Sigur, nu am pretenții că mă pricep la modă, dar nici nu mă credeam atât de depășită în gusturi. Am văzut o domnișoară în costum de baie roșu, întinsă lasciv pe o plajă plină de gunoaie. Într-o fotografie alăturată, aceeași domnișoară, zâmbitoare, înconjurată de saci
de gunoi. Acesta este noul trend în social media.
Provocarea #Trashtag a prins aripi în luna martie și încă se răspândește. Îi îndeamnă pe utilizatorii de Internet să se fotografieze într-un loc împânzit de deșeuri în două momente: primul – așa cum îl găsesc; al doilea – după ce au curățat totul, alături de sacii de gunoi strânși. Apar fotografii de la malul mării, din pădure, din parcuri de copii, ba chiar și din curțile oamenilor.
Este unul dintre puținele trenduri de pe Internet cu efect pozitiv. Istoric vorbind, a fost precedat de provocări de la marginea absurdului. În luna februarie cu greu trecuse moda Birdbox, un val general de filmulețe cu oameni care încercau să meargă pe stradă sau să depășească obstacole fiind legați la ochi. Era inspirat de un film de pe Netflix cu Sandra Bullock, în care o mamă singură încearcă să își salveze copiii dintr-o lume cucerită de entități supranaturale cu puterea de a apărea în fața ochilor sub forma celor mai puternice frici. S-a lăsat cu multe vânătăi. Oamenii s-au filmat alergând cu vederea blocată, gustând alimente sau dulciuri legați la ochi sau împiedicându-se de diverse obstacole. A devenit atât de ridicol, încât Netflix a trebuit să emită un comunicat care precizează faptul că este periculos să te deplasezi cu ochii acoperiți.
În anul precedent, Internetul fusese cucerit de o modă chiar mai stupidă de atât: mâncatul capsulelor de detergent. Oamenii, în special copiii, au făcut exact acest lucru: înghițeau detergent lichid în fața camerei. Efectele acestei acțiuni pot ajunge până la stare de greață, letargie, lipsa aerului și blocarea respirației. În 2018, spitalele au fost pline de copiii intoxicați cu detergenți. Iar mâncatul detergentului, în special de către copiii cu deficiențe, era o problemă și în lipsa Internetului: în America, în anul 2012, a fost internat în medie câte un copil pe zi din cauză că a consumat detergent.
#Trashtag, moda dovezilor foto că ai curățat o zonă cât de mică, a părut că forțează conceptul psihologiei inverse și că nu va avea succes. A apărut inițial cu aproape patru ani în urmă, fără prea mult răsunat. Totul s-a schimbat pe 5 martie 2019, când un american a postat pe Facebook o fotografie a lui Drici Tani Youne, un tânăr activist din Algeria, înainte și după strângerea mizeriilor, cu mesajul: „Uite o #provocare pentru voi, cei tineri și plictisiți: faceți o fotografie a unei zone care are nevoie de curățire sau întreținere, faceți o fotografie după ce ați făcut ceva în legătură cu asta, apoi postați-le“. A funcționat.
Cineva din Elveția a avut însă probleme atunci când a încercat să intre în rând cu lumea și să strângă niște gunoi. Iată mesajul lui, postat pe un forum: „Am încercat să mă gândesc pe unde găsesc un loc plin de gunoi și mi-a venit în minte, de exemplu, pe o cărare din pădure, dar de acolo nu se adună nici măcar jumătate de sac. Sau resturi de țigară din stațiile de tren. Dar dincolo de câteva ambalaje aruncate ici-colo, nu prea mă pot gândi la vreun loc murdar. Ar putea cineva să îmi spună de vreun astfel de loc? Știți cumva dacă există?“.