Un nou documentar, The Lost Leonardo, realizat de danezul Andreas Koefoed, merge pe urmele celui mai scump tablou din lume, Salvator Mundi, pictat poate de Leonardo da Vinci, și care a fost vândut în 2017 pentru uluitoarea sumă de 450 de milioane de dolari.
În acest documentar cu alură de thriller, Koefoed încearcă să retraseze istoria acestui tablou, considerat dispărut încă din secolul al XVII-lea și care a reapărut, în mod neașteptat, la o vânzare la licitație la New Orleans, în 2005. Atunci, el a fost cumpărat pentru suma de 1.175 de dolari de către un negustor de artă din New York și a fost restaurat de o expertă americană, convinsă că este pictat de către Leonardo Da Vinci.
Salvator Mundi a fost revândut apoi de încă două ori, de fiecare dată pentru o sumă crescândă, până la mediatizata lui achiziție pentru care s-a plătit o avere în 2017. Cumpărătorul ar fi prințul saudit Mohammed ben Salman, lucru care nu a fost confirmat niciodată oficial.
Însă această operă de artă, declarată de casa de licitații drept „dublura masculină a Mona Lisei“, este un obiect foarte controversat. A devenit „un soi de trofeu mondial utilizat în scopuri speculative și, probabil, politice“, spune regizorul danez, în vreme ce criticul de artă american Jerry Salz este convins că Salvator Mundi este „un jaf ca oricare altul“ și „o minciună revelatoare pentru epoca pe care o trăim“.
În documentar, Dianne Modestini, care a lucrat la restaurarea tabloului, este convinsă că este un tablou veritabil al lui Leonardo, verdict confirmat apoi de un grup de experți reunit la Londra în 2008, grup care, totuși, nu a autentificat oficial această lucrare. Multe dintre marile muzee ale lumii, scrie „Le Figaro“, refuză să expună tabloul din motiv că este „prea suspect“. Muzeul Luvru a vrut să îl expună în cadrul expoziției ce comemora 500 de ani de la moartea lui Leonardo, însă vizitatorii au putut vedea doar o palidă copie, totul „pe fundalul unei polemici stârnite de o expertiză a celebrului muzeu care îi atesta autenticitatea“. Luvrul refuză și astăzi să confirme sau să dezmintă rezultatele oficiale ale acestei expertize.
„Povestea lui Salvator Mundi“, spune Andreas Koefoed, „este ca și cum ai privi printr-o prismă pentru a înțelege mai bine mecanismele acestei lumi, întrezărind universuri secrete la care, în mod obișnuit, nu avem acces. Este și o oglindă a noastră, care arată cum suntem gata să credem o minciună cu religiozitate“.