…fiindca, in orice serie, dupa un prim episod reusit, al doilea de obicei dezamageste. Sherlock Holmes, cel resuscitat de Guy Ritchie in 2009, se dovedea un neasteptat succes de critica si public. Asta se datora unei interpretari moderne teribil de reusite a celebrelor povestiri si chimiei speciale dintre Robert Downey Jr. (Holmes) si Jude Law (Watson), fiecare element al filmului fiind fidel operei lui Arthur Conan Doyle.
Odata trecut acest prim hop, era evident ca Warner Bros vor dori un al doilea episod, urmat de un al treilea, care sa completeze formatul de trilogie atit de drag Hollywood-ului. Dupa ce a fost refacuta echipa initiala, aproape automat povestea din acest Sherlock Holmes: Jocul umbrelor avea sa se bazeze pe celebra povestire Problema finala, cea in care Conan Doyle, satul si exasperat, il ucide pe Holmes, intr-o confruntare finala cu Nemesis-ul sau, profesorul Moriarty, Napoleonul lumii crimei. De ce exact aceasta povestire era cea mai nimerita? Datorita calitatii sale de “cliffhanger”, de final cu suspans, urmata, intr-un episod viitor, de resuscitarea eroului principal – Doyle a fost silit de public sa il reinvie pe Holmes, in povestirea Aventura casei goale.
Pornind de la acest material de baza, Guy Ritchie si scenaristii Kieran si Michele Mulroney construiesc o aventura si mai frenetica decit prima, o poveste in care mitologia Holmesiana este metamorfozata intr-o combinatie de buddy-movie si James Bond, cu scene de actiune care l-au facut probabil sa se inverzeasca de ciuda pe Michael Bay. Formula primului film este insa neatinsa si, la nivelul povestii, Jocul umbrelor nu aduce prea multe, bazindu-se pe episoadele de actiune pura si dura si, mai ales, pe episoadele in care Holmes si Watson (care e un personaj consistent, la egalitate cu Holmes, nu ca in povestiri) isi dau cu umor replica.
La capitolul “noutati”, Jocul umbrelor renunta la un personaj important (Irene Adler) si aduce in loc citeva fete noi: tiganca Simza, jucata de suedeza Noomi Rapace, pe calea cea buna spre Hollywood dupa rolul exemplar din seria Millenium, excelentul Stephen Fry in rolul lui Mycroft, fratele mai mare al lui Holmes (destul de diferit de cel al lui Conan Doyle), si, mai ales, pe profesorul James Moriarty. Acesta din urma, jucat de Jared Harris (fiul regretatului Richard Harris), este amplificat pentru nevoile intrigii, de la statutul de “Napoleon” genial al pegrei londoneze la cel de rechin capitalist capabil sa stirneasca un razboi mondial pentru a se imbogati din vinzarile de arme. Dar, dincolo de tunurile sale germane iesite parca din Stahlstadt-ul lui Jules Verne, Moriarty impresioneaza mai ales in cele citeva dueluri verbale (si nu numai) stralucitoare cu Holmes, dovedindu-se cu adevarat la inaltimea rolului de oponent al celui mai mare detectiv din lume. Folosind cu abilitate cartile din mina, Guy Ritchie reuseste sa faca din Sherlock Holmes: Jocul umbrelor un episod din saga care, din pacate, nu este mai bun, ci aproape la fel de bun ca primul. Lansat acum pe DVD si Blu-ray, el este insotit de citeva bonusuri interesante, documentarele In mintea lui Sherlock Holmes, Robert Downey Jr. va prezinta filmul, Uneltirile diabolice ale lui Moriarty dezlantuie iadul si multe altele.
Dylan Dog: In miez de noapte
Tot o aparitie proaspata pe DVD este si Dylan Dog: In miez de noapte, un film de serie B ce se adreseaza celor carora le-au placut Ghost Rider sau Constantine. Dylan Dog este un foarte popular personaj de comics italian, un detectiv specializat in confruntarea cu vampiri, vircolaci si alte creaturi supranaturale. Creat de Tiziano Sclavi in anii ‘80, revistele cu Dog se vind in continuare in tiraje impresionante, iar personajul a inceput sa fie cunoscut in ultimii ani si peste ocean, in SUA. Pe marile ecrane insa, acest detectiv a dat nastere unui film cu buget mic si pretentii pe masura, cu Brandon Routh (Superman) in rolul principal. Mult mai interesanta este comedia romantica (!) horror Dellamorte Dellamore (1994), realizata tot dupa un roman de Tiziano Sclavi.
Ostatici
Omul care a indraznit sa puna sfircuri pe costumul lui Batman, flamboaiantul Joel Schumacher, a realizat anul trecut Trespass/Ostatici, un thriller claustrofobic despre un cuplu (interpretat de Nicole Kidman si Nicolas Cage, acesta fiind la a doua colaborare cu Schumacher dupa 8 mm) luat ostatic de o banda de santajisti. Nimic special aici, este un thriller pe care cunoscutul regizor il poate realiza pe pilot automat, cu o poveste cam prea asemanatoare cu cea dintr-un film spaniol, un scenariu care nu conteaza, dar interesant vizual si cu un rol bun facut de Nicole Kidman. Faptul ca Ostatici este filmul cel mai rapid lansat pe DVD dupa premiera la cinema (29 de zile!) spune, cred, totul despre calitatea lui.