Noua productie il are in rolul titular pe Benedict Cumberbatch, cel mai in voga actor britanic al zilei, cu un impresionant fan club mondial datorat seriei Hobbit si oscarizatului The Imitation Game. Cu un nume complicat, dificil de tinut minte si de pronuntat, cu o fizionomie care atrage atentia, dar care nu e chiar gen star system, interpretul s-a impus prin stilul de joc interiorizat, cerebral, auster. Celebritatea internationala i-au adus-o filmele, desigur, dar interpretul a facut si teatru, destul de frecvent si bine, jucand de pilda, in Rinocerii lui Ionesco, la Royal Court, in 2007. Hamlet e primul sau rol „pe scandura“ dupa patru ani. Ca orice actor, visa la partitura shakespeariana, declarand presei ca „e un rol de care eram interesat de multa vreme“. Michael Billington, redutabilul cronicar de la „The Guardian“, scria in rubrica sa imediat dupa premiera: „Cumberbatch a investit personajul cu un amestec de inteligenta vie, sclipitoare si de melancolie sufleteasca“. Cel mai longeviv critic teatral activ din Anglia considera ca fiecare interpret al lui Hamlet pune in rol ceva definitoriu din propria personalitate si un tip special de melancolie, de aceea exista o varietate infinita de… Hamleti. De la Hamletul antologic al lui Laurence Olivier (1948), cronologia rolului a consemnat o multime de variante care au iesit din linie, printre care Hamletul feminin al Angelei Winkler, in regia lui Peter Zadek, (1999), ori Hamletul sustinut de actorul de culoare William Nadylam, in spectacolul lui Peter Brook (2002).
Hamletul de-acum, regizat de Lyndsey Turner, a mizat totul, artistic si ca marketing, pe Cumberbatch, iar seria reprezentatiilor, care va continua pana pe 31 octombrie, a nascut un fenomen de masa. Puse in vanzare online inca de-acum un an, biletele s-au epuizat mai ceva ca painea calda, in doar cateva minute, transformand productia in cel mai rapid vandut spectacol din intreaga istorie teatrala a Londrei! Admiratorii lui Cumberbatch au venit la Barbican de pe toate meridianele, unii licitand pe internet pana la sume ametitoare pentru un bilet la spectacol – 1.500 de lire! Pretul standard e 65. Pentru a evita o eventuala falsificare a biletelor, ticketing-ul de la Barbican a introdus ca element suplimentar de securitate fotografia posesorilor! Pentru cele 30 de locuri la 10 lire, scoase la vanzare doar in ziua fiecarei reprezentatii, pentru a da posibilitatea si spectatorilor obisnuiti sa aiba acces, doritorii au facut cozi la casa inca din timpul noptii, sa fie siguri ca vor reusi sa-si vada idolul.
Presa londoneza a inregistrat reactii critice diverse, uneori contrastante. „Daily Mail“ i-a dat cinci stele, Jan Moir considerand prestatia lui Cumberbatch „electrizanta“. „The Times“ a scris, prin Kate Maltby, ca e un „Hamlet pentru copii crescuti la Moulin Rouge“ si i-a acordat doar doua stele: „Cumberbatch are energia ceruta de rol (…), dar e prea putina subtilitate in spectacol“.
Vizionarile inainte de premiera, chiar cu cateva saptamani in avans, au devenit o practica occidentala de prim test al unei noi productii. Pentru teatru, prezenta publicului e un element fundamental, in absenta caruia spectacolul nu e incheiat. Forma de arta vie, arta scenica se hraneste si din reactiile publicului, inclusiv din acelea tacute, din fluxul de emotii scena-sala. Vizionarile pot dura de la cateva zile la cateva saptamani sau chiar o luna. Pentru Hamletul de la Barbican, perioada de „verificare“ a tinut doua saptamani si jumatate, timp in care echipa de realizatori mai slefuia pe ici, pe colo. Vizionarile au declansat o dezbatere dupa ce cativa critici s-au grabit sa scrie imediat, unii nu tocmai laudativ, nemaiasteptand seara premierei, considerata oficial punct final al creatiei. Motivele au fost de rating, cronicarii dorind sa exploateze aviditatea publicului de informatii calde despre Hamletul mult-asteptat. Indiferent de reactiile cronicarilor, fanii oricum se vor duce sa-l vada, uriasa masinarie de PR neputand sa fie contracarata de judecatile critice ale expertilor.
La numai cateva zile de la premiera, protagonistul a facut un apel public catre admiratori, rugandu-i sa nu mai filmeze cu telefoanele mobile in timpul reprezentatiei, intrucat punctele rosii din sala sunt foarte deranjante pentru protagonisti. E un aspect de ironie a sortii aici: filmul, caruia Cumberbatch ii datoreaza atat de mult, ii devine inamic cand se afla pe scena si joaca in efemeritatea teatrului! Despre cat de legate sunt teatrul si filmul, despre cat de mult bine poate face artei teatrale arta cinematografica marturiseste si faptul ca pentru a tempera dorinta insatiabila a intregii lumi de a vedea acest spectacol, pe 15 octombrie, in mai multe sali de cinema din diverse tari va avea loc o transmisiune live de la Barbican. Nu si in Romania!
Dupa ce, la final de octombrie, va incheia cu Hamlet, actorul va reveni la cinematografie. Va filma pentru policier-ul lui Johnny Depp Black Mass si drama de razboi The Yellow Birds. Spre bucuria admiratorilor!
FOTO: www.cinemagia.ro