Instagram avea un logo sincer. Arata ceea ce face platforma: puteai posta fotografii cu filtre care le dadeau un aer de vechime. Acum este un contur alb pe un fond care trece prin culorile unui apus dintr-un oras extrem de poluat – portocaliu aprins, roz, rosu, mov. Internetul plange. „E ca si cum un unicorn a mancat Facebook-ul, YouTube-ul si Snapchat-ul si apoi le-a varsat peste logo-ul Instagram“ – e doar una dintre criticile de pe Twitter. „Instagram nu va mai fi niciodata la fel“, a scris si unul dintre reporterii de pe tehnologie de la „The Times“.
Este deja o obisnuinta. Schimbarile de logo ale companiilor mari nu sunt primite cu bratele deschise. Din acest motiv, schimbarile sunt explicate pe larg, eventual prin texte emotionante, videoclipuri sau scrisori catre utilizatori. Instagram, odata cu noul logo, a publicat o explicatie detaliata a schimbarii filosofiei. „Comunitatea Instagram a evoluat de acum cinci ani, cand era un loc unde se postau fotografii editate cu diverse filtre. Acum a devenit o comunitate de interese globale, unde se impartasesc mai mult de 80 de milioane de fotografii si clipuri video in fiecare zi. Noul nostru look este o reflectie asupra faptului ca a crea povesti a devenit o experienta mai vibranta si mai diversa.“
De Ziua Pacalelilor din acest an, compania Virgin si-a permis chiar sa ia peste picior aceasta tendinta, lansandu-si cu mare fast un nou logo. Lansarea a fost insotita de o descriere extinsa a felului in care echipa Virgin a colaborat cu designerii, de discutiile si investigatiile interioare legate de valorile Virgin. Textul insotitor este o parodie minunata a lansarilor de acest gen: „Fiecare linie din logo-ul nostru reprezinta esenta a ceea ce suntem – a ceea ce insemnam pentru oameni. Combinatia dintre unghiurile ascutite si curbele suple, flexibile, sexy are ca scop sa incante ochiul dupa ce este privita in mod repetat, dar si sa sublinieze natura contradictorie a umanitatii, yin-ul si yang-ul, id-ul si ego-ul“. Textul detalia si munca din spatele noului design – 2.500 de ore doar pentru a realiza cercurile, fiecare dintre ele fiind facute dupa conturul botului unei aeronave A320. Pentru a replica curba perfecta, designerul a cerut ca aeronava sa fie demontata, botul de 14 tone sa fie spanzurat pe o macara, in asa fel incat sa se poata trasa exact conturul acestuia. Rezultatul: ceva ce semana foarte tare cu o pereche de sani.
Gluma, indelung pregatita, facea referire la o alta schimbare care a cutremurat internetul: sigla de la Airbnb, platforma de inchiriere de camere si locuinte de vacanta. De la un logo bazat pe scris, s-a transformat intr-un desen in curbe ce a fost comparat simultan cu: vagin, sani, testicule, barbia personajului din Family Guy, un cap de caine.
Probabil ca cea mai controversata schimbare a unui brand ramane momentul din 2009 in care Ikea a schimbat fontul pe care il folosea in mod obisnuit. Au pornit petitii – cea mai faimoasa fiind initiata de ieseanul Marius Ursache –, s-au pronuntat cuvinte precum „dezgust“, „nebunie“, „oribilitate“, subiectul intrand rapid pe lista celor mai discutate de pe internet.
Vestea buna pentru brandurile acestea este ca sunt iubite. Vestea proasta este ca cei mai iubitori critica cel mai tare.