Forțați să se izoleze la domiciliu, muzicienii au fost siliți să se dovedească cât mai creativi posibil. Dar poate înlocui un spectacol online un concert adevărat?, se întreabă „The Guardian“.
Pentru muzicienii siliți să rămână acasă, concertele pe rețele de socializare sunt o soluție de moment, numai pentru a menține legătura cu fanii. Pentru că actuala pandemie de coronavirus a lovit puternic industria muzicii live, ducând la anularea multor mari festivaluri, a sute de turnee și mii de concerte. Toate acestea înseamnă o pagubă financiară potențial fatală pentru majoritatea muzicienilor care trăiesc numai din concerte, într-o lume în care discurile nu se mai vând, iar veniturile din streaming sunt minime. Impactul imediat și pe termen lung al acestei situații va fi sever.
„De obicei, singurul sfat pe care poți să îl dai unui artist care vrea să câștige bani din muzică este să concerteze“, spune artistul Mat Dryhurst. „Cred că într-adevăr există un viitor al concertelor în streaming, dar lucrurile nu pot fi reduse doar la așa ceva.“
Dryhurs spune că pandemia nu va face decât să amplifice situația precară a muzicienilor și că o reformă substanțială a industriei muzicale este din ce în ce mai necesară. El se teme că singurii beneficiari ai acestei stări de fapt sunt doar platformele de streaming.
Majoritatea concertelor online sunt gratuite, foarte puțini sunt cei care încearcă o monetizare a lor. O revistă din Brooklyn, „Left Bank“, găzduiește, de exemplu, un festival muzical virtual via YouTube, 12 ore pe zi, până pe 22 martie, cu artiști din toată lumea cântând din locuințele lor.
Organizatorii îi încurajează pe spectatori să plătească direct artiștilor prin sistemul Venmo, pentru a nu încălca diversele reglementări monetare internaționale.
Există și alte metode care să aducă niște bani artiștilor mai puțini cunoscuți, dar aceste modele nu sunt încă „dovedite a fi eficiente“, spune Cherie Hu, expertă în industria muzicală.
„Pentru un artist care nu poate concerta, cea mai bună metodă de a face bani este ca publicul să îi cumpere albumele și obiectele promoționale propuse spre vânzare.“
De asemenea, Hu atrage atenția că live streamingul nu este un înlocuitor pentru valoarea reală – financiară, emoțională și culturală – a unui concert adevărat.