Dupa numai trei ani de la prima editie, in 1990, Premiul Europa pentru Teatru si-a adaugat un confrate, Premiul „Europe Prize Theatrical Realities/Premiul Europa pentru Realitati Teatrale“, vizand initiativele innoitoare din campul teatral. Competitia a cunoscut extensii, caci mediul artelor spectacolului a primit-o foarte bine, ca pe o modalitate de a reliefa personalitati inovatoare ale creatiei scenice. Astfel incat, din 2002, „Europe Theatre Prize“ a fost recunoscut de Parlamentul European si de Consiliul European ca „organizatie de interes cultural european“, emblema devenind o recunoastere a rezonantelor crescande pe care le-a obtinut intr-un timp scurt, in perimetrul artistic al continentului.
„Europe Prize Theatrical Realities/Premiul Europa Realitati Teatrale“ isi concentreaza atentia asupra „interdisciplinaritatii, integrarii si cooperarii dintre teatru si alte arte“, cum se precizeaza in regulamentul de acordare. Distinctia „tinteste si incurajeaza tendinte si initiative teatrale europene, in toate formele, articularile si expresiile, privind, de asemenea, muzica si dansul ca variante de expresie ale teatralitatii“. Ceea ce urmareste Premiul „Europa Realitati Teatrale“ este sublinierea calitatilor surprinzatoare ale unei opere, valoarea unui creator, el putand fi acordat unei companii, unui artist, unui ansamblu, ca „o oportunitate pentru intalnirea si confruntarea diferitelor moduri de expresie ale teatrului european“. Pe langa „caracterul inovativ si originalitatea operei“, unul dintre criterii, nu definitoriu, dar luat in calcul, este si varietatea geografica.
Juriul care decide atribuirea Premiului ia in considerare o baza de consultare foarte larga, apeland la un consiliu extins alcatuit din membri ai Uniunii Teatrelor Europene, Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru, Institutului International de Teatru al UNESCO, Asociatiei Festivalurilor Europene si ai Europa: Uniunea Scolilor si Academiilor de Teatru, fosti laureati, fosti membri ai juriilor, reprezentanti ai unor festivaluri europene de prim rang, critici de la cele mai importante publicatii. In ideea unei acoperiri cat mai cuprinzatoare a ceea ce se petrece mai nou si mai interesant pe scena continentala, fiecare expert solicitat sa faca nominalizari are dreptul sa propuna sase artisti sau companii, toate nominalizarile fiind confidentiale.
Editia a XIV-a va avea loc la Roma
Pana acum, au fost premiati artisti si organizatii din Belgia, Cehia, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Italia, Islanda, Lituania, Letonia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Rusia, Serbia, Spania, Suedia, Ungaria. Printre ei se afla Anatoli Vassiliev, Eimuntas Nekrotius, Cristoph Marthaler, Simon McBurney, Royal Court Theatre, Alvis Hermanis, Thomas Ostermeier, Romeo Castellucci, Rimini Protokol, Sasha Waltz, Kristof Warlikowski, Pipo Delbono, Rodrigo Garcia, Joel Pommerat etc. Nici un reprezentant al Romaniei! Explicatia este complexa si porneste din faptul ca artistii nostri sunt inca prea putin cunoscuti in afara granitelor, fiind absenti din marile festivaluri europene. Romania a lipsit de la Avignon, din selectia oficiala, de pilda, mai bine de 19 ani, pana cand Teatrul National „Radu Stanca“ din Sibiu a fost acolo cu Solitaritate, creatie a Gianinei Carbunariu (2015). Iar situatia se repeta si cu alte festivaluri importante, chiar si cu cele din fostele tari comuniste. Din pacate, participarea romaneasca la schimbul de valori europene e minimala, cultura noastra fiind mai ales una care absoarbe (traduceri, artisti, spectacole invitate). Asa incat, de regula, ei sunt nominalizati doar de criticii romani solicitati sa faca propuneri. Conditia eliminatorie pentru ca un artist sau o companie sa intre pe lista inaintata juriului este sa obtina cel putin doua nominalizari.
In scrisoarea-invitatie de a ma ralia grupului de experti europeni, aproape 300, care fac nominalizari pentru valoroasa distinctie, dr. Alessandro Martinez, secretarul general al Europe Theatre Prize, preciza: „V-am fi foarte recunoscatori daca ati putea coopera in selectarea candidaturilor pentru editia a XIV-a a Europe Prize Theatrical Realities, trimitandu-ne propuneri“. Ceea ce am si facut. M-am orientat catre cativa tineri si cateva companii, ale caror nume nu le pot face publice, care au schimbat estetica teatrului autohton in ultimele decenii. Am considerat ca e de datoria mea sa sprijin artisti tineri, creativi, deschisi la noile tendinte, care s-au impus, oferindu-le sansa de-a intra astfel in atentia unui juriu de specialisti europeni. Sunt multe cazuri de creatori care au trebuit sa astepte cativa ani pana cand sa obtina distinctia, candidati cu greutate estetica (Joel Pommerat, din 1999 pana in 2016, par exemple). Deocamdata, dintre ai nostri, pe lista de asteptare sunt Radu Afrim, Gianina Carbunariu, Bocsardi Laszlo, Catalina Buzoianu. Prin eforturile lui Emil Boroghina, ceremonia de la editia a XIII-a a fost gazduita de Festivalul Shakespeare de la Craiova (2016). Abia anul trecut, i-a revenit lui Silviu Purcarete un Premiu special din partea presedintelui Juriului, criticul de teatru George Banu, si a institutiilor organizatoare ale evenimentului.
Editia a XIV-a a „Europe Prize Theatrical Realities/Premiul Europa Realitati Teatrale“ va avea loc la Roma, in decembrie, va dura o saptamana si e gestionata, ca toate editiile, de asociatia cu acelasi nume.
Ceremonia va fi integrata in manifestarile de sarbatorire a celor 60 de ani care au trecut de la semnarea Tratatului de la Roma si G7, iar in acest context a devenit un program special al Ministerului Culturii si al presedintelui Republicii Italiene. Editia 2017 va fi cu atat mai speciala cu cat are loc in anul al treizecilea de cand mult ravnitul premiu se acorda.