Dacă ar exista persoane care nu prea țin cont de rotațiile pământului în jurul soarelui, tot nu ar reuși să ignore faptul că trece încă un an, din cauza unui fenomen care invariabil apare în luna decembrie: listele cu „cele mai“.
Trecerea spre 2020 a fost un motiv dublu de bucurie pentru unii alcătuitori de liste, pentru că au considerat că au ocazia să ierarhizeze nu doar 365 de zile, ci un deceniu întreg – chit că deceniul la care se referă mai continuă și anul acesta, din 2021 intrând într-o nouă decadă. Există persoane și site-uri care au reușit să pună ordine, de exemplu, toate melodiile sau cărțile din ultimii zece ani și să afle care a fost „cea mai bună a deceniului“.
Corecte sau nu, utile sau nu, listele de final de an au intrat în obișnuința de consum și parcă nimeni nu își poate începe bine anul dacă nu știe care este culoarea anului (albastru) sau cele mai căutate cuvinte ale anului (eMag black friday).
Personalități precum Barack Obama sau Bill Gates și-au făcut un obicei din a lansa propriile liste la final de an și sunt așteptate cu o nerăbdare la fel de mare ca listele de la „New York Times“ sau „The Guardian“. Bill Gates a ales O căsnicie americană, de Tayari Jones, carte apărută în România la Editura Polirom. Obama, pe lângă lista de cărți, a prezentat și muzica, filmele și serialele preferate din anul 2019, dar fiecare e destul de lungă și organizată alfabetic, nu după o ierarhie.
Dacă de obicei listele cuprind produse mai degrabă cunoscute publicului, unii critici văd în aceste compilații o ocazie bună să îndrepte audiența spre nume mai puțin familiare. De exemplu, o listă cu cele mai bune producții TV ale anului trecut publicată în „Wall Street Journal“ pune pe primul loc serialul Das Boot (disponibil doar pe o platformă de streaming americană, Hulu), pe al doilea documentarul For Sama (documentar TV despre experiența feminină a războiului din Siria) și pe al treilea serialul BBC Gentleman Jack. Nici unul din cele trei nu se regăsește în vreun top al audienței din 2019.
Chiar dacă sunt produse complet independent, uneori listele anului se combină într-o poveste coerentă a ultimelor 12 luni. De exemplu, personalitatea anului aleasă de revista „Time“ a fost Greta Thunberg, adolescenta suedeză care din prima linie a activismului de climă. Cuvântul anului ales de Dicționarul Cambridge este upcycling, ce descrie procesul de reciclare al produselor vechi prin transformarea lor în obiecte noi. Dicționarul Oxford a ales pentru 2019 expresia „urgență climatică“, în primul rând din cauza interesului crescut în jurul acestui concept.
De cele mai multe ori, însă, listele sunt doar o modalitate de a face o pauză de la fluxul cotidian de știri și a zâmbi. Cel mai enervant cuvânt din marketing al anului a fost „brandformanță“, un amestec între „brand“ și „performanță“ pentru cei care au nevoie să economisească o pauză de respirație. Cea mai ciudată cercetare a anului a fost modalitatea perfectă de a transporta un pahar de cafea astfel încât să nu se verse nici un strop (răspunsul este: mergând încet, înapoi). S-a alcătuit și o listă celor mai frumoși copaci din Europa, iar câștigător a fost un migdal bătrân de 135 de ani din fața unei biserici din Pécs, Ungaria. Am alăturat și fotografia, ca să nu fie nevoie să credeți lista pe cuvânt.