Asa cum in orice familie, atentia se concentreaza asupra copiilor, oferindu-li-se cele mai bune carti, jucarii, haine si alimente, si la scara marii familii care este societatea, in privinta teatrului pentru aceasta varsta, totul trebuie sa fie de cea mai buna calitate! Tot profanilor li se pare ca arta papusariei e specifica exclusiv primilor ani ai vietii, omitand perpetua nevoie de ludic, extraordinara istorie universala a acestui tip de creatie si contributia imensa la cultura umanitatii.
Am facut aceasta introducere inspirata de recenta vizita de studiu la Centrul International al Papusariei de la Tolosa Spania/ Tolosa International Puppets Center TOPIC. Pentru profesionistul care ajunge aici, TOPIC e raiul pe pamant! O varianta a raiului! Are un centru de documentare, o revista digitala („Titirijai“), ateliere, spatii expozitionale, precum si o sala de spectacole unde in fiecare luna noiembrie se desfasoara un Festival International cu artisti veniti din toate colturile planetei.
Dar si pentru simplii curiosi, indiferent de etate, vizitarea muzeului e o experienta pe care nu o vor uita curand. Colectia e fabuloasa: papusi din intreaga lume refac trecutul multimilenar al acestei arte dezvoltate pe toate meridianele, doar ca in forme specifice. Marionete, papusi cu tija, de tip manusa, masca etc., confectionate din materiale banale (lemn, papier maché, panza, burete, piele, plastic, obiecte reciclabile etc.), dar incarcate de potential fictional si emotie, de imaginatia artistilor constructori si manuitori! Un total de peste 1.850 de exemplare! Cea mai spectaculoasa, pentru noi, europenii, e sectiunea asiatica: marionetele pe apa din Vietnam, wayang-urile indoneziene, papusile chinezesti cu fire, bunraku-ul japonez, umbrele chinezesti. In Orient, traditiile sunt mult mai bine conservate decat pe „batranul continent“, iar maestrii deprind secretele animarii papusilor inca de la varste fragede, ajungand la desavarsire abia dupa ani indelungati de practica zilnica. Actionate de mainile lor, marionetele acestea par intr-adevar vii. Sunt expuse la TOPIC si papusi africane, americane si, evident, europene, patrimoniul muzeal fiind o enciclopedie a artei papusaresti de pretutindeni si dintotdeauna. Ea s-a constituit din donatiile facute de diverse companii, dar si din colectii private, precum acelea ale Marionei Masgrau, Eugenio Navarro ori a lui Joan Baixas, papusile imaginate de Joan Miro pentru spectacolul Mori el Merma, in anii ’70, la Teatro de la Claca.
Bogatia de exemplare inanimate e aranjata spectaculos. O combinatie ingenioasa de papusi asezate pe rafturi ori in cutii din lemn natur, oglinzi, care dau impresia de extindere spatiala, lumini care evidentiaza si conduc privirea ofera vizitatorilor imagini si senzatii uimitoare. Intregul muzeu e un adevarat spectacol, la conceperea sa contribuind actori papusari, teatrologi, arhitecti, designeri si eclerajisti. Din loc in loc, pe ecrane ruleaza secvente reprezentative, oferind esantionat o perspectiva cvasi-completa a animatiei mondiale. Inainte de a intra in acest taram al minunatiilor, vizitatorilor li se face o scurta prezentare introductiva in evolutia artei papusii din vechime pana in prezent, un tur pe o harta virtuala a genului. Voluntari din Tolosa se ocupa de intretinerea si reconditionarea exponatelor, care trebuie sa fie intotdeauna in cea mai buna forma la intalnirea cu vizitatorii.
Expozitia de baza este completata cu expozitii temporare, de tip monografic, care beneficiaza de un spatiu special, generos ca dimensiuni si amenajare. Atmosfera e data de micile obiecte de arta, dar si de ambianta muzicala, lumini, imagini din spectacolele companiei invitate. E un alt spectacol care merita vizionat, subliniind corelatia vitala dintre componenta plastica si cea teatrala in arta papusareasca. Acum, din martie pana in octombrie, „la rampa“ era compania olandeza Damiet van Dalsum, iar in anii din urma au ajuns aici marionete din Vietnam, Mali, Indonezia, China, variante de Pinocchio, Polichinella etc. Media e de trei expozitii tematice pe an.
TOPIC s-a deschis in 2009, intr-un spatiu dispus pe mai multe etaje in interiorul unui edificiu de patrimoniu care a apartinut odinioara Ministerului Justitiei. Centrul e condus acum de Idoya Otegui, iar pe langa veniturile proprii, realizate din vanzari de bilete, functionarea institutiei este posibila datorita finantarii alocate de consiliul local, regiune si guvern. Plus donatii. La intalnirea cu Idoya Otegui, aceasta imi spunea cat de mult invidiaza fostele tari comuniste, unde exista retele de teatre de stat specializate! ?Si ma indemna sa facem orice e necesar pentru a continua acest sistem, intrucat teatrul e o extraordinara resursa educationala pentru copii si tineri.
La Centrul de documentare are acces oricine, cu programare prealabila. O baza de date cuprinzatoare insereaza informatii accesibile celor interesati, sortate in functie de diversi itemi: zone geografice, tipuri de papusi, creatori etc. Biblioteca sta si ea la dispozitia tuturor.
La TOPIC, papusa si arta insufletirii ei sunt intelese si prezentate atat ca obiect artistic, cat si ca manifestare a patrimoniului spiritual al fiecarei tari. In oricare dintre aceste creatii materiale, care prind viata si ne fascineaza cand intra pe mainile papusarilor, sunt condensate secole de civilizatie si elemente ancestrale ale culturilor nationale.
In fiecare spectacol de animatie, se „recitesc“ simbolic capitole din istoria lumii.