Leblanc s-a nascut pe 11 decembrie 1864, la Rouen, si, de mic, a visat sa fie scriitor. In 1904, un prieten, Pierre Laffitte, ii „comanda“ inventarea unui personaj de foileton pentru o noua revista numita „Je sais tout“.
Asa s-a nascut Arsène Lupin, gentlemanul-spargator, odata cu aparitia, in iulie 1905, a povestirii L’arrestation d’Arsène Lupin. Succesul a fost fulgerator. Iar faima lui Lupin este astazi la fel de proaspata si pune in umbra chiar faima parintelui sau.
Si, in vreme ce in Franta Lupin este viu si acum, ca erou in piese de teatru sau prin multiplele expozitii si seminarii ce ii sunt consacrate in aceasta perioada, publicatia „Historie normande“ publica un text scris de Maurice Leblanc in care acesta explica geneza lui Lupin.
Leblanc incepe prin a povesti cum a rezistat, la inceput, cererilor imperative ale lui Laffitte, de a continua aventurile lui Lupin. Apoi, incet-incet, a inceput sa scrie alte povestiri.
„Dintr-odata, m-am pomenit ca sunt prizonierul lui Arsène Lupin! La inceput, aventurile lui au fost traduse in Anglia, apoi in Statele Unite, acum sunt publicate in intreaga lume.“
Legat de influentele sale, Leblanc scrie ca „unul dintre cele mai eficace elemente a fost lupta pe care l-am pus pe Lupin sa o duca impotriva lui Sherlock Holmes, travestit in Herlock Sholmès. Pot, totusi, sa va spun ca Arthur Conan Doyle nu m-a influentat in nici un fel din motiv ca, atunci cand l-am creat pe Lupin, nu citisem niciuna dintre cartile lui.
Autorii care m-ar fi putut influenta, in schimb, sunt autorii lecturilor mele din copilarie: Fenimore Cooper, Assolant, Gaboriau, si, mai tarziu, Balzac, al carui Vautrin m-a «lovit» puternic. Dar celui caruia ii datorez cel mai mult, din multe puncte de vedere, este Edgar Poe. Operele lui sunt, in opinia mea, opere clasice ale aventurii politiste si ale aventurii misterioase. Autorii care i-au succedat nu au urmat amandoi aceste carari, s-au orientat mai ales pe partea politista. (…) Eu, unul, n-am cautat sa ma specializez: toate cartile mele politiste sunt romane de mister, toate cartile mele de mister sunt romane politiste. As putea spune ca personajul meu m-a condus pe aceasta cale.“
Leblanc vede in aventurile lui Lupin un element pe care il subliniaza ca fiind „original“, un element de care, spune el, nu a fost constient la inceput. „Ce vine din noi se formeaza in noi si este, deseori, o revelatie pentru noi“, spune scriitorul. „In cazul lui Lupin este legatura prezentului, a ceea ce este cel mai modern, cu trecutul, mai ales cu cel istoric sau legendar. Nu este vorba de a reconstitui evenimentele de altadata romantandu-le, asa cum facea Alexandre Dumas, ci de a gasi solutii unor probleme foarte vechi. De unde si seria de aventuri ale lui Arsène Lupin in care faptele sunt contemporane, dar enigma este istorica. (…) A realiza un roman de aventuri politiste pe baza acestor date da o foarte mare forta subiectului cartii. Acesta este, imi inchipui, unul dintre motivele care au facut populara si iubita personalitatea acestui Don Quijotte fara rusine care este Arsène Lupin.“