Tabletele și telefoanele sunt noile suzete. În cafenele, restaurante, trenuri și tramvaie, mii de părinți apelează zilnic la o soluție infailibilă pentru liniștirea copilului – ecranul. Majoritatea părinților sunt conștienți de faptul că va exista un preț, există consecințe la care nu s-au gândit până acum: să își expună copiii la reclame care îi manipulează și chiar îi conving să realizeze cumpărături.
Aplicațiile destinate copiilor sunt pline de reclame care nu respectă nici un principiu etic. Unele sunt complet inadecvate vârstei, altele îndeamnă la a cheltui bani în aplicație, iar o parte ridică probleme importante legate de siguranța datelor personale ale copiilor. Acestea sunt câteva dintre concluziile unui studiu făcut public săptămâna trecută de Universitatea din Michigan.
Studiul a analizat 135 de aplicații destinate copiilor sub cinci ani, majoritatea intrând în categoria „educaționale“. Toate aplicațiile gratuite, respectiv 88% din cele plătite aveau reclame integrate. Jocurile erau frecvent întrerupte de ferestre de reclamă și de filmulețe care trebuiau urmărite până la capăt, în unele cazuri timpul dedicat expunerii la reclame fiind chiar mai mare decât timpul efectiv de joc.
În anul 2004, Asociația Americană a Pediatrilor avertiza că cei mici, până în 8 ani, nu înțeleg conceptul de publicitate. Copiii percep mesajele publicitare ca având informații corecte, oneste și fără vreo intenție manipulativă în spate. Astfel, ei sunt capabili să rețină și să repete informații din reclame, iar dacă un produs promite un beneficiu, atunci ei vor considera acea promisiune un fapt, și nu o intenție de vânzare. Din acest motiv, publicitatea pentru copii este strict reglementată în televiziune.
În Uniunea Europeană, de exemplu, există o directivă care limitează publicitatea la mâncarea și băuturile nesănătoase, dar care este deschisă interpretării și regulilor fiecărui stat membru.
Dintre reclamele studiate de specialiștii de la Universitatea din Michigan, unele aveau puternice accente de manipulare emoțională – de exemplu, în timpul unui joc apărea un băiețel care plângea până când făceai clic pe el și apăreau informații despre achiziții suplimentare. În lipsa reglementării, orice justifică profitul.
Pentru copiii mai mari, între 8 și 14 ani, un alt studiu publicat în aceeași săptămână arată că reclamele destinate lor se referă, în peste 90% din cazuri, la mâncare și băuturi nesănătoase. În cazul tinerilor, ei sunt în special încurajați să își împărtășească preferințele online sau prietenilor, creând astfel vizibilitatea gratuită mărcilor. În cazul unui adult, este o activitate înțeleasă și consimțită, dar copiii nu înțeleg încă ce înseamnă să facă „reclamă gratis“ unui produs.
În mod ironic, ambele studii au apărut în aceeași săptămână cu un articol din „New York Times“ despre copiii angajaților din Silicon Valley. Ei sunt cei care creează tehnologii care să-i prindă cât mai bine pe consumatori și poate tocmai din acest motiv refuză să își lase copiii în fața ecranelor. Cei care lucrează în zona tech sunt mai stricți cu copiii lor decât media părinților. Pare a fi un comportament similar cu cel al producătorilor de produse de adicție.
Regula lor de aur este aceasta: în primul rând, ai grijă să nu devii tu dependent.