Sullivan, fost jurnalist reconvertit la scrierea de romane de ancheta, a semnat Untouchable – The Strange Life and Tragic Death of Michael Jackson, o ancheta post-mortem asupra vietii controversatului star, pentru care Sullivan a folosit toate ingredientele de succes ale scrierilor sale si care a beneficiat de o lansare extrem de mediatizata. Fragmente din carte au fost publicate in „Vanity Fair“, iar autorul a fost invitat la mai multe emisiuni TV de succes.
Scurt manual de prabusire a vinzarilor
Nimeni nu si-a inchipuit insa ca fanii lui Jackson vor avea un cuvint greu de spus. Deranjati de aceasta ancheta considerata de ei un „pur produs comercial“, s-au unit intr-o „echipa de interventie rapida“ si au inundat pur si simplu site-ul Amazon.com cu mii de comentarii devastatoare si au depunctat cartea (Amazon are un sistem de punctaj cu stele al produselor vindute). La doua saptamini de la lansare, Untouchable… avea sute de aprecieri de numai o stea. Consecinta: din tirajul de 160.000 de exemplare s-au vindut numai 3.000.
„Chiar trebuie permis faptul ca unii sa scrie comentarii false despre continutul unei carti si despre autorul ei? Aceasta e o suprimare a dreptului la opinie in numele dreptului la opinie!“, s-a indignat Randall Sullivan, citat de „The New York Times“.
„La inceput“, scrie „Le Figaro“, „acest sistem de punctaj s-a dovedit o idee buna, dar a deviat de la ideea initiala“. „Inainte, cartile mureau prin ignorarea lor; astazi, ele pot fi ucise pe nedrept“, este de parere Trevor Pinch, analist specializat in sociologia tehnologiei la „The New York Times“.
Comentariul sincer vs comentariul interesat
Exista si un alt efect pervers: cind autorii insisi orchestreaza un linsaj virtual. In septembrie anul trecut, scriitorul britanic R.J. Ellory a fost „prins“ scriind comentarii ucigase la adresa cartilor „colegilor“ sai si pareri elogioase la propriile sale produse. El a fost demascat de una dintre victimele sale pe baza adresei IP si denuntat imediat pe Twitter. De acelasi lucru s-a facut vinovat in urma cu trei ani si istoricul britanic Orlando Figes. Ca raspuns, Amazon a inceput sa elimine comentariile suspect de elogioase, dar problema ramine, fiindca este imposibil sa determini care critica este sincera si care nu.
„Este posibil sa generezi o publicitate buna pornind de la comentariile de pe Amazon“, apreciaza ziaristul si scriitorul Pierre Assouline, care editeaza blogul „La République des Livres“. „Internetul este suspect fiindca e usor sa vandalizezi si sa distribui informatii false. Exista insa si agentii de comunicare specializate in crearea de buzz-uri pe Internet.“
O noua meserie: comentator pe Amazon
Aceasta tendinta, spune „Le Figaro“, este incurajata de politica Amazon de a recompensa contributorii cei mai activi. Un studiu realizat la Universitatea Cornell si condus de Trevor Pinch a relevat ca 166 de „comentatori“ dintr-o mie au primit produse gratuite din partea editorilor si a agentilor literari. Pentru a atrage atentia acestora, 88% dintre comentatorii interogati au recunoscut ca posteaza tot timpul comentarii pozitive. „Ceea ce a fost la baza un gest benevol la adresa comunitatii cititorilor s-a transformat intr-o activitate cvasiprofesionala si a dat nastere unui specimen neasteptat: «trollul literar»“, scrie „Le Figaro“, care da exemplul lui Harriet Klausner (foto), o „campioana a postarilor pe Amazon, cu 28.000 de critici la activ, dintre care 99% elogioase“.