La urma urmei, Darren Aronofsky a fost intotdeauna atipic, in alt ritm decit uzina de vise americana si, in acelasi timp, nu a fost niciodata comod. Cu un singur lungmetraj, Pi, thriller psihologic amestecind matematica si cabala (facut cu numai 60.000 de dolari!), atragea atentia si respectul. Halucinantul Requiem for a Dream ii inalta soclul de regizor cult si apreciat de critici. Nu a fost de ajuns… au cazut, rind pe rind, mai multe proiecte, printre care The Fountain, a carui finantare a disparut in momentul in care Brad Pitt n-a mai putut sa joace rolul principal.
De la alb la negru
Multi sint cei care au vazut in Black Swan o prelungire sau un “companion piece” a lui The Wrestler, legatura pe care Aronofsky o recunoaste. “Doua lumi, doua sexe, aceeasi lupta”, spune el. Doua filme despre doua personaje care fac arta cu propriul lor corp si care sint dispuse sa treaca de orice limita pentru a reusi.
Ideea Lebedei Negre a pornit de la o scriere a lui Dostoievski. Apoi, mergind la o reprezentatie a Lacului lebedelor Aronofsky si-a dat seama ca atit rolul Lebedei Albe, cit si cel al Lebedei Negre erau interpretate de aceeasi balerina. A facut imediat legatura cu tema dublului de la Dostoievski si, apoi, dintr-una intr-alta, a ajuns la ideea de a trata aceasta tema in stilul filmelor cu vircolaci sau, mai degraba, cu lebede-vircolaci. “Personajul este om in timpul zilei, iar noaptea se transforma intr-o creatura hibrida, jumatate om, jumatate lebada”, a explicat regizorul.
Black Swan nu este totusi un horror, asa cum ati putea crede, ci un thriller psihologic situat in culisele lumii baletului si care, e drept, calca de citeva ori pe cararea fantasticului. Personajul principal Nina (Natalie Portman) este balerina la prestigiosul New York City Ballet. Viata ei este in intregime dedicata dansului, iar ea este inchisa intr-o lume a copilariei, pazita cu strasnicie de o mama (Barbra Hershey) care a renuntat la cariera pentru fiica ei. Cind Thomas Leroy (Vincent Cassell), directorul artistic al trupei, hotaraste sa o inlocuiasca pe vedeta Beth Mcintyre (Winona Ryder) in noul spectacol, Lacul lebedelor, si ar vrea ca Nina sa joace ambele roluri, inocenta si gratioasa Lebada Alba si senzuala si vicleana Lebada Neagra. Nina vrea acest rol, dar pentru a fi perfecta trebuie sa poata renunta la universul virginal in care traieste, iar sosirea unei balerine noi, versata Lily (Mila Kunis), nu face decit sa inrautateasca lucrurile. Si, pe masura ce rivalitatea dintre Nina si Lily incepe sa semene a prietenie perversa, Nina incepe sa descopere, fascinata, partea ei intunecata…
Eliberarea Ninei si transformarea ei sint prezentate de Aronofsky, asa cum spune un cronicar entuziasmat de film, drept o “dezvirginare violenta, nesperata si sublima”, o maturizare halucinanta si violenta a unei fetite care trebuie sa devina femeie daca vrea sa se implineasca artistic. Din acest punct de vedere, Black Swan este mai putin inrudit cu filme ce au ca subiect baletul si mai apropiat de (daca e sa raminem in lumea filmelor fantastice) excelentul Company of Wolves din 1984, in care Neil Jordan interpreta pe ecran, in cheie psihanalitica, basmul Scufitei Rosii, asa cum fusese rescris de Angela Carter.
Floarea veninoasa
La fel ca balerina pe care o interpreteaza, povestea lebedei a insemnat pentru Natalie Portman consacrarea pe care actrita o vina de multa vreme. Aproape normal, din moment ce Aronofsky este un adevarat talisman norocos pentru actori – aparitia in filmele lui a adus pina acum premii Oscar pentru Elen Burstyn (pentru Requiem…), Marisa Tomei si Mickey Rourke (The Wrestler), acesta din urma primind astfel o noua viata la Hollywood.
Pentru Portman, prea multa vreme inchisa, la fel ca balerina din film, in imaginea de femeie-copil pe care i-o crease debutul din Leon, Black Swan a reprezentat, probabil, finisul victorios al unei curse pentru credibilitate si maturizare.
Aronofsky i-a propus acest proiect actritei cu aproape un deceniu in urma. Atunci, spune el, s-a gindit ca persoana care ar fi putut intruchipa aceasta metamorfoza este “aceasta floare magnifica ce este Natalie Portman”.
O floare magnifica care, la maturitate, se transforma in planta veninoasa.