Primul sold-out din Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași 2023 a fost SEASIDE STORIES.
Cu Radu Afrim e greu să concurezi, iar spectacolul acesta făcut cu echipa tânără și implicată de la Teatrul de Stat din Constanța are ceva special și mai mult de-atât. Proze scrise de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija au fost dramatizate de regizor și asamblate ingenios într-o structură de tip colaj, cu povești și stilistici surprinzătoare. Radu are lipici artistic la public, retorica sa regizorală topește liric și dramatic, comic și tragism în proporții care emoționează.
Al doilea sold-out a fost Căsătoria (Teatrul de Comedie din București), regia Andreea și Andrei Grosu, o modalitate de creație în tandem „feminin-masculin“, singular în peisajul de gen de la noi, cu o distribuție de cinci stele (Tudor Chirilă, Mirela Zeța, Liviu Pintileasa, Mihaela Teleoacă, Alin Florea, Dan Rădulescu, Bogdan Cotleț, Smaranda Caragea, Silviu Debu). Vom încheia FITPTI apoteotic, căci spectacolul e programat în ultima seară, pe 10 octombrie!
Al treilea sold-out a fost O lume de la zero (Teatrul „Ion Creangă“ București, regia Beatrice Iordan), o creație pentru publicul foarte tânăr (de la 6 luni la 3 ani); ai publicul pe care îl crești, așa încât îi aducem la teatru aproape din fașă.
Vin din urmă puternic spre sold-out Neliniște (Teatrul Odeon din București), ONE MAN aproape SHOW, cu Pavel Bartoș, și Istoria muzicii pentru copii (și părinții lor), Secția Marionete – Teatrul Clasic Arad (o idee faină a lui Cristian Ban de a muta în registrul spectacolului cu marionete episoade din trecutul muzical universal – Elvis Presley, Amy Winehouse, Maria Tănase, David Bowie etc.).
Știți ce face picătura chinezească? Lucrează
Din postura de curator, m-am îngrijit să am pe radar nu doar teatre de stat cu panaș, ci și companii independente. Am avut la fiecare ediție creații realizate de freelanceri, sunt artiști talentați care au nevoie de platforme de expunere. Anul acesta îi regăsiți în program pe Amalgam Cluj Napoca, Maidan Cluj Napoca, Var Cultural București, Flobo Studio București, Hopa Trop, MiniReactor, AnimArt Cluj, Free Puppet Theatre București, Centrul de Teatru Educațional Replika, Teatru Fix. Veniți să-i vedeți, propunerile lor estetice sunt curajoase, cu expresivitate participativă. La Unele rufe se spală în public e un teatru one to one, sunt trei actrițe și câte trei spectatori la fiecare 15 minute. Violența domestică, o realitate ce atinge cote îngrijorătoare, e pusă sub lupă. Disneilend documentează viața deținuților, oferind o perspectivă interesantă asupra greșelilor pe care unii le fac în viață. Bucătăria familiei Balaur ne transpune, copii și oameni mari, într-o lume a lui „ce-ar fi dacă…“.
Insistențele mele în privința spectacolului în aer liber cu elemente de foc al companiei Mime Fire Theatre Company au dat rezultate. Am găsit înțelegere, iar pe 7 octombrie, de la ora 19, în Piața Națiunii vom vedea Trezirea sufletului. Am apelat la toate instituțiile abilitate să ne sprijine pentru ca evenimentul să se desfășoare în condiții demne de un act cultural și vreau să mulțumesc Jandarmeriei, Ordine Publică, ISU. De acum pot oferi consultanță celor interesați în privința regulilor care trebuie respectate, a aprobărilor, planurilor de evacuare etc. Căci știți ce face picătura chinezească? Lucrează. Strop cu strop, ritmic, tenace. Nu mă gândesc la metoda de tortură, ci la nuanța care se referă la cineva care nu renunță, care se ambiționează până reușește.
Persoana care a cumpărat ultimul bilet la Seaside Stories, o doamnă, ne-a scris cât a fost de fericită că a reușit să-l achiziționeze. O înțeleg! Mi-a amintit de mine, în clasa a VI-a, când în Târnăveniul meu natal a venit un spectacol de circ. Și cât m-am străduit să îmi cumpăr bilet și încă unul dintre acelea care să-mi asigure vizibilitate maximă, așa că am luat în primul rând. A fost foarte bine și amuzant, până la dresura de lei, când exemplarul cel mai fioros al echipei, masculul alfa, s-a ridicat în picioare pe gardul metalic despărțitor fix în fața mea. Și a tras un răget artistic din toți rărunchii lui de felină! Am trăit cel mai autentic catharsis din viața mea de până atunci.
FITPTI este modalitatea de a împărtăși
Nimic nu se compară cu satisfacția pe care eu, curator al FITPTI, o trăiesc atunci când spectatorii întreabă, din toate unghiurile, sincer îngrijorați, „se pun în vânzare biletele la…?“. Sunt oameni care iubesc teatrul, pentru care festivalul acesta e o ocazie de-a viziona creații altfel inaccesibile. Oameni care și-au făcut un obicei ca la debut de octombrie să asiste la sărbătoarea artelor spectacolului, să socializeze într-un mod elevat. Pentru mine, cu toate dificultățile inerente, FITPTI este modalitatea de-a împărtăși cu spectatorii aceștia o parte din ceea ce văd, din ce știu și îmi place să fac. Ăsta e teatrul, un eveniment în priză directă care ne leagă.
Adela D. a postat un comentariu care mi-a șters toată oboseala: „Am văzut programul și mi se pare impresionant. Îi invidiez pe ieșeni pentru că se vor bucura de un asemenea festival. Tare frumos ar fi să avem ceva similar la Cluj. Felicitări și mult succes!“.
O să închei fila aceasta de jurnal cu cea mai reușită caracterizare care mi-a fost făcută vreodată: „Fiind ținuți la 220 V de Oltița Cîntec, lucrurile s-au limpezit“. Ce mai pot spune: sunt o blândețe de om!