Un concurs pentru desemnarea de referenti in Institutele Culturale Romane din strainatate a stirnit indignarea multora dintre participanti, precum si protestele presei, care il acuza pe Marga ca isi promoveaza in diverse posturi apropiati cu care a lucrat in rastimpul in care a fost rector al Universitatii clujene.
Practic, de la preluarea sefiei ICR, Andrei Marga s-a rezumat la a comunica aproape exclusiv prin intermediul site-ului institutiei. Nici o conferinta de presa nu a fost organizata la sediu, fiind preferate misivele electronice. La intrebari punctuale – legate de persoane, jurii sau proceduri – s-a raspuns prin “conform legii” sau “conform procedurilor in vigoare”.
Mai presus de revocari de directori de institute – multi dintre cei “eliberati din functie” au anuntat deja, de altfel, ca vor actiona ICR-ul in judecata si pe presedintele Marga – sau de schimbari de referenti sau de anuntarea unor proiecte bombastice cum ar fi seria “Comori ale Carpatilor”, un caz aparte de analizat il reprezinta infiintarea unor ICR-uri interne, in capitalele provinciilor istorice si nu numai.
Faptul ca cei mai multi dintre oamenii alesi sa le conduca provin din rindul sefilor de filiale ale Uniunii Scriitorilor din Romania a alimentat suspiciunea ca Horia Garbea, unul dintre vicepresedintii ICR si presedinte al ASR Bucuresti, urmareste sa isi consolideze pozitia in interiorul Uniunii. Astfel, prin eventuala promovare a fidelilor din USR in programele de traduceri sau prin asigurarea unor drumuri in strainatate, si-ar putea securiza votul in eventualitatea unei candidaturi la sefia Uniunii Scriitorilor.
Pina la finalul anului trecut, statutul USR prevedea ca un presedinte are dreptul la doua mandate consecutive, fapt ce nu ii mai permitea – la data numirii lui Garbea la ICR – actualului presedinte, Nicolae Manolescu, sa mai candideze, netezind astfel calea catre un nou presedinte. Poate chiar Garbea.
Membri importanti ai USR neaga insa ca scenariul este valabil, cit timp, fara a se face prea multa vilva in jurul acestui subiect, la mijlocul lunii decembrie a fost modificat cu vot unanim statutul USR, eliminindu-se prevederea privind un numar fix de mandate pentru presedintele Uniunii. Astfel, Manolescu se poate inscrie din nou in cursa.
De altfel, conform unor surse, scriitorul Cassian Maria Spiridon, presedintele ASR Iasi, a fost doar una dintre variantele pentru functia de director al ICR Moldova Iasi, cel putin alte doua personalitati ale lumii culturale iesene fiind ofertate mai inainte, dar au refuzat sa preia friiele noii institutii.
Interesante sint si motivele pentru care l-au refuzat pe Andrei Marga. In primul rind, ICR Bucuresti nu a putut da nici un detaliu la momentul propunerii in legatura cu statutul juridic pe care il vor avea filialele, ce buget vor avea, care va fi structura de personal. In comunicatele ICR s-a accentuat permanent ca noile institute vor fi parteneriate public-public intre centrala de la Bucuresti si autoritatile locale.
Doar ca dialogul nu a fost atit de “fructuos” pe cit lasa sa se inteleaga multumirile domnului Marga de pe acelasi site. Anul trecut, ICR a trimis o scrisoare de doua pagini adresata primarilor si sefilor de CJ prin care se anunta noua componenta a conducerii Institutului, se comunica hotarirea privind infiintarea ICR-urilor regionale si se cere suportul pentru ca autoritatile sa gaseasca un sediu. Aceasta se incheie astfel: “Raminem deschisi oricarei propuneri si asteptam cu mult interes intilnirea cu Dvs., spre a reflecta impreuna asupra unor actiuni benefice pentru regiunea Dvs. si pentru tara noastra”.
In acelasi document, ICR mai precizeaza ca odata sediul fiind asigurat, “Institutul Cultural Roman se va ingriji de alocarea de personal, conform prevederilor legale. Echipa care va prelua filialele va avea raspunderea conceperii si implementarii de programe”.
Din nou, totul se face “conform prevederilor legale”. Ramin de clarificat tocmai o sumedenie de chestiuni ce tin de legalitate. De exemplu: noile ICR-uri, necuprinse in Legea de functionare a ICR si neaprobate deocamdata printr-o Hotarire de Guvern, vor fi simple puncte de lucru? Vor avea personalitate juridica? In conditiile in care la nivelul aparatului bugetar posturile sint blocate, cum vor putea fi angajati directorii si directorii adjuncti, ca sa nu mai vorbim de referenti. Tot site-ul ICR anunta ca personalul acestor ICR-uri locale, in afara celor doua functii de conducere, va fi asigurat din… resurse extrabugetare. Care vor fi acestea, e din nou un mister al vremurilor noastre.
Si, poate cea mai importanta intrebare: ce inaugureaza, de fapt, Andrei Marga? Institute care au sefi incadrati in personalul ICR doar pe baza comunicatelor de presa (nu au contracte de munca), fara personal, fara stampila etc.?
Or, fara stampila, chitantier si facturier, nici resurse extrabugetare nu prea pot fi atrase, nici parteneriate semnate, nici apa minerala de la lansari decontata.