjamin au fost publicate de catre Editura Idea din Cluj acum trei ani, in volumul Iluminari.