Nu mai este un secret faptul că adaptarea Netflix a popularelor cărți din seria The Witcher, scrise de Andrej Sapowski, este mai degrabă un mare eșec și a scos din sărite fanii cu toate modificările aduse originalului literar. Recent, regizorul și ilustratorul polonez Tomasz Bagiński, care este coproducător al serialului, a dat niște informații de culise ce explică și mai mult aceste diferențe față de cărți, modificări care au reușit să-l facă să plece din distribuție pe însuși interpretul rolului principal, actorul Henry Cavill.
Într-un interviu din „Gazeta Wyborcza“, Bagiński spune că totul se datorează imperativului de a simplifica cât mai mult conținutul cărților pentru a le aduce la nivelul de înțelegere a majorității audienței americane a producțiilor Netflix.
„Am simțit pe pielea mea acest blocaj de percepție atunci când am prezentat unor producători occidentali proiectul unei serii numite Hardkor 44 (având ca subiect revolta din Varșovia din timpul celui de Al Doilea Război Mondial)“, explică Tomasz Bagiński. „Am încercat să le explic: a existat o revoltă împotriva ocupantului nazist, dar că rușii erau de cealaltă parte a râului, iar de partea germană erau și soldați din Ungaria sau Ucraina. Pentru americani, acest scenariu era complet de neînțeles, prea complicat, pentru că ei au crescut într-un context istoric diferit, unde totul era clar aranjat: America este întotdeauna bună, restul sunt cei răi. Și nu există nimic complicat. Atunci când o serie este realizată pentru o audiență cât mai mare, cu experiențe culturale diferite, din diferite părți ale lumii, iar o mare parte a acestei audiențe o reprezintă publicul american, aceste simplificări nu numai că au sens, ci sunt necesare. Este dureros pentru noi, și pentru mine de asemenea, dar un nivel ridicat de nuanță și complexitate va fi mai puțin înțeles, nu va ajunge la oameni. Uneori, această simplificare poate merge prea departe, dar trebuie să luăm aceste decizii și să le acceptăm.“
Într-un alt interviu, acordat canalului YouTube Imponderabilia după lansarea sezonului 2 din The Witcher, Bagiński a explicat faptul că o mare problemă o reprezintă generațiile tinere, generațiile crescute cu TikTok și YouTube care, din acest motiv, au o capacitate de atenție foarte redusă. „Când vine vorba despre seriale, cu cât publicul este mai tânăr, cu atât logica intrigii devine mai puțin semnificativă“, spune Bagiński. „Contează doar emoțiile. Doar emoții pure. Un amestec pur de emoții. Acești oameni au crescut cu TikTok și YouTube, sărind de la un videoclip la altul. Dragi copii, ceea ce faceți voi înșivă vă face mai puțin rezistenți la conținutul mai lung, la relații complicate între cauză și efect.“
Într-un interviu din iunie 2023 pentru „City AM“, regizorul Oliver Stone critica și el aceste tendințe ale filmului american, luând ca țintă producții precum Barbie, John Wick sau filmele Marvel care contribuie, în opinia lui, la „infantilizarea Hollywoodului“. „Ryan Gosling (nominalizat la Oscar pentru rolul din Barbie – n.r.) își pierde vremea făcând astfel de prostii pentru o grămadă de bani. Ar trebui să joace în filme mai serioase, nu să facă și el parte din această infantilizare a Hollywoodului“, declara Stone. „Acum totul este doar fantasy, fantasy, fantasy. Inclusiv filmele de război au devenit filme fantasy. Chiar și seria Furios și iute, care îmi plăcea cândva, a ajuns ca un film Marvel. În avion am urmărit filmele cu John Wick care durează trei ore și ceva și, în tot acest timp, am adormit de 778 de ori. Mă trezeam din când în când și îl vedeam ucigând oameni non-stop. E ca și cum lumea a degenerat complet până la un nivel în care logica nu se mai aplică deloc”.
Trebuie spus că în iunie părerile lui Stone păreau a fi oarecum provocate de o declarație ironică a producătorilor lui Barbie care, la vremea respectivă, anunțaseră că s-ar putea să îi ofere autorului lui Platoon și JFK șansa de a realiza o continuare a filmului Gretei Gerwick. Între timp, celebrul regizor a declarat că a văzut filmul și că acesta s-a dovedit a fi altceva decât s-a așteptat și și-a cerut scuze că „a vorbit în necunoștință de cauză“.