Raspunsul subiectiv al artistilor fata de realitate nu a fost construit intr-un stil aparent obiectiv, asa cum procedau artistii deceniului anterior, ci printr-un mod fragmentar similar cu modul de experimentare a lumii. In perioada revoltelor sociale si a imaginarului digital, aceste proiectii pe mai multe canale au devenit un factor important in utilizarea tehnologiei de producere si proiectare a imaginii capabila sa articuleze o noua perceptie asupra lumii.
Teoreticianul media Peter Weibel, director al Zentrum fur Kunst und Medientechnologie din Karlsruhe, afirma ca aceste multiple proiectii ofera reprezentari care se deosebesc de perceptia obisnuita asupra comportamentului social. Datorita acestui nou tip de montaj, diferit de cel clasic bazat pe juxtapunerea unor secvente filmate cu scopul construirii unui timp filmic si unui sens, se creeaza o alta perspectiva ce accentueaza violenta ascunsa inerenta socializarii individului.
Ecranul, element central al multor lucrari video
Tehnologia video contemporana permite un control mult mai riguros asupra resurselor cinematice ale limbajului cinematografic datorita logisticii si repertoarului tehnic corespunzator unei noi faze de dezvoltare tehnologica. Ecranul a devenit astfel elementul central al multor lucrari video, in jurul caruia coexistau eventual si alte elemente. Artistul american Tony Oursler s-a remarcat prin proiectiile video pe forme spatiale din pinza de forma capului, pentru a sugera un nou tip de corporalitate. Avind o experienta cistigata in anii ’80 in domeniul filmelor video experimentale cu personaje animate, el a combinat elemente de scenografie de teatru, prin dispunerea spatiala a personajelor, creind astfel un spatiu special unde spectatorul are senzatia ca participa la un spectacol suprearealist.
Filmele si instalatiile video ale artistei Pipilotti Rist sint influentate de imagistica clipurilor muzicale MTV. Au aceeasi agresivitate si dinamica, insa artista este subversiva, apelind la imagini erotice in ideea de a irita spectatorul si de a vorbi despre disperarea si nebunia vietii de zi cu zi. Video-ul Selfless in a Bath of Lava/ Pierduta intr-o baie de lava (1994) a fost prezentat intr-o expozitie de la Haus der Kunst din Munchen din 1999, pe un mic ecran LCD care putea fi vazut doar printr-o gaura de citiva centimetri facuta in pardoseala de marmura. Imaginea artistei, aflata intr-o continua cadere in spatiul halucinant al lavei portocalii, atragea atentia vizitatorului si il oprea sa mai paseasca…