Matkalaukku Teatteri – Travelcase Theatre, compania de teatru de papusi din Rovaniemi, gazduit intr-un studio din Puppet Theatre House, asta si face, dar nu numai pentru copiii din oras, ci si pentru cei din alte localitati ale Laponiei si pentru numeroasele comunitati finlandeze din Karelia, componenta a Federatiei Ruse. Orice finlandez iti va spune ca Rusia le-a furat 10 la suta din teritoriu dupa cea de-a doua conflagratie mondiala, tema apropiata si “Adevaratilor Finlandezi”, partidul cu vederi nationaliste care la alegerile de duminica trecuta a obtinut un scor surprinzator de mare. Promovarea culturii finlandeze, a celei lapone, a valorilor traditionale pe calea placuta a teatrului constituie nucleul misiunii artistice pe care Lapland Puppet Theatre Association si-o asuma. Rovaniemi a fost in ultimele doua decenii si un punct extrem de activ al papusariei din zona Marii Barents, prin participari la festivaluri, reuniuni, workshop-uri etc. La o densitate ce nu depaseste in partea nordica a tarii 5 locuitori/kmp, formula avantajoasa este aceea a companiilor mici, flexibile, care se pot deplasa usor si isi pot adapta spectacolele la orice spatiu. Nu pentru ca scolile nu ar avea conditii, peste tot salile de festivitati si cele de sport ofera dotari de individiat, dar ideea de amovibilitate si adaptabilitate caracterizeaza arta papusareasca din zona. In acest spirit, Lapland Puppet Theatre Association s-a orientat spre o formula de festival axat pe one man-woman shows, organizind toamna Festivalul International al Solourilor Papusaresti, prezentate la Puppet Theatre House, dar si in parcul din spatele casei ori in scoli. Traditia dateaza la Rovaniemi de decenii bune, devenind un fel de marca artistica a zonei. De regula, fiecare spectacol este continuat printr-o secventa de atelier, de constructie a unei marionete, de transformare a unui obiect oarecare intr-un obiect teatral, pornind de la care si cu care fiecare copil inventeaza si spune o poveste. Nu numai cei mici sint atrenati in asemenea activitati interactive, ci si adultii, fie ei educatori ori parinti, care se pot inscrie si pot urma cursuri de specializare. La mijlocul lunii mai, de pilda, in “casuta papusilor” va avea loc un training profilat pe valentele terapeutice ale teatrului pentru copii, pentru a-i putea ajuta prin mijloace teatrale pe pustii cu probleme de adaptare, de comunicare ori pe cei cu deficiente de diverse feluri. Pentru ca arta papusareasca, asa cum ziceam, este aici foarte aplicata, urmarind efecte estetice, dar si cele ce privesc formarea copiilor.
Hirzobul cu minuni se plimba prin toata Laponia
Johanna Peltonen se ocupa acum de Matkalaukku Teatteri – Travelcase Theatre, itinerind hirzobul ei cu minuni in toata Laponia. Johanna este specializata in teatru nonverbal si papusarie, dar a promovat inca de la inceputul carierei colaborari cu artisti din domeniul muzicii, artelor vizuale si cu artizani laponi. Cea mai recenta productie a companiei, infiintata in anii ‘80 de mama Johannei, Leila Peltonen, este Kurkvaak – Oh So Froggy, un spectacol care utilizeaza mai multe tipuri de papusi. Nu e o poveste in sensul clasic al cuvintului, ci o suita de episoade amuzante, deconstructia narativitatii fiind o tendinta predilecta. Dureaza 25 de minute, dar e completat de fiecare data cu un mic workshop despre teatrul de umbre ori cum sa realizezi singur o papusa. Ideea e de apropiere de copilul-spectator, de introducere in arta teatrului, pe care o poate practica, la nivelul si cu deprinderile specifice virstei, acasa, si nu de intretinere a iluziei teatrale, de pastrare a distantei intre actor si audienta.
Un alt spectacol pe care nu l-as fi ratat la Rovaniemi este cel al lui Mos Craciun, din Santa’s Village. Pentru ca Rovaniemi este locul in care Mos Craciun traieste, primeste scrisori de la copiii din intreaga lume si are grija ca in noaptea de Ajun sa umble peste tot cu sania plina de cadouri. Reprezentatia Mosului m-a emotionat, chiar daca l-am vizitat in perioada Pastelui. Audienta dureaza cca 3 minute, iar personajul e cu totul altfel decit Mosul ipostaziat de Coca Cola, e autentic: inalt, bine facut, are o barba impresionanta, gri, o camasa alba, lunga, cu motive finlandeze, o vesta rosie brodata cu acelasi tip de modele, pantaloni tricotati din lina si cizme din blana de ren. Cind mi-a spus “multumesc” si “la revedere” in limba romana, m-a convins ca e adevaratul Mos.