Carantina a însemnat pentru ea mai mult timp pentru familie, dar și lipsa publicului și a adrenalinei din timpul spectacolelor. Va reveni în lumina reflectoarelor într-un concert de gală la Deutsche Oper am Rhein pe 19 iunie, iar în toamnă va debuta în Carmen pe una dintre cele mai prestigioase scene lirice ale lumii, la Metropolitan Opera New York, acolo unde a confirmat stagiunea trecută într-un rol verdian. Ramona Zaharia, mezzosoprana care cântă cu bucurie pe scenele din România atunci când este invitată, are un mesaj pentru publicul de acasă, în exclusivitate pentru SdC, la „Muzicieni în stare de alertă“: nu vă îndepărtați de artiști, susțineți-i în continuare, chiar și în mediul online, și continuați să mergeți la spectacolele viitoare!
Cum ți-ai petrecut toată această perioadă de carantină, Ramona Zaharia, și – foarte important! – cum reziști departe de scenă?
Perioada de carantină a început ca fiind pentru mine o pauză totală de la ceea ce făceam înainte, așa că a trebuit să găsesc lucruri noi care să mă facă fericită: citit, gătit, văzut filme pe care nu am avut timp să le vizionez până acum. În această perioadă, cel mai important a fost că am putut petrece mai mult timp cu soțul meu. Înainte de pandemie, acest lucru îmi lipsea, fiecare având contractele lui și din acest motiv ne vedeam rar.
Ce îți lipsește cel mai mult din viața ta de dinaintea episodului pandemic 2020?
Acum îmi lipsesc colegii, repetițiile, aparițiile pe scenă, adrenalina din timpul unui spectacol și nu în ultimul rând, publicul.
Dacă în România nu e încă foarte clar, o parte a marilor instituții muzicale europene își vor relua reprezentațiile în luna iunie, cel puțin în Italia și Austria, rămâne de văzut cum și în ce formă. Ce se întâmplă în Germania, în operă nu e doar orchestră pe scenă, care e situația la Deutsche Oper am Rhein, acolo unde ești membră a echipei din Düsseldorf din stagiunea 2014-2015? Când revii în fața publicului de la Opernhaus?
În Germania, majoritatea operelor și-au închis stagiunea. Deutsche Oper am Rhein va avea un concert de închidere a stagiunii pe 19 iunie, in care voi cânta și eu. La începutul stagiunii următoare (septembrie-decembrie), avem un proiect prin care vom introduce câteva titluri de operă, care pot respecta noile reguli de distanțare, având o orchestra redusă și mai puține personaje pe scenă.
Toți artiștii și-au văzut anulate spectacolele și concertele, inclusiv soțul tău, baritonul Bogdan Baciu cu care ești colegă în teatrul de la Düsseldorf, care și-a văzut amânat un debut foarte important la Covent Garden, în Silvio din Pagliacci de Leoncavallo. Ce știi despre revenirea ta la Metropolitan Opera din această toamnă, în octombrie când era programat debutul în Carmen, un rol pe care știu că îl iubești foarte mult? Ce se va întâmpla cu acest mult așteptat debut, ai primit vreun semn de la New York?
Din nefericire, soțul meu nu a avut ocazia să debuteze în aprilie la Covent Garden, împărtășind soarta multor artiști cărora li s-au anulat contractele. Sper ca situația să se schimbe și debutul meu în Carmen la Met să aibă loc. În septembrie ar trebui să fiu deja la New York. Cei de la Met sunt optimiști și mi-au trimis toate actele pentru a obține viza de lucru. Acum tot ce pot face este să aștept.
Și eu aștept mult acest Carmen cu tine la Metropolitan. În stagiunea 2019 ai debutat la Met în Maddalena din Rigoletto de Verdi, cum te-ai simțit în montarea modernă a lui Michael Mayer alături de Roberto Frontali, Vittorio Grigolo și Nadine Sierra, pe această scenă incredibilă?
În cariera mea internațională am tot avut parte de montări mai mult sau mai puțin fericite din punct de vedere regizoral și pot să spun că montarea lui Michael Meyer a fost una dintre cele mai interesante și logice montări moderne la care am luat parte. Deși regizorul a dus acțiunea cu 400 de ani mai târziu, mai exact în anii ’50, a făcut în așa fel încât să păstreze relațiile dintre personaje. Am avut bucuria să interpretez rolul Maddalena, un rol foarte drag mie, alături de oameni minunați și artiști extraordinari, care mi-au făcut debutul pe scena Met-ului foarte ușor. Alături de cei mai sus menționați, i-aș mai aminti și pe Štefan Kocán, Matthew Polenzani, Rosa Feola, Francesco Demuro și George Gagnidze.
Ai deja în repertoriu parte din marile roluri dedicate vocii de mezzo, mă gândesc la Carmen, Dalila, Amneris, Ulrica, Federica, Principessa di Eboli ș.a. dar și roluri în opere de Wagner sau Bernstein. Ce opinie ai despre creația contemporană de operă și ce roluri ți-ai mai dori să abordezi acum, când ești deja o personalitate muzicală împlinită?
Faptul că am avut șansa să cânt aceste roluri importante în cariera oricărei mezzosoprane mă face să mă simt norocoasă și să îmi doresc noi provocări artistice. Îmi doresc Santuzza (rol din Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni, n.r.), pentru că e o piatră de încercare (ca și Eboli) pentru orice mezzosoprană, dar mai mult decât atât, iubesc muzica veristă și în mod special creația lui Mascagni. Mă ghidez după expresia „sky is the limit“ și așa sunt și dorințele mele în ceea ce privește viața mea artistică, nelimitate. Unul dintre vise este să devin regizor de operă și consider că aș avea un plus în această activitate, deoarece aș aborda lucrurile din punctul de vedere al omului de scenă, înțelegând în totalitate actul artistic.
Dincolo de Carmen la Met, ar fi trebuit să fii în această perioadă neagră pentru orice artist și Amneris la Cluj sau Carmen la Iași, pentru că tu cânți cu bucurie oriunde în țară, iar publicul de acasă te iubește foarte mult. La final, mesajul tău pentru publicul din România și mesajul pentru colegii tăi din teatrele lirice de acasă.
Îndemnul meu pentru publicul de acasă este următorul: nu vă îndepărtați de artiști, susțineți-i în continuare, chiar și în mediul online, și continuați să mergeți la spectacolele viitoare.
Ca să treacă mai ușor prin această perioadă, colegilor mei le doresc să se redescopere ca artiști și ca oameni, să studieze și să nu uite de bucuria de a performa în fața publicului, sfat pe care îl urmez și eu.
Mulțumesc, Ramona Zaharia. Mult succes, mai ales în octombrie!
https://www.youtube.com/watch?v=rRcsMIuVE3o