Editia a XXI-a a Galelor Premiilor UNITER se desfasoara anul acesta la Teatrul National „Vasile Alecsandri“ din Iasi, luni, 13 mai. O parte dintre cei care vor fi premiati in cadrul evenimentului sint deja cunoscuti. Senatul Uniunii Teatrale din Romania va acorda anul acesta, „pe baza propunerilor primite din partea teatrelor“ si a propunerilor membrilor sai, urmatoarele distinctii:
– Premiul de excelenta: Teatrul National Bucuresti, pentru conceperea si realizarea exceptionala a programului „Caragiale 2012“;
– Premiul pentru intreaga activitate: actorul Matei Alexandru, actrita Leni Pintea-Homeag, regizorul Alexandru Colpacci, scenografa Axenti Marfa si criticul si istoricul de teatru Constantin Paiu.
Senatul UNITER va acorda si trei premii speciale, astfel:
– Premiul special pentru teatru de papusi si marionete: Liviu Berehoi;
– Premiul special pentru muzica de teatru: Tibor Cari;
– Premiul special pentru o viata dedicata poeziei autentice: Tudor Gheorghe.
Cine sint cei patru care vor primi premiul pentru intreaga activitate
Actorul Matei Alexandru, acum in virsta de 85 de ani, este cunoscut publicului din filme precum Niki Ardelean, colonel in rezerva (2003) si Balanta (1992), ambele in regia lui Lucian Pintilie, sau Ultimul cartus (1973), regizat de Sergiu Nicolaescu (sursa: imdb.com).
Actrita Leni Pintea-Homeag, 72 de ani, a activat in cea mai mare parte a carierei sale, din 1964 pina in 2005, la Teatrul National din Craiova, de unde s-a si retras. Actrita este cunoscuta, printre altele, prin rolurile jucate in mai multe piese regizate de Silviu Purcarete: Titus Andronicus (1992), un spectacol multipremiat, Phaedra (1993), o piesa care a avut 160 de reprezentatii in strainatate, Orestia (1998). Pentru rolul din Phaedra, Leni Pintea-Homeag a fost nominalizata in 1995 la premiul pentru cea mai buna actrita straina din Marea Britanie.
Regizorul Alexandru Colpacci, 68 de ani, a debutat in anii ’70 la Teatrul de Stat din Oradea, unde a fost pentru patru ani si director artistic al sectiei romane. In 2004, a fost nominalizat la Gala Premiilor UNITER, pentru cea mai buna regie, cu spectacolul Intre doua femei, pus in scena la Teatrul National Tirgu Mures. Traieste in prezent la Paris, unde a emigrat in 1981 (sursa: teatrulreginamaria.ro).
Scenografa Axenti Marfa, 62 de ani, si-a construit cariera, in principal, la Teatrul National „Vasile Alecsandri“ din Iasi, unde a contribuit la realizarea a zeci de spectacole. A colaborat insa si cu alte institutii, precum Opera Nationala Romana din Iasi si Teatrul pentru copii „Luceafarul“ din Iasi. A primit de-a lungul timpului numeroase premii: Marele Premiu la Festivalul de Teatru de la Piatra Neamt, pentru spectacolul Roberto Zucco (2000), premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul de Teatru de la Galati, pentru spectacolul Casa Zoikai (1988). In 2004, a fost decorata cu Ordinul si Medalia „Meritul Cultural“ in grad de ofiter clasa I (sursa: teatrulnationaliasi.ro).
Criticul si istoricul de teatru Constantin Paiu, 77 de ani, s-a nascut la Iasi si a debutat ca poet la 23 de ani. Ulterior, s-a indreptat spre teatru, despre care a scris mai multe volume de istorie a domeniului: Insemnari si digresii: G. Topirceanu despre teatru (1991), Rebreanu, omul de teatru (1995), Repere in teatrul antic grec si latin (2000), Scoala ieseana de teatru (2005). A realizat mai multe dramatizari, dar si peste 125 de adaptari pentru teatru radiofonic. In 1995, a primit Premiul pentru cea mai buna carte de teatrologie, acordat de Asociatia internationala a criticilor de teatru – Sectia romana, pentru volumul Rebreanu, omul de teatru (sursa: usriasi.ro).
Teatrul National Bucuresti conduce la nominalizari
Nominalizarile pentru editia a XXI-a a Galei Premiilor UNITER sint urmatoarele:
Debut:
– Vlad Birzanu, pentru rolul Flaut, cirpaci de foale, din spectacolul Visul unei nopti de vara, la Teatrul „Anton Pann“ din Rimnicu Vilcea;
– Rares Florin Stoica, pentru rolul Claudio din spectacolul Baiatul din ultima banca, la Teatrul National Bucuresti;
– Silvia Török, pentru rolul Iris din spectacolul Fetita din bolul pestelui auriu, la Teatrul German de Stat Timisoara.
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
– Cei din urma vor fi cei din urma, scenariul si regia artistica Gavriil Pinte, productie a Societatii Romane de Radiodifuziune;
– D’ale carnavalului, adaptarea radiofonica si regia artistica Alexandru Darie, productie a Societatii Romane de Radiodifuziune;
– Suzana, scenariul si regia artistica Ilinca Stihi, productie a Societatii Romane de Radiodifuziune.
Cea mai buna scenografie
– Dragos Buhagiar, pentru scenografia spectacolului Calatoriile lui Gulliver, la Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu;
– Adrian Damian, pentru scenografia spectacolului Viata e vis, la Teatrul National Timisoara;
– Helmut Stürmer, pentru scenografia spectacolului Doua loturi, la Teatrul National Bucuresti.
Cel mai bun actor in rol secundar
– Bányai Kelemen Barna, pentru rolul Florin din spectacolul Bezna de mina, la Teatrul National Tirgu Mures – Compania „Tompa Miklós“;
– András Hatházi, pentru rolul Judecatorul Brack din spectacolul Hedda Gabler, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj;
– Marius Manole, pentru rolul Povestitorul din spectacolul Doua loturi, la Teatrul National Bucuresti.
Cea mai buna actrita in rol secundar
– Enikö Györgyjakab, pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul Hedda Gabler, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj;
– Ofelia Popii, pentru rolul Sofia Egorovna din spectacolul Platonov, la Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu;
– Olga Török, pentru rolul Sylvia din spectacolul Fetita din bolul pestelui auriu, la Teatrul German de Stat Timisoara.
Cel mai bun actor in rol principal
– George Costin, pentru rolul Maiorul din spectacolul Familia Tót, la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Balcescu“ Bucuresti;
– Lari Giorgescu, pentru rolurile din spectacolul D’ale noastre, la Teatrul National Bucuresti;
– Nicu Mihoc, pentru rolul titular din spectacolul Platonov, la Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu.
Cea mai buna actrita in rol principal
– Emilia Dobrin, pentru rolul Capra din spectacolul Capra cu trei iezi, la Teatrul ACT Bucuresti;
– Imola Kézdi, pentru rolul titular din spectacolul Hedda Gabler, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj;
– Tania Popa, pentru rolul Fata din spectacolul Fata din curcubeu, la Teatrul National Bucuresti.
Cea mai buna regie
– Radu Afrim, pentru regia spectacolului Napasta, la Teatrul National Bucuresti;
– Alexandru Dabija, pentru regia spectacolului Doua loturi, la Teatrul National Bucuresti;
– Silviu Purcarete, pentru regia spectacolului Calatoriile lui Gulliver, la Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu.
Cel mai bun spectacol
– Calatoriile lui Gulliver, exercitii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift, la Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu;
– D’ale noastre, de Gigi Caciuleanu, la Teatrul National Bucuresti;
– Platonov, de A.P. Cehov, la Teatrul National „Radu Stanca“ Sibiu.
Premiul pentru critica teatrala
– Oltita Cintec;
– Cristina Rusiecki;
– Octavian Saiu.
Directorul Teatrului National din Iasi, Cristian Hadji-Culea: „Premiile nu definesc o miscare culturala“
Ce beneficii credeti ca aduce pentru miscarea teatrala din Iasi organizarea aici a unei noi editii a Galei Premiilor UNITER?
Sper sa fie de bun augur in competitia pentru titlul de Capitala Culturala Europeana (pe care Iasul spera sa-l obtina dupa 2020 – n.r.). E si o recunoastere a valorii institutiei noastre care, cum o sa spuna probabil si presedintele UNITER-ului, este primul si cel mai vechi teatru national din Romania. Si care a ajuns acum sa se dezvolte intr-un adevarat „mall“ teatral, cu patru sali de spectacole, ceea ce e un lucru rar in tara noastra, dar un lucru bun pentru teatrul din Iasi si chiar pentru cel romanesc, caci pot veni aici trupe sa joace. In afara de Sala Mare, care e superba si renovata, Teatrul National mai are inca trei sali. Una dintre acestea a luat premiul national pentru arhitectura, e vorba de Teatru la Cub.
Teatrul National a revenit mai des, in ultimii ani, pe la Gala Premiilor UNITER, dar mai ales cu nominalizari. Totusi, Iasul nu a obtinut decit un singur premiu. Cum se poate „remedia“ situatia?
Premiile sint intotdeauna la confluenta unor gusturi. Important e ca Teatrul National din Iasi participa la Festivalul National de Teatru in fiecare an. Anul trecut a fost prezent cu doua spectacole. Premiile implica niste jurii, implica niste momente, nu ele definesc o miscare culturala. Important e sa fim continuu intre primele producatoare de teatru din Romania.