Alegatorii vor sa scrie, nu doar sa citeasca
Pina acum, patru dintre candidatii la presedintia Americii si-au anuntat intrarea in cursa electorala nu in conferinte de presa difuzate de marile retele de televiziune, ci pe Internet. Mai precis, in inregistrari video disponibile pe site-urile personale sau pe YouTube.com – televiziunea pe care oricine dintre noi poate difuza ce doreste.
Alegerea pe care au facut-o Hillary Clinton, Barack Obama, John Edwards si Sam Brownback a fost indelung comentata de analistii care stau cu ochii pe campania electorala. Verdictul acestora a fost ca politicienii se indreapta spre un mediu care permite mai mult decit simpla difuzare a mesajului: intrarea in conversatie cu cei care te aleg.
Un exemplu si mai bun a fost miscarea neasteptata a lui Hillary Clinton de a-i intreba pe americani cum cred ca ar putea fi imbunatatit sistemul asigurarilor sociale. Nu intrebarea a fost surprinzatoare, ci faptul ca a apelat la serviciul Yahoo Answers – acolo unde utilizatorii intreaba si tot utilizatorii ofera raspunsurile in chestiuni care variaza de la cele mai eficiente diete de slabire la modul in care a fost creat universul. A primit 38.000 de raspunsuri.
In acest fel, este vizata mai ales partea activa a publicului de pe Internet – cei care nu se multumesc doar sa fie martori tacuti, ci vor sa influenteze politica.
Potrivit unei cercetari Pew Internet of American Life Project despre alegerile legislative americane din 2006, un procent semnificativ de alegatori au folosit Internetul ca sursa principala de stiri si ca mediu de interactiune cu cei pe care ii sustineau. Peste 60 de milioane de americani au utilizat Internetul ca sursa de informatie pentru campania electorala, iar pentru 35% dintre alegatorii tineri Internetul a fost principala sursa de stiri. Aceeasi cercetare a relevat faptul ca accesul la bloguri, retele sociale si televiziuni online a dat nastere unui semnificativ val de activism politic in rindul internautilor – 23% din cei care au citit stiri politice pe Internet au si creat sau transmis mai departe comentarii sau inregistrari video cu continut politic.
Mizind pe puterea de implicare a Internetului, mai multi oameni politici americani au mers si mai departe de atit, participind in cunoscute retele sociale precum MySpace, Facebook sau Flickr. Un senator american si-a creat chiar propriul avatar pentru jocul online „Second Life”, unde i-a invitat la o intilnire pe alti participanti din universul virtual al jocului.
Cine are blog in Romania?
Despre blogul lui Ioan Mircea Pascu poate ati auzit. Printre povesti de la meciul de handbal Steaua-Dinamo, recomandari de film (Ultimul Rege al Scotiei), cititi si despre demisia ministrului Afacerilor Externe si alegerea autorului ca vicepresedinte al Comisiei pentru Afaceri Externe a Parlamentului European. Uneori trebuie sa suporte comentarii precum „hai mori. ne plictisesti”, dar jurnalul online este actualizat cu regularitate si personalitate.
Blogul http://deputat.weblog.ro/ face probabil parte din categoria celor de care nu ati auzit. Ii apartine lui Constantin Amarie, deputat PSD de Teleorman, fost director al Liceului Economic Administrativ Rosiorii de Vede si, printre altele, actual presedinte al grupului parlamentar de prietenie cu statul Israel. Toate astea le aflati din CV-ul de pe prima pagina. In cazul deputatului, blogul este folosit mai degraba ca o platforma semi-oficiala, in care sint prezentate luari de pozitie, opinii si articole din presa. Nu este actualizat personal, ci de consilierul sau, fost jurnalist si poet. Mai mult, deputatul de Teleorman are deja pe site ceea ce ar putea fi definit ca un bunic al podcast-ului: o inregistrare audio cu alocutiunea deputatului cu privire la acordarea unor fonduri din buget pentru un proiect local.
Cu mentionarea jurnalului in limba maghiara al lui Nagy Zsolt, ministrul Comunicatiilor, se incheie lista blogurilor oamenilor politici. Mai are Gheorghe Copos, dar se adreseaza doar fanilor Rapidului. Adrian Nastase a anuntat ca isi face blog, la o intilnire a tinerilor social democrati din vara, dar a uitat.
Pe 2 martie, la roblogfest, cineva va primi premiul Personalitatea romaneasca cea mai asteptata sa-si faca blog. Eu as paria pe Basescu.
Later edit: cititi o continuare a articolului despre cursa prezidentiala pe internet pe blogul Tehnici mediatice.
Dupa ce Howard Dean a creat vilva cu blogul sau in alegerile prezidentiale din 2004, tehnologiile web au devenit un factor important in campania electorala pentru alegerile legislative din 2006. Conform unui studiu Bivings Group, 97% din candidatii pentru Senat au avut o pagina de Internet, in comparatie cu 55% in urma cu patru ani. In general, s-a ajuns la concluzia ca favoritii din sondajele de opinie au condus o campanie mult mai simplista pe Internet decit cei mai putini populari. In 23% din campanii s-au folosit bloguri si doar 5% au optat pentru oferirea unor inregistrari audio (podcast-uri). Candidatii democrati au oferit actualizari prin sistem RSS in proportie de 24%, republicanii doar 13%. Singurul element care a fost prezent pe 90% din site-urile candidatilor a fost butonul de donatii.