Unde sa-l impinga?, iti vine sa intrebi. Sa-i dea un branci? E de-ajuns sa vezi filmul ca sa nu mai dai atata importanta afirmatiei. 03.ByPass nu e genul de film ambitios care vrea sa lanseze o noua paradigma, ci unul care se inhama la dificila sarcina de a media capra si varza, filmul de autor (de festival) cu cinemaul comercial (de public), fara a straluci insa in nici o directie. Nap Toader (care sub numele de Napoleon Helmis a realizat anterior Italiencele si sub numele de acum Nunta in Basarabia) nu da impresia ca ar fi atasat emotional nici de cinemaul de autor, nici de cel comercial. El adapteaza un scenariu scris de criticul de film Alin Ludu Dumbrava si de publicitarul Dan Staiculescu, ale carui replici tin atat de mult sa fie autentice incat obosesc prin supraincarcare.
Filmul incepe intentionat cu o trimitere evidenta la Moartea domnului Lazarescu, de Cristi Puiu, filmul-far al noului cinema romanesc, mai ales ca unul dintre protagonistii acestuia, Gabriel Spahiu, apare inca din primele cadre si in filmul lui Toader. Ca parodia sa fie maxima, Spahiu e tot sofer pe ambulanta (ambulantier). Cel putin un sfert din film e intentionat construit derutant in umbra lui Puiu, cu personal medical obosit sau plictisit, dar destoinic, parand tragismul printr-un argou din pacate prea abundent ca sa sune „ca la Puiu“. Primul caz cu care se confrunta echipajul 03, compus din doctorita Monica (Medeea Marinescu), asistentul Lucian (Alexandru Potocean) si ambulantierul Doru (Gabriel Spahiu), ne introduce (realizam doar retroactiv) in tema filmului, pentru ca ambulanta soseste la locul unde un tanar motociclist a murit, iar pasagera a fost grav ranita, taman dupa ce localnicii le-au furat victimelor tot ce se putea fura.
Filmul se desfasoara pe durata unei ture de noapte, iar muzica mult prea prezenta a lui Mircea Florian e menita sa creeze o anume monotonie, care se reaseaza odata ce povestea paraseste zona Lazarescu si intra pe alt fagas. Intr-o alta misiune, echipajul ajunge la un pacient de la tara pe care il si cunostea. Stiind ca nu mai avea pe nimeni si ca existau toate sansele sa moara in acea noapte, cei trei eroi se vad confruntati cu o criza de constiinta din momentul in care descopera sub saltea nenumarate pachete cu dolari trimisi de defunctul fiu din America. Ambulantierul (sinele) vrea sa ia banii si sa nu-i declare, doctorita (supraeul) se opune, dar nu-i declara, asistentul (eul) penduleaza. Conflictul moral se poate rezolva in doua moduri, iar cand se rezolva spectatorul nici nu rade, nici nu plange, nici ca-i pasa.
Miza aceasta morala cu banii si lacomia oamenilor mi se pare cam mica pentru un lungmetraj. Mai degraba as merge pe un studiu de caractere ce foloseste banii ca pretext, cu atat mai mult cu cat punctul forte al filmului sunt interpretarile. Daca pe Spahiu si Potocean i-am mai vazut si stim ce le poate pielea, Medeea Marinescu ar trebui folosita mai des. Are prezenta si un soi de liniste ferma, potrivite pentru o doctorita cu o anumita conduita morala, desi are o legatura extraconjugala (in divort fiind). La fel de buni sunt si actorii din planul secund, mai ales Cristina Mihailescu, adica asistenta Nicoleta de la spital, cu care Lucian o „insala“ pe doctorita.
Daca conotatiile sociale de care vorbeste regizorul in prezentarea filmului au legatura cu banii, mai exact cu lipsa lor, accentele de thriller psihologic sunt destul de vagi, tensiunea erotica e aproape inexistenta (cu exceptia unui sarut), iar suspansul e inexistent in conditiile unei lipse generale de ritm si nerv. Comicul de situatie nu l-am prea sesizat, comicul de limbaj, in schimb, supracompenseaza.
03.ByPass nu e nici un varf, dar nici o „vale“. Fara mari greseli, el apartine acelui strat de filme medii, de consum, necesare pentru ca o cinematografie sa functioneze sanatos. Titlul e putin pretentios, dar poate impinge spectatorul sa gloseze pe marginea conotatiilor termenului bypass, raportandu-le atat la subiect, cat si la maniera in care e tratat sau, daca vrea, si la pozitia filmului in contextul cinematografiei romane (ca alternativa la filmele de autor).