Muzica lui Moisei Weinberg, foarte apropiata in esenta si inspiratie de cea a lui Sostakovici, a avut parte de o adevarata renastere in ultimul deceniu, gratie si profesorului David Fanning, care a completat si a publicat in 2010 un manuscris biografic a carui materie a fost culeasa de muzicologul suedez Per Skans, disparut in 2007. De atunci, materialul documentar adunat s-a triplat, devenind substanta unei ample biografii ce va fi publicata, probabil in 2016, la editura londoneza Toccata Press.
Discutia noastra s-a desfasurat in pauza concertului dat la Academia Kronberg de Gidon Kremer si elevii sai, la sfarsitul clasei de maiestrie dedicate compozitorului: „Weinberg a compus o cantitate enorma de muzica, 154 de lucrari cu numar de opus si 70 de partituri muzica de film, asa ca il poti studia intreaga viata si sa mai descoperi ceva necunoscut. Impreuna cu sotia mea Michelle, am fost de doua ori in Rusia si vom mai merge o data anul acesta. In arhive se pastreaza scrisorile inedite schimbate de Weinberg si Sostakovici, pe langa o multime de partituri manuscrise, imposibil de studiat in afara Rusiei“. […]„Studiindu-l pe Weinberg am descoperit o cantitate substantiala de muzica de prima calitate. Dupa moartea lui (1996), au fost imprimate pe disc probabil 40-50 de lucrari, dar ceea ce s-a facut nu este nici pe departe suficient, data fiind multimea opusurilor a caror parcurgere da o imagine a fortei creatoare a compozitorului.“
Noutati in privinta conexiunilor basarabene ale lui Weinberg? David Fanning: „E vorba in primul rand de conexiunile sale de familie, foarte complicate, tatal lui [din Chisinau]sfarsind prin a se stabili in Polonia, unde si-a cunoscut sotia, si ea din Moldova. Weinberg a folosit muzica populara moldoveneasca, pe care o cunostea [din copilarie], in Rapsodia pe teme moldovenesti, dar nu s-a limitat la ea. Exista si alte compozitii: un balet cu un dans moldovenesc – dans pe care il foloseste si in Simfonia a 5-a, care este una din lucrarile lui cele mai bune. Cunosteam, impreuna cu Michelle, aceasta muzica, dar nu aveam nici cea mai mica idee ca in ea ar exista un dans moldovenesc. Am incercat, dar nu am putut identifica un anume dans din Moldova“[si profesorul Fanning imi intoneaza melodia…].
In acest moment, Michelle Assay se apropie si il corecteaza: „Este Simfonia a 6-a [si canta si ea melodia dansului…]. Am senzatia ca motivul este folosit si in Trio-ul sau cu pian. Este in miscarea a doua, al doilea subiect…“.
David Fanning adauga: „Sunt inca multe lucruri de studiat. Provenea dintr-o familie evreiasca, dar una nereligioasa. Asa ca a crescut in cultura evreiasca, dar este foarte greu sa identifici, atunci cand vine vorba de imprumuturile sale din folclor, ce provine exact din muzica evreiasca sau poloneza, moldoveneasca sau chiar rusa…“.
„La Chisinau, nu, nu am fost“, mi-a spus profesorul Fanning. „In ce priveste documentele de familie este o mare problema. Cred ca le-au luat cu ei la Varsovia si au fost pierdute din cauza invaziei naziste. Tatal, mama si sora sa au fost ucisi toti in acele imprejurari, iar Weinberg [plecand cu alti refugiati spre Rusia]a luat cu el numai ce putea transporta intr-un rucsac. Nu si-a luat, de exemplu, certificatul de nastere. La o varsta mai tarzie a vrut sa-si modifice numele, sa revina la prenumele polonez, Mieczyslaw in locul lui Moisei, si a intampinat dificultati enorme din partea autoritatilor sovietice, tocmai fiindca ii lipsea certificatul de nastere…“
Michelle Assay, care are si o diploma de pianista de concert, convinsa ca Weinberg a fost un mare compozitor, imi atragea atentia asupra experientei traite la Kronberg, in timpul repetitiilor: „Scriitura lui Weinberg este atat de concentrata, incat mesajul este pus in evidenta instantaneu…; muzica lui se regenereaza ea insasi, isi este suficienta, fiind muzica unui mare umanist…“.
Cand va fi publicata cartea? David Fanning: „Daca totul merge conform planului, vom incheia scrisul anul acesta si speram sa fie gata pentru tipar la sfarsitul anului 2015…“. Iar Michelle a adaugat zambind: „Avem o problema, eu sunt o perfectionista, David la fel. Intervin tot felul de idei, cum este acum aceea de a merge la Chisinau. Trebuie totusi sa fii capabil sa pui punct cercetarii si sa lasi pe altcineva, in viitor, sa o completeze. Intre altele, trebuie sa o facem si pentru ca in arhivele din Rusia a devenit extrem de greu de patruns si, in ciuda unei corespondente asidue cu o multime de persoane, simt ca e nevoie sa le mai duc o… cutie cu ciocolata, fiindca altfel nu mai capatam nimic…“.
V-am trezit putin interesul de a asculta muzica lui Moisei/Mieczyslaw Weinberg? Daca raspunsul este pozitiv, va semnalez ca Gidon Kremer si a sa Kremerata Baltica au inregistrat un set admirabil de doua discuri cu muzica de camera, ce a fost pus pe piata recent de casa germana ECM…
FOTO: V. Eskenasy