Ieri, joi, imi deschid casuta postala si constat ca mi s-au trintit acolo vreo zece oferte pe care, evident, nu ar trebui sa le refuz. De ce sa nu le refuz? Pai, pentru ca astazi, vineri, cind scriu rindurile de fata, este “Black Friday”; o isterie comerciala, in a carei capcana se prind zeci de mii de romani.
Nu pot sa trec peste faptul ca traducerea mot-a-mot a sintagmei de mai sus nu are nici o legatura cu evenimentul in sine. “Vinerea neagra” te duce cu gindul la un cataclism produs in a cincea zi a saptaminii, la o comemorare cu ostasi si garda de onoare lipiti de dale si flinte in fata unui mausoleu, la o brusca si neasteptata prabusire economica; poate, la ziua in care se implinesc “ics” ani de la savirsirea unui atentat sau izbucnirea unei pandemii, la – de ce nu? – o versiune noua a Halloween-ului. “Furculisionul” splendid de mai sus echivaleaza, poate, doar cu potentiala traducere a cetateanului compozitor Johann Strauss in “Ion Strutu” ori in “Nelu Strutescu”.
Nu este prima data cind un popor mic ca al nostru se drogheaza cu denumiri comerciale de succes din Occident, pentru ca apoi, sub efectul luxuriant al etnobotanicului inhalat, sa se creada de-o teapa cu “fratele mai mare”. Stiu, oare, “marketerii” nostri si inocentii consumatori ca tovarasul “Black Friday” e o chestiune specific americana? Sintagma de mai sus capata sens doar acolo, peste Ocean. “Black Friday” se refera la a doua zi dupa Thanksgiving Day, cind americanii au liber de la serviciu. Denumirea acestei zile vine de la traficul infernal care se creeaza in acel “mini-weekend”. Macar aici avem un punct comun cu supusii domnului Sam: de ceva timp incoace, stim si noi ce inseamna sa mergi “bara la bara”. Bun, ce fac magazinele din SUA cind consumatorii au zi libera? Pai, cam ceea ce fac pe oriunde: incearca sa-si dubleze sau sa-si tripleze vinzarile. Si atunci scot produse la promotie, intr-un eveniment de marketing care ia denumirea de “Black Friday”.
Stau si ma intreb ce-o sa se intimple, oare, atunci cind asociatiile americane care propovaduiesc “politically correctness”-ul se vor intepa dupa ce vor fi citit de vreo opt sute de mii de ori denumirea asta. Probabil, o vor porecli “Afro-american Friday”, ca negrii din SUA sa nu se simta cumva marginalizati. Exact asa cum a aparut, prin unele state americane, un personaj ciudat pe care credeam ca doar noi, copiii lui Mos Gerila, il cunoastem. El se numeste “Frosty the Snowman” si e echivalentul corect politic al lui Mos Craciun. Unii apretati la minte cred ca prezenta Mosului in zilele de Craciun ii jigneste pe burtosi si pe barbosi. Nu e departe ziua in care romanul superficial, autodeclarat iubitor de America si plin de fite, o sa lanseze pe piata propunerea ca, in locul lu’ nenea Craciun din Laponia, sa-l asteptam pe Inghetatul Om de Zapada.