Exista samani care accepta de la inceput porunca spiritului si care se casatoresc cu barbati, ajungind sa practice ritualic homosexualitatea, si exista samani care incalca porunca, continuind sa traiasca cu familia lor normala, chiar daca travestiti in femei.
Si, nu in ultimul rind, exista samani care nu se pot adapta la porunca spiritului tutelar (adica la casatoria cu barbati si la travestiul femeiesc), drept care se sinucid. In alte spatii decit cele siberiene, in Oceania, de pilda, obiceiul pamintului reclama ca samanul sa fie hermafrodit, daca nu real, macar simbolic.
In orice caz, travestiul femeiesc tine de influenta la nivel cutumiar a perioadei de matriarhat, chiar daca nu exista date concrete care sa ateste ca femeile sint cele care au fost, la inceputuri, samance, si nu barbatii. Exista surse care reclama primordialitatea si taria preponderenta a samancelor fata de barbatii-samani, dar lucrul acesta nu a fost dovedit si a depins intotdeauna de context si mai ales de mentalitatea unui spatiu anume.
Ceea ce m-a uimit in povestea samanilor travestiti in femei nu a fost in nici un caz travestiul impus (acesta mi s-a parut aproape firesc), ci refuzul acelor indivizi alesi samani de a deveni barbati moi si, mai ales, optiunea lor, nu foarte des intilnita – ce-i drept, pentru sinucidere. Pentru ca intotdeauna mi-am inchipuit samanii ca pe niste fapturi cu tarie magica incalculabila si imbatabila, drept care mereu am considerat ca meseria de saman este o onoare si tine exclusiv de apartenenta la o elita. Or, sinuciderea samanilor care nu accepta travestiul si invertirea m-au pus pe ginduri.
Daca intuisem ca a deveni barbat moale poate fi si o ofensa la nivelul virilitatii, nu am priceput decit tardiv, iata, ca meseria de saman, meserie impusa de altfel de comunitate (deci neavind un fond vocational, cel putin in lumea ciuccilor siberieni), poate fi o corvoada, de nu cumva un chin nesuferit. Am priceput, prin urmare, ca a fi saman nu este o decoratie de merit si nici o diploma de onoare acordata elitei, ci inseamna munca pe brinci, depersonalizare, iar uneori inseamna chiar schimbare ritualica de sex (cu toate tulburarile psihice si sufletesti inerente). Si poate ar mai fi destule neajunsuri.