Fiindca este de-a dreptul ridicol sa incerci sa-i faci publicitate lui Alexandru Tomescu, pretinzand intr-o emisiune dedicata prezentarii albumului sau ca, la o contabilizare a imprimarilor integralei Partitelor si Sonatelor solo pentru vioara de Bach, s-ar putea „constata ca nu sunt multi (sic! s.m.) violonistii care au acceptat provocarea de a realiza aceasta inregistrare“. In colectia mea modesta de discuri am doar vreo 25 de versiuni complete ale integralei lui Bach. Ma abtin sa o trimit pe redactoarea radio, initiatoarea competitiei, la un catalog de discuri sau, si mai simplu, pe internet, la discografia lui Bach, pentru a constata ca numarul celor care s-au simtit „provocati“ se ridica, totusi, la aproape 50 de violonisti din toate timpurile.
Competitiile de genul celei girate de RRM nu sunt nici o noutate, nici o forma originala de comercializare a discului clasic, dar se poate accepta faptul ca, atunci cand sunt organizate bine, inteligent, isi au utilitatea lor fie si numai pentru promovarea bunului gust in muzica clasica. Competitia RRM a celor mai votate CD-uri aparute in 2016 este insa una schioapa, in masura in care o majoritate a discurilor supuse publicului nu se gasesc in magazinele (putine) de specialitate, nu s-au bucurat de o critica de intampinare, de vreo publicitate cat de mica in presa locala, iar selectia CD-urilor prezentate in emisiunile radio este, as spune, arbitrara si cu parti-pris.
Doar asa se poate explica un clasament ce ii are in top pe Alexandru Tomescu, urmat de putin cunoscutii Bogdan Vacarescu si Sanziana Mircea, iar in coada pe Murray Perahia, precedat de Orchestra Simfonica din Pittsburgh si de pianistul Daniel Trifonov. Pentru a nu mai spune ca redactoarea radio a adus in competitie un CD, cel al Duo Tarara, excelent, dar aparut la mijlocul anului 2015.
Violonistul {tefan Tarara si pianista Lora Vakova Tarara au avut totusi un alt album aparut in 2016, cu muzica lui George Enescu, intitulat Childhood Impressions si care, culmea, s-a bucurat de cronici mai mult decat elogioase in strainatate, unul din criticii francezi, cunoscatori ai lumii muzicale est-europene, alaturandu-i chiar epitetul „genial“. Cei din redactia RRM nu par sa fi auzit insa de acest disc.
Cu multi ani in urma m-am bucurat nespus cand o meritoasa pianista originara din Romania, Luiza Borac, a castigat un concurs real de genul celui pe care il imita si il simuleaza RRM. Luiza a fost recompensata in 2007 de publicatia „BBC Music Magazine“ cu Premiul la categoria Instrumentala pentru imprimarea ei George Enescu – Piano Works, Volume 2, publicata de compania britanica Avie. S-a spus si s-a scris atunci ca: „Pasiunea, sensibilitatea si controlul tehnic uimitor sunt cuvintele ce insumeaza interpretarea pe acest disc atragator a muzicii de pian a lui Enescu. Romantic in caracter, cu inflexiuni suprapuse bachiene, aceasta muzica frumoasa este de o calitate eterna“. Discul Luizei Borac – este util de amintit – fusese ales de pe o lista de trei finalisti, ceilalti doi nominalizati fiind nume sonore de instrumentisti, Andreas Staier si Marc-André Hamelin.
Util de amintit sunt si explicatiile oferite de organizatorii competitiei despre cele 24 de discuri selectionate pe o lista scurta, din sutele de discuri aparute in cursul anului, despre cele cateva zeci de mii de voturi pe care le-au obtinut de la un public ce a putut atat sa asculte extrase si prezentari propuse de BBC ca podcast-uri pe site-ul sau web, cat si sa cumpere discurile nominalizate, gratie portalurilor internet partenere, de la companiile Crotchet, Europadisc, MDT, Presto Classical, iTunes si HMV.
Exista oare vreo comparatie posibila intre competitia BBC si cea RRM, in privinta organizarii, a judecatii calitative si a pastrarii unei obiectivitati? Am mari indoieli. Singurul lucru util este popularizarea discurilor unor instrumentisti romani stabiliti in Occident si, poate, competitia ar trebui sa se rezume la ei, discurile lor sa poata fi ascultate ca podcast pe site-ul RRM, iar Casa Radio sa le vanda imprimarile. Altfel, ierarhiile, viabilitatea artistilor, gloria le va stabili timpul.