Păpușile Barbie au învățat noi meserii. În 2019, ele vor avea joburi precum biolog marin polar, astrofizician, entomolog sau fotograf de natură sălbatică. Compania speră, în felul acesta, să le învețe pe fetițe să viseze și altceva decât să devină prințese.
Acum ceva timp, a existat pe internet o tendință virală care s-a numit „provocarea Bratz”. Fete tinere, mai ales din India, se machiau exact ca o păpușă Bratz, după care își puneau fotografia pe Internet, alături de păpușa din care s-au inspirat. Rezultatele au fost undeva la granița dintre amuzant și înfiorător. Însă cele două fotografii, așezate una lângă alta, creau o a treia imagine, mai perfidă și mai urâtă decât ne place să vedem de obicei. Acele păpuși, îmbrățișate de milioane de fete în fiecare zi, actrițe în mii de jocuri imaginate pe covorul din cameră, nu arătă ca nici o persoană din viața reală. Față în față cu păpușile lor, fetițele învață ce înseamnă să fii frumoasă – slabă, machiată mai ceva ca o actriță la o ceremonie de Oscar, pe tocuri, cu fustițe de două degete.
Nici Barbie nu a fost diferită până nu demult. Cineva calculase că, dacă o domnișoară ar avea proporțiile păpușii în viața reală, ar fi obligatoriu să fie internată de urgență în spital pentru anorexie. În ultimii ani, Barbie încearcă să transmită fetelor mesaje mai constructive. Un exemplu este recentul parteneriat dintre păpușile Barbie și National Geographic, prin care Mattel, compania producătoare, va scoate la vânzare la finalul lui 2019 păpuși Barbie cu meserii din domeniul cercetării și aventurii în natură. În toate carierele menționate, procentul de femei angajate este mult mai mic în comparație cu al bărbaților.
Anul trecut, păpușile Barbie și-au pus pe nas ochelari de protecție, au luat în brațe un laptop și, pe lângă ele, un robot. Acele Barbie erau ingineri de robotică, o inițiativă a producătorului de a le încuraja pe fete să aleagă o carieră în domeniile STEM – știință, tehnologie, inginerie și matematică. În Statele Unite, doar 24% dintre femei lucrează în aceste domenii.
Barbie își răscumpără astfel „păcate” mai vechi. În 2010, de exemplu, compania lansase o carte intitulată „Barbie: pot să fiu inginer de calculatoare”. Cititorii descopereau însă cu uimire că Barbie nu știa de fapt să programeze, doar avea tot felul de idei pe care trebuiau să le pună în practică adevărații programatori, băieți și că a Barbie era de fapt atât de nepricepută încât și-a infestat calculatorul cu un virus și a avut nevoie de niște băieți să o salveze.
Prin noile modele, Mattel să transmită că îi pare rău pentru toate păpușile apărute de-a lungul timpului prea interesate de gătit, de machiaj sau de propriul castel. Transmite, dar nu rostește cuvintele. Aceasta este o altă lecție importantă pe care păpușa Barbie a încercat să o „predea” fetițelor, într-o animație din 2018: să-și ceară scuze mai puțin. „Mai ales noi fetele, spunem scuze prea des”, explică animația. „E ca un reflex, ca și cum orice se întâmplă rău este vina noastră.”
România se mândrește cu primul loc în Europa în ceea ce privește procentul de absolvente de facultăți de știință și inginerie. Dar, cu un procent de doar 18%, suntem pe ultimul loc în Europa în privința femeilor care lucrează în știință și tehnologie. Aici, ar fi nevoie de o Barbie și pentru oameni mari.