Deneuve este mai mult decit o mare actrita, intruchipind cinema-ul francez din ultima jumatate de secol, eleganta franceza si, pur si simplu, Franta in cele patru colturi ale lumii. „Iar cea care a colaborat cu genii precum Claude Chabrol, Jacques Demy, Roman Polanski, Luis Bunuel, François Truffaut, Jean-Pierre Melville, Claude Lelouch, Claude Berri, Alain Corneau, André Téchiné sau Lars von Trier afiseaza si filmografia cea mai impresionanta din istoria filmului.“
Catherine Deneuve are in palmares 120 de filme, o cariera fara caderi, doua premii César si o nominalizare la Oscar. A fost declarata „cea mai frumoasa femeie din lume“ de catre revista americana „Look“, a fost muza pentru Yves Saint-Laurent si a fost imortalizata in statuia Mariannei, simbolul Frantei. Este una dintre putinele actrite din Franta care fac parte din „hall of fame“-ul hollywoodian.
Cu toate acestea, Deneuve a ajuns la film aproape din intimplare. Nascuta pe 22 octombrie 1943 in familia unor actori, ea incepe sa lucreze ca figuranta, in timpul vacantelor, si obtine primul rol in Les Collégiennes de André Hunebelle si toarna primele filme cu regizori precum Michel Deville, Marc Allégret sau Roger Vadim (Le Vice et la vertu, 1962). Les Parapluies de Cherbourg de Jacques Demy obtine Palme d’Or la Cannes in 1964 si o face cunoscuta marelui public.
In acelasi timp, Deneuve alimenteaza cronicile mondene devenind „logodnica nr. 3“ a lui Roger Vadim (dupa Brigitte Bardot si Annette Stroyberg). Traieste cu el fara sa se casatoreasca apoi il creste singura pe fiul lor, Christian.
„Cu conceptiile ei ultramoderne, a sfidat toate prejudecatile si toate traditiile“, ride Maurice Dorléac, tatal actritei, citat de AFP. In afara unei scurte casnicii cu fotograful David Bailey, Deneuve nu se va casatori cu niciunul dintre iubitii ei, dintre care cel mai celebru ramine Marcello Mastroianni, tatal fiicei ei, actrita Chiara Mastroianni.
Deranjata statutul de „mare doamna“
Extraordinara longevitate artistica a lui Catherine Deneuve este pusa de catre prof. Ginette Vincedeau de la King’s College, Londra, pe seama „statutului ei tranzitional intre starurile hipersexuate precum Brigitte Bardot si eroinele naturaliste si «eliberate» a la Annie Girardot“, in vreme ce Gwénaëlle Le Gras, autoarea cartii Le mythe Deneuve, sustine ca actrita „s-a impus ca o figura emblematica a identitatii socio-culturale franceze“.
Acest statut de „icon“ este agasant pentru cei care o cunosc, spune AFP, care ii citeaza pe apropiatii actritei. „Deneuve nu este o zeita in viata“, afirma Jean-Pierre Bacri, partenerul ei din Place Vendôme, in vreme ce actrita Danielle Darrieux crede ca „Deneuve este insasi imaginea frumusetii in cinema, dar succesul ei nu este deloc zgomotos“.
Actrita insasi recunoaste, intr-un interviu acordat recent revistei „L’Express“, ca este deranjata de acest statut de „mare doamna“. „«Doamna», mare sau mica, e un termen pe care nu-l folosesc niciodata. E un cuvint greu, de plumb. Nici «star» nu corespunde nici vietii pe care o traiesc azi, nici vietii pe care am trait-o. Fara indoiala, asta mi se trage din rezerva mea naturala. In realitate, nu dau mare importanta acestor lucruri si citesc foarte putin din ceea ce se scrie despre mine. Am impresia ca imi pierd vremea.“