Nu am cistigat nici un campionat mondial, dar am avut o generatie “de aur”; nu am avut vreun cistigator al “Balonului de Aur”, dar ne-am zeificat un foarte bun capitan de echipa, pe care nu ne multumeam sa-l numim “Hagi”, ci “Maradona din Carpati”. Pe scurt, sportul nostru national a fost, in perioadele bune, aruncatul la tinta cu exagerarea. Exagerarile nu fac rau, atit timp cit ele construiesc un brand sanatos. Unul de pe urma caruia se poate trai si vinde si in perioade mai tulburi. Nationala de fotbal de acum 15-20 de ani a functionat ca atare. Nationala de astazi a ajuns, insa, o pirpirie replica a celei de atunci. Si nu doar prin rateurile profesionale, ci si prin – sau, mai ales – cele de imagine. In nici o alta tara din lumea asta, unde fotbalul face audiente colosale, nu s-a produs o asemenea descompunere de brand. Imaginati-va ca, intr-o buna zi, Mercedes-Benz ar incepe sa vinda masini cu jumatate din logo-ul actual: cine ar cumpara doar cercul ala, fara steaua din mijloc? Ginditi-va cine ar mai avea incredere intr-o firma despre care ies in presa doar informatii despre timpeniile facute de angajatii sai? Exact lucrul asta s-a petrecut, in ultimii zece ani, cu imaginea nationalei.
Poporul roman e cel mai creativ de pe lumea asta, dar ii lipsesc oamenii creativi. Daca la Federatia Romana de Fotbal am fi avut asemenea humanoizi, poate ca astazi imaginea lui Chivu nu ar fi fost suspendata intre Liga Campionilor (iata un brand!) si scandalurile din conferintele de presa. As vrea sa-i cunosc pe strategii de promovare ai Federatiei. Sa-i cunosc si sa-i intreb cum e posibil ca meciul amical al nationalei cu Ucraina sa fie privit, conform masuratorilor de audienta, de peste un milion de romani, dar trei sferturi din “informatiile” oficiale de dinainte si de dupa meci sa fie doar tifne ale unora dintre jucatori. Cind capitanul nationalei se revolta pe “o anumita parte a presei”, cineva din echipa aia de marketing federal trebuie sa-l traga de mineca. Sau, mai bine, sa faca in asa fel incit sa ii ascunda domnului Chivu gardul, ca sa nu mai dea cu oistea intr-insul. Nimeni nu e in stare, acolo, sa opreasca la timp “stirile” despre betiile lui Mutu, injuraturile lui Marica sau isteriile lui Chivu. Nationala de fotbal a ajuns un brand fara ciini.