Apoi, intr-o zi, am zarit mai mult din greseala decit voluntar un album cu picturile Fridei si dintr-odata am simtit o durere in torace (acolo simt eu cel mai bine emotiile artistice si nu numai), apoi in inima. Si nu oricum, ci rau de tot. Pitica la inaltime pe linga uriasul (capcaunul) Diego Rivera, Frida Kahlo parea sa fie o scolarita cuminte, in imaginile ei obsedante cu cozile impletite peste cap.
Apoi mai exista un amanunt fizic ce o individualiza in mod aparte: mustata ei niciodata rasa ori epilata, mustata de femeie care nu isi reneaga masculinitatea, ci se mindreste cu ea si face din respectiva mustata un accesoriu de cochetarie ori chiar un element afrodisiac (caci nu era vorba despre o mustata aspra si soldateasca, ci despre una mingiietoare si provocatoare, in acelasi timp). Era ciudat. Nu fac altceva decit sa pictez ceea ce sint eu si ceea ce este in capul meu, declarase Frida. Ce-i drept, cu exceptia lui Vincent van Gogh (ale carui autoportrete in avalansa programatica pot fi zarite la muzeul van Gogh din Amsterdam), nici un alt pictor nu are atitea autoportrete obsedante (despre Frida dinafara si cea dinauntru, ori despre ambele Fride, siameze terifiante) precum Frida Kahlo. Parul ei impletit in cozi rar s-a desfacut si atunci doar ca sa puncteze o rascolire, o devastare interioara, o trauma, moartea ei traita de zeci si zeci de ori, datorita contextului ei femeiesc de invalida neputincioasa.
Exista, de pilda, celebrul autoportret impasibil, cu parul lasat (din 1947), sau pictura intitulata „Patul zburator” (despre spitalul Henry Ford) sau pictura numita „Radacini”, unde din Frida despletita cresc plante jungloide. In tot cazul, parul si mustata apar halucinant si halucinatoriu in pictura Fridei Kahlo, iar lucrul acesta nu este intimplator: probabil parul era elementul magic al Fridei, era seva ei de putere.
Un alt element magic este maimuta. In multe autoportrete, acest animal este aproape lipit de obrazul Fridei sau in orice caz o secondeaza in psihicul ei contorsionat. Nu este o maimuta inteleapta, dar nu este nici maimuta diavolului, simbolismul ei ramine incifrat, ca si mustata ierboasa a Fridei. Poate va fi fiind o maimuta psihanalitica, stiu si eu! Mai departe, freudienii sa talmaceasca!