In cautarea unor noi modalitati de expresie, artele s-au revigorat facind schimburi mutuale de tehnici specifice, reinventindu-se ori determinind aparitia unor specii de granita. “Noul circ” a pastrat spectaculozitatea proprie stravechiului divertisment, dar i-a adaugat povestea, preluata din teatru, “spunind”-o scenic nonverbal, prin miscare, dans, muzica, imagini video, cabaret etc. Astazi, circul s-a rafinat si transformat el insusi in arta in seria celor ale spectacolului, genul fiind studiat la nivel profesionist, in institute de invatamint superior. Unul dintre cele mai valoroase se afla in Franta. Centre National des Arts du Cirque (CNAC) de la Chalons en Champagne lanseaza anual cite o noua promotie pe piata artistica. Parcurgind curricula universitara, dai peste un travaliu pedagogic conceput pe etape de formare si preocupat de insertia profesionala a absolventilor. Cadre didactice “cu baza” ori invitate, pentru a asigura o expertiza cit mai diversa, predau cultura generala, dans contemporan, muzica, discipline acrobatice – acrobatii aeriene, la sol, plasa elastica, echilibru pe roti, pe sirma etc. – calarie, jonglerii, magie, actorie, dramaturgie, imagine si noile tehnologii.
Primii doi ani sint concentrati pe pregatirea de specialitate si artistica, scopul fiind ca studentii sa se descopere ca artisti, creatori ori interpreti, in timp ce ultimul an este consacrat “insertiei profesionale”. Un spectacol realizat de o personalitate internationala a artelor spectacolului (anul trecut, Arpad Schilling, anul acesta, Stephane Ricordel si Patrice Wojciechowski) ii reuneste in distributie pe cei din anul terminal, punindu-i in evidenta, apoi un turneu in Hexagon si strainatate ii prezinta celor din domeniu, presei, impresarilor. Unii au proiecte inca din anii de studiu, altii cauta si dupa absolvire, cu totii au postate pe site-ul CNAC-ului CV-urile si asteapta oferte. Nu toti vor face exclusiv circ, unii sint deja atrasi de dansul contemporan, altii de artele plastice ori cabaret. Fiecare, in acord cu propria personalitate artistica. Am avut ocazia sa privesc de foarte aproape activitatea celor de la CNAC, care acum implinesc 25 de ani de existenta, si pot marturisi in privinta soliditatii travaliului didactic desfasurat acolo. Continuitate in proiect, selectie riguroasa, pregatire in raport cu talentul si nevoile studentilor, relatia calda, apropiata dintre cursanti si profesori, orientarea catre practica artistica sint directii de forta.
Despre contemporanIS
Tendre suie, creatia lui “Toron Blues”, a fost inspirata de piesa lui Jean Paul Sartre, Cu usile inchise, din care cele doua acrobate, Clementine Lamouret si Elsa Caillatau, au preluat tema existentialista a infernului reprezentat de ceilalti. Intr-un decor minimalist – o fringhie, o masa, doua scaune si o gramajoara de pamint –, vreme de 50 de minute, artistele executa numere solo si duet, acrobatii aeriene si contorsionari care vorbesc prin corporalitate despre relatiile interumane. Spectacolul a venit la Iasi cu sprijinul Centrului Cultural Francez si a fost integrat in doua manifestari speciale: contemporanIS si CafeKultour. Primul este un festival organizat de un grup de studenti si masteranzi ai Departamentului Teatru din cadrul Universitatii de Arte “George Enescu” care exerseaza practic ceea ce au deprins la cursul de management si marketing cultural. Si, pentru a ramine in zona antreprenoriatului, va propun o evaluare de tipul “puncte tari-puncte slabe” a contemporanIS-ului, editia a treia.
Puncte tari: Entuziasmul si perseverenta organizatorilor, Asociatia Artium. Incurajeaza formulele independente de activitati culturale. A alaturat studenti si profesionisti, spectacole, conferinte si concerte. Parteneri, sponsori. Promovare buna, mai ales pe publicul targetat.
Puncte slabe: Sincope in continuitate, primul contemporanIS fiind in 2008. Numele e in siajul altui proiect iesean, dramatIS, cu care seamana izbitor. Axarea pe “contemporan” e restrictiva, caci scolile de teatru studiaza, firesc, mai ales clasici. Accesul gratuit la evenimente poate lasa impresia unei calitati indoielnice. Un pret simbolic e mai indicat, chiar daca asta inseamna contabilitate, finante, impozite.
Oricum, la cit mai multe contemporanIS!