Pears finalizeaza pentru Editura Faber and Faber o carte ce va exploata formatul interactiv pina la limitele lui actuale. „Nu avem nici un motiv sa credem ca o carte tiparita va fi formatul literar definitiv. Nu mai vreau sa fiu precaut. Singurul lucru rau care se poate intimpla este ca aceasta sa nu functioneze“, spune scriitorul britanic.
O astfel de provocare ii intereseaza si pe apreciatii scriitori Blake Morrison si Will Self. Morrison, care este profesor de creative writing la Colegiul Goldsmiths, a lansat un premiu literar in valoare de 10.000 de lire sterline pentru scriitura inovatoare. El este de parere ca succesul ebook-urilor experimentale va depinde de mult mai mult decit de interactivitate. „Cititul este prin natura sa interactiv, caci tu, ca cititor, participi fie ca citesti pe tableta, fie pe foaie tiparita“, sustine Blake Morrison. „Romancierul creeaza o lume, iar cititorul aduce si el ceva. Cititul nu e un proces pasiv. Iar interactivitatea literara inseamna, sau ar trebui sa insemne, ceva mai mult decit un joc pe computer.“
O serie intreaga de experimente
In prezent, editurile experimenteaza deja noi tehnologii. Pina in prezent, inovatiile au fost aplicate in non-fictiune si la ebook-uri mass market, dar era online a sters vechile frontiere dintre genurile literare. Editura HarperCollins a lansat anul trecut volumul lui Caroline Smailes, 99 Reasons Why, ce oferea 11 finaluri. „Adaugind la volum un element GPS, poti altera textul in functie de locul in care te afli“, explica Scott Pack, seful diviziei de dezvoltare digitala de la HarperCollins. „Posibilitatile sint multiple, dar e dificil sa faci asa ceva in ceea ce priveste fictiunea literara, fiindca produsul final trebuie luat in serios.“
Editura Faber a publicat la inceputul lui martie o noua versiune electronica a cunoscutului thriller al lui John Buchan, 39 de trepte, intr-un format interactiv pentru iPad-uri, Mac-uri si PC-uri. Aceasta versiune a fost descrisa drept „puntea de legatura dintre literatura, film si joc“, textul propriu-zis fiind „imbogatit“ cu imagini, filme si un soundtrack original, astfel ca se apropie mai mult de un joc video.
Mai aproape de jocul video, dar nu tocmai
Oricit ar fi de interesat de experiment, scriitorul Iain Pears este constient de aspectul de joc video. „Cartea interactiva la care lucrez si care se numeste Arcadia este totusi o poveste. Nivelul de interactivitate pentru public este redus si nu contine nici un joc“, spune el. „Un joc video arata foarte bine, dar n-ai sa scoti nici un Hamlet din el. Eu nu fac decit sa spun o poveste ce va fi lansata ca aplicatie inainte de a aparea si sub forma de carte traditionala, in editie cartonata sau brosata.”