Acasa, la Gaudeamus
Personal, rar mi se intampla sa calc pragul Centrului Expozitional Romexpo in timpul anului, in afara de zilele in care au loc cele doua targuri de carte autohtone, Gaudeamus si Bookfest. Si, avand in vedere ca acestea se petrec in zone diferite, primul mentionat in Pavilionul Central, iar al doilea in Pavilioanele C, va marturisesc ca asociez cele doua parti ale Romexpo cu targurile de carte (deh, fiecare cu propriul narav). Asa ca, atunci cand merg la Gaudeamus (sau la Bookfest), am o senzatie acuta de familiaritate.
Ma ajuta, e adevarat, si dispunerea standurilor – cam aceeasi in fiecare an, cu usoare modificari –, stiu aproximativ unde gasesc editurile care ma intereseaza, zonele de odihna, dupa colindat standuri si stat in picioare la lansari, si tot asa. Tiparul e aproape la fel, an de an: editori, traducatori, agenti literari, autori, PR-i care se „lupta“ cu pregatirea cartilor pentru targul de toamna/vara – in mod ideal, cu multe luni inainte –, incercand sa vina cu tot soiul de evenimente editoriale, flux de public similar – in primele doua zile si jumatate, putini vizitatori, iar de vineri seara pana duminica, infernal de aglomerat – si relativ putine reduceri. Peste toate se presara, de obicei, multe, foarte multe lansari de carte si cateva incercari de promovare a volumelor nou aparute (unele, foarte bune, altele, disperate ori chiar penibile).
In cadrul Gaudeamus sunt si cateva saloane cu traditie deja, cum ar fi Salonul de Carte pentru Copii „Ion Creanga“ – aflat la editia a 13-a, dinamic, jucaus si interactiv, destinat micilor cititori, cu activitati faine organizate de Biblioteca Metropolitana Bucuresti si nu numai – sau Salonul National de Inventica si Creatie {tiintifica Pentru Tineret – a 14-a editie, in care peste 60 de tineri prezinta anul acesta inventii originale care apartin uneia dintre cele trei sectiuni dedicate: Stiinte Aplicate, Tehnologia Informatiei si Tehnologii ale Viitorului. Din pacate, nu toti vizitatorii stiu de ele.
De asemenea, tot ca de fiecare data, gasim aici si zone dedicate profesionistilor – Centrul International de Agentii Literare, de pilda, dedicat intalnirilor dintre profesionistii din domeniul editorial, din Romania si din strainatate –, dar si expozitii interesante, strans legate de lumea cartilor. In acest ultim caz, o voi mentiona doar pe cea intitulata „Cartea, de la manuscris la tiparitura“, organizata in colaborare cu Complexul National Muzeal „Curtea Domneasca“ Targoviste.
Noutatile Gaudeamus
Desi vorbeam mai devreme, de un tipar, Gaudeamus 2016 a adus cateva noutati.
In primul rand, numarul de vizitatori din primele doua zile de targ a crescut. Iar acest lucru se datoreaza, intr-o buna masura, tarii invitate de onoare, China, care a venit cu un val suplimentar de cititori din spatiul asiatic. Nu cred sa fi existat de curand un public atat de consistent la deschiderea oficiala a targului. Altfel, sigur ca deschiderea este, ca intotdeauna, mai greoaie, fiind preferata, in principiu, de cititori experimentati, care aleg sa viziteze standurile la inceputul targului, pentru a evita aglomeratia de la sfarsitul saptamanii, pentru a consulta in liniste – si fara calcat pe picioare – aparitiile editoriale.
Apoi, atipica este, din mai multe puncte de vedere, si tara invitata de onoare, China. Mai intai, pentru ca este o tara de dincolo de granitele Europei, o tara care, desi imensa, este foarte putin cunoscuta inca in Romania, chiar si in ceea ce priveste oferta editoriala. De exemplu, abia anul trecut editurile din China, reprezentate de China National Publications Import & Export (Group) Corporation (CNPIEC), au fost prezente la Gaudeamus. Acum revin in forta cele mai importante 50 de edituri chineze, cu o oferta substantiala – peste 2.000 de titluri si peste 3.000 de exemplare, in limbile engleza, romana si, evident, chineza. De aceea au si cel mai mare stand alocat pana acum tarilor invitate – de dimensiunea a patru standuri de edituri mari –, impartit in mai multe zone: Expozitie de Carte, Expozitie Culturala, Spatiu de Evenimente si Receptie. Standul tarii de onoare ocupa, de asemenea, un loc extrem de vizibil in Pavilionul Central, fiind amplasat in imediata vecinatate a intrarii in pavilion, pe nivelul 4.50, in partea stanga. Iar autorii prezenti la Gaudeamus sunt unii dintre cei mai influenti scriitori chinezi contemporani, cu titluri vandute in milioane de exemplare numai in tara lor: Cao Wenxuan, Yu Hua, Xu Zechen, Xi Chuan si Lan Lan. Dintre cei cinci scriitori, Yu Hua este singurul are deja o carte tradusa in limba romana, ~n viata (Humanitas Fiction, colectia „Raftul Denisei“, traducere de Mugur Zlotea), care este lansata zilele acestea la Bucuresti.
Diferita a fost, anul acesta, si ceremonia oficiala de deschidere a Targului de Carte Gaudeamus. Discursul lui Ovidiu Miculescu, presedintele director general al Societatii Romane de Radio (SRR), a adus cateva noutati. Una dintre cele mai importante ar fi legata de invitatul de onoare din 2017, Statele Unite ale Americii. De altfel, in aceeasi zi (miercuri, 16 noiembrie), Ambasadorul SUA in Romania, Hans Klemm, in vizita la Gaudeamus, a povestit cum a primit invitatia in urma cu cateva luni, cum a mers la discutii cu Presedintele Statelor Unite ale Americii „pentru a ma asigura ca vom avea sprijin pentru participarea SUA la editia de anul viitor a targului“, s-a aratat entuziast in legatura cu acest aranjament si a spus, in final, ca si-ar dori ca anul viitor sa fie explorate „legaturile dintre literatura romana si cea americana“, potrivit Radio Romania Cultural.
Revenind la cuvantarea lui Miculescu, trebuie spus si ca acesta a criticat indirect eliminarea taxei Radio-TV, lucru care spera sa nu influenteze negativ organizarea targului de carte din anii urmatori. Sublinia totodata ca nu ar vrea ca editia a 23-a a Gaudeamus sa fie si ultima, ca, „indiferent de valurile si agitatiile politice prin care trecem, noi ne vedem de drumul nostru, vom performa in continuare si vom face ce stim mai bine in beneficiul romanilor“. In acest context nu poate fi trecut cu vederea faptul ca targul are parte de sustinerea Ministerului Culturii, care a alocat „o suma substantiala in acest sens“, dupa cum a declarat Anca Dragoi, Secretar de Stat in Ministerul Culturii, tot la deschiderea Gaudeamus.
Cat despre noi campanii editoriale de promovare, momentan mi-a atras atentia in mod special cea realizata de Editura Nemira si Next Advertising, „Nemira 25 – Capsula timpului“, o campanie de imagine care marcheaza incheierea anului aniversar Nemira 25. Aceasta are loc pe parcursul celor cinci zile de targ, cand cititorii sunt invitati sa scrie cum isi imagineaza ca va arata lumea peste 25 de ani, urmand ca toate raspunsurile sa fie introduse intr-o capsula ce va fi sigilata si deschisa, cum altfel?, peste exact 25 de ani, pe 16 noiembrie 2041. Premiul cel mare consta in 250 de carti, iar castigatorul va fi cel ale carui previziuni se potrivesc cel mai bine cu realitatea din momentul respectiv. Fiecare participant la campanie primeste o carte cadou din partea editurii.
„Avem misiunea sa introducem si autorii reprezentativi romani pe piata chineza“
Daca tot am adus in discutie deschiderea oficiala a Gaudeamus, in special prin declaratiile lui Ovidiu Miculescu, ar mai fi de punctat cel putin inca doua interventii. Mi-a placut, printre altele, faptul ca Yan Jianwu, atasat cultural al Ambasadei Republicii Populare Chineze, a insistat pe cunoasterea reciproca prin intermediul cartilor: „Prin acest eveniment, asteptam sa avem mai multe schimburi in domeniul cultural, educational si editorial cu omologii din Romania. Avem misiunea ca, dupa ce ne intoarcem in China, sa introducem si autorii reprezentativi romani pe piata chineza. Speram ca prietenii romani sa ne cunoasca mai bine prin carti“. O opinie similara a avut si Yan Xiaohong, Ministru Adjunct al Administratiei de Stat pentru Presa, Publicatii, Radio, Film si Televiziune din China, in cuvantul-inainte scris cu aceasta ocazie: „Sper ca oferta variata si programul bogat de evenimente pe care China, Invitatul de Onoare, le prezinta la targ, vor contribui la dezvoltarea colaborarii dintre editorii din tarile noastre pe viitor si vor consolida intelegerea reciproca si prietenia de lunga durata dintre popoarele din cele doua tari“.
De cealalta parte, Liviu Papadima, profesor universitar doctor, prorectorul Universitatii din Bucuresti, presedinte de onoare al acestei editii Gaudeamus, a avut un cuvant de deschidere mai formal, dedicat colegilor sai din spatiul academic, „care sunt in buna parte autori ai cartilor pe care le expun editurile din acest targ“, dar si studentilor si iubitorilor de carte.
S-a apropiat insa de atasatul cultural al Ambasadei Republicii Populare Chineze prin vaditul entuziasm fata de prezenta Chinei ca invitat de onoare.
Poate ar trebui sa stiti si ca in aceeasi zi s-a lansat – cu sau fara legatura cu cele de mai sus – traducerea in limba chineza a cartii presedintelui Klaus Iohannis, Pas cu pas.
Altfel, vedetele targului sunt, bineinteles, cele mai noi carti aparute in spatiul editorial romanesc. Despre o parte dintre ele, precum si despre cele mai bine vandute carti, cele mai apreciate lansari, cei mai vanati autori si multe altele, in numarul viitor al „Suplimentului de cultura“.
FOTO: Radio Romania