Ca si scenaristul e pus in umbra de scriitor se vede din primele minute ale filmului. Cadre lungi, putina actiune, mult dialog. Personajele prefera sa discute in loc sa actioneze si se avertizeaza unele pe altele asupra celor ce vor urma pentru ca, atunci cind lucrurile chiar se vor intimpla, investitia de energie sa fie minima. Avocatul (personajul interpretat de Michael Fassbender nu are nume) afla de la trei persoane diferite ca optiunea de a intra intr-o anume combinatie financiara ii va aduce numai necazuri. Dar aceasta stratagema nu sporeste si nici nu slabeste suspansul.
Filmul curge ca o apa grea, fara evenimente, pendulind maniheistic intre locatii luxoase si locuri mizerabile, intre eleganta Amsterdamului si exoticul Mexic din teritoriu, intre personaje imbracate pestrit si bronzate la lampa (cazul lui Reiner, interpretat de Javier Bardem) si traficanti de droguri modesti (John Leguizamo, intr-o aparitie de doua minute), intre femei curate, care merg la biserica si se imbraca in alb (Laura, iubita Avocatului, interpretata de Penélope Cruz) si vagaboande internationale (Cameron Diaz) care isi fac manichiura si cresc gheparzi, astfel incit sa intelegem mai bine paralela cu felinele care vineaza iepurasi. Intr-un montaj bizar sintem purtati de la Ana la Caiafa fara sa ni se ofere detalii minime despre actiune si personaje, iar faptul ca unele personaje care apar o singura data si nu par sa aiba legatura cu intriga sint interpretate de actori cunoscuti deruteaza si mai mult. E cazul cu Rosie Perez, Bruno Ganz, John Leguizamo, Édgar Ramirez, Rubén Blades, Goran Višnji, care alaturi de vedetele din prima linie alcatuiesc o distributie pentru care merita sa iesi din casa.
Pareri amestecate
Avocatula incins spiritele, iar cronicile de intimpinare sint amestecate. Multa lume este de parere ca e un film ratat, ca se vorbeste in el mult si aiurea fara sa se intimple nimic memorabil. Peter Bradshow scrie in „The Guardian“ exact acelasi lucru cind spune ca filmul e „all mouth and no trousers“, adica, mai pe romaneste, ca e numai gura de el. Criticul britanic nici nu s-a mai ostenit sa scrie un text mai elaborat si termina aceasta cronicheta spunind ca McCarthy intra in pana de idei inaintea finalului, mai ales in ce o priveste pe Laura. O cinefila a postat un comentariu la acest text spunind ca i-au trebuit doua zile ca sa scape de gustul neplacut lasat de film, luindu-se si de Cameron Diaz care abia vorbeste engleza si pronunta „tempecha“ in loc de „temperature“. Alt cinefil, si fan Cormac McCarthy pe deasupra, presupune ca acesta a scris intentionat un scenariu de doua parale pentru ca Hollywood-ul sa il lase in plata Domnului. Altul ii prooroceste lui Michael Fassbender ca va ajunge ca Nicolas Cage. (E de inteles. Pina acum, cel mai bun rol al sau ramine tot cel din Hunger, de Steve McQueen, film facut inainte de a-l descoperi americanii.) Si acestea sint comentarii „din patrie“, adica patimase si oneste. Ridley Scott e britanic, Michael Fassbender anglo-german.
Peste Ocean putine voci cunoscute iau apararea filmului. Printre acestea, Scott Foundas de la „Variety“, care a organizat nu demult o retrospectiva Ridley Scott si care compara filmul, pastrind totusi proportiile, cu Blade Runner, care nici el nu a avut o primire mai buna la debut acum 30 de ani.
Ce s-o fi intimplat? Ca textele lui Cormac McCarthy sint cinematografice e un adevar pe care nimeni nu il pune la indoiala. Are patru romane adaptate: All the Pretty Horses (regia Billy Bob Thornton), Nu exista tara pentru batrini/ No Country for Old Men (de Joel si Ethan Coen), The Road/ Drumul (de John Hillcoat) si Child of God (regia James Franco, din 2013). Ridley Scott, care e in regres de ani buni (basca fratele sau, Tony Scott, s-a sinucis chiar in timpul filmarilor), a considerat ca nu e cazul sa intervina prea mult pe scenariu. Sau nu a fost lasat? Greu de crezut ca studioul nu poate umbla la un scenariu, chiar daca e semnat de cineva cunoscut. Mai degraba Ridley Scott a crezut ca face un film bun – actorii, la fel. Se intreba un spectator britanic in ce punct actorii si-au dat seama ca joaca intr-un film teribil de prost. Probabil ca unii dintre ei nici acum nu s-au prins, dar asta e alta poveste. Faptul ca unii critici dau cu filmul de pamint in vreme ce altii il considera, ca Richard Roeper de la „Chicago Sun-Times“, „o poveste shakespeariana bogata, sexy, uneori socant de violenta despre consecintele lacomiei“ e inca un indiciu ca Pamintul e o planeta interesanta unde merita sa traiesti. In fond, cum spunea cineva, e singura planeta unde gasesti ciocolata…
Avocatul/ The Counselorde Ridley Scott. Cu: Michael Fassbender, Penélope Cruz, Javier Bardem, Cameron Diaz, Brad Pitt