Si devine, chiar si atunci cind ramine imobil, cel mai permeabil teritoriu de interactiune. Cea mai migratoare identitate. In corp se varsa bucati de istorie urbana pe care le traim in fiecare zi. Corpul este translocal, este du-te vino. Trafic de carne si singe. Poarta in el un aici pe care il trece mereu dincolo de determinarea data.
Pe 14 noiembrie a inceput la Centrul National al Dansului Bucuresti una dintre rezidentele cuprinse in proiectul de cercetare si creatie coregrafica europeana The Migrant Body, desfasurat in perioada noiembrie 2006 – septembrie 2007. Coregraful Cosmin Manolescu, directorul Fundatiei Proiect DCM, este unul dintre cei cinci organizatori ai acestui proiect care, prin modulul de cercetare, capata o dimensiune mult mai aplicata si mai adecvata temei propuse decit un simplu spectacol. Fenomenul migratiei, analizat sociologic si psihologic in numeroase studii de specialitate, s-a transformat intr-un interval scurt in cel mai acut investigat barometru al reintegrarii socio-dinamice. Si pentru ca migratie inseamna, in primul rind, transport de corp, indiferent care ar fi cauzele de adincime ale deciziei personale sau colective, trupul este primul afectat de aceasta mutatie, primul in care se depun amprentele locului insusit.
Corpul isi ignora corporealitatea
Migratia a ajuns un fenomen de masa, iar corpul este parte a acestei masificari care ajunge sa tina prea putin cont de datele individuale. Corpul purtator de sine se disipeaza intr-un amalgam de continuturi generice. Si, paradoxal, in multitudinea de motivatii, obsedat sa se adapteze si sa supravietuiasca in noul sistem, corpul isi ignora corporealitatea, frame-ul de sine. Ordinea corporala este un compus de adaptari fluctuante. Sa fii corp inseamna sa-ti explorezi la maximum flexibilitatea. Cit din iminentele adaptari reusesc sa nu anuleze corpul nascut intr-un anumit perimetru, corpul prim?
Cred ca tema identitara cea mai potrivita pentru un astfel de proiect european, care aduna artisti din Marea Britanie, Italia, Estonia, Olanda, Romania, este particularitatea artistica a migratiei. In ce masura si in functie de ce artistul de drum lung isi modeleaza corpul de tranzit? Rezidentii aflati timp de doua saptamini la Bucuresti incearca sa-si defineasca in functie de propriul traseu migrativitatea corporala, starea de corp-cursa. Prima etapa a proiectului cuprinde cercetarea coregrafica, structurata pe un calup de rezidente, cea de-a doua etapa e focusata pe producerea a doua piese coregrafice, iar cea de-a treia propune un turneu The Migrant Body. In toate aceste etape, corpul de si re-teritorializat este materia organica de lucru.