Mediul cultural iesean nu s-a aflat niciodata intr-o stare de acalmie, dar in ultimele saptamani a existat o criza generalizata de imagine, care s-a manifestat prin suprapunerea unor scandaluri succesive. Conform declaratiilor facute „Suplimentului de cultura“ de persoane din conducerea ambelor institutii – teatru si opera –, de multi ani au existat in institutie zvonuri privind existenta unei retele de angajati care faciliteaza accesul in sediu contra unor sume de bani. Solisti, membri ai orchestrei si membri din conducerea celor doua institutii ne-au explicat ca, in mai multe randuri, au vazut grupuri de persoane plimbate fie de portari, fie de pompieri, in timpul repetitiilor, noaptea, dar fiecare a presupus ca este un eveniment desfasurat de cealalta institutie.
„Noaptea, ca hotii“, varianta cultura+ adaugala
Au fost identificate pana acum cel putin doua videoclipuri filmate pe scena mare a Nationalului, fara sa se fi obtinut autorizatie sau aviz din partea conducerilor celor doua institutii de cultura. Primul dintre acestea a fost filmat vara trecuta si se gaseste si astazi pe YouTube. Muzica si voia buna: Royal Music Show, o formatie din care fac parte si doi membri ai orchestrei Operei din Iasi, Aurel si Anca Bizgu, si care au filmat parte din videoclipul pentru un cover dupa o melodie de dragoste pe scena din Sala Mare. Tot numele lui Aurel Bizgu apare in legatura si cu un alt videoclip, filmat de catre trupa Divers Band, specializata in muzica lautareasca si manele. Aceasta formatie nu s-a multumit doar cu mobilizarea solistilor si a unui cameraman, ci au adus „pe scandura“ o intreaga oaste de instrumentisti.
In fata Comisiei de Disciplina intrunita la Opera, Bizgu a declarat ca toti cei de la Divers Band au intrat pe usa din fata a teatrului, ajutati de unul dintre pompierii de serviciu, care le-ar fi aprins si lumina de serviciu si le-ar fi facilitat si accesul in sala. Au fost aproape 20 de oameni in videoclipul care a fost sters de pe YouTube inainte ca primele texte pe acest subiect sa apara. Dupa mai multe deliberari ale comisiei intrunite la Opera, s-a incercat sanctionarea disciplinara a lui Bizgu cu taierea salariului cu 10% pe trei luni de zile, insa cum nu s-a gasit o incadrare potrivita, a primit doar un avertisment scris. Intr-un raspuns trimis „Suplimentului de cultura“, reprezentantii Operei au insistat asupra faptului ca, in cazul ambelor videoclipuri filmate pe scena din Sala Mare, intrarea s-a facut intr-o perioada de timp in care Teatrul avea dreptul de folosire a acesteia. „Domnul Bizgu Aurel a participat la aceste filmari, intrand in cladire pe la intrarea artistilor ONRI, dupa care a plecat prin acelasi loc, membrii formatiei «Divers Band» ramanand cu domnul Florea Ilie, care le-a facilitat si iesirea din cladire. Avand in vedere aceste aspecte, rezulta faptul ca Bizgu Aurel a participat la filmari intr-o perioada cand Sala Mare se afla in folosinta Teatrului National Iasi, nefacilitand intrarea in institutie a unor terte persoane pe la intrarea artistilor ONRI. Avand in vedere prejudiciul de imagine pe care acesta l-a adus Operei Nationale Romane Iasi ca urmare a faptelor si declaratiilor sale, care au generat articolele de presa aparute, Comisia de Etica si Disciplina din cadrul ONRI a propus sanctionarea domnului Bizgu Aurel cu avertisment scris. Totodata, ONRI va colabora cu TNI pentru ca astfel de evenimente care afecteaza imaginea celor doua institutii sa nu mai apara“, se arata in raspunsul Operei.
Plangeri penale artistice
La nivelul Teatrului, situatia a fost mai dificila. Din documentari mai aprofundate, rezulta faptul ca pe 12 decembrie, atunci cand au intrat cei de la Divers Band si au turnat videoclipul lautaresc pe Scena Mare, chiar directorul Teatrului, Cristian Hadji-Culea, monta spectacolul aniversar cu prilejul a 200 de ani de teatru in limba romana. De aici si furia cu care, explica surse din institutie, a reactionat directorul cu privire la acest fapt, mai ales in contextul in care acesta nu este cunoscut pentru reactii ferme pe linie administrativa in ultimii ani. Nici la protestul actorilor din 2015 si nici la diferitele sesizari din partea acestora cu privire la faptul ca Luminita Condurache, contabila Teatrului National, vine la serviciu mai mult in stare de ebrietate si isi depaseste atributiile postului, nu a fost luata vreo masura concreta de catre directorului teatrului.
De aceasta data insa, Hadji-Culea a solicitat o comisie de ancheta care sa ia declaratii de la toti cei implicati in scandal, mai ales fiindca pompierii sunt subordonati direct institutiei Teatrului. Vreme de mai bine de o saptamana, Oficiul Juridic a luat declaratii de la toata lumea, iar concluzia a fost una previzibila – asa cum cei de la Opera spun ca, de fapt, pompierii de la Teatru permit accesul, cei acuzati din randul pompierilor spun ca au facilitat accesul pentru ca au crezut ca e o reprezentatie oficiala a Operei. De aceea, Cristian Hadji-Culea a decis trimiterea unei sesizari penale la Parchetul de pe langa Tribunalul Iasi care, dupa cum a primit confirmari „Suplimentul de cultura“, a fost redirectionata catre Parchetul de pe langa Judecatoria Iasi pentru cercetari suplimentare. „Cererea a fost trimisa in scopul cercetarii faptelor si stabilirii raspunderii persoanelor implicate in cazul semnalat in presa. Acest demers are in vedere gravitatea acestor fapte, aspectele contradictorii ale declaratiilor salariatilor si lipsa de competente a Comisiei de disciplina pentru audierea si administrarea de probe privind faptele savarsite de angajatii Teatrului National Iasi si Operei Nationale Romane Iasi. Comisia de disciplina a Teatrului National Iasi s-a intrunit astazi, 30 ianuarie, pentru inceperea cercetarii disciplinare prealabile a faptelor descrise in presa, fata de care institutia s-a autosesizat. Pentru stabilirea caracterului de abatere disciplinara al faptelor savarsite si eventualitatea aplicarii sanctiunii disciplinare, Comisia propune suspendarea procedurii de cercetare disciplinara prealabila pana la pronuntarea unei solutii de catre organele de urmarire penala“, a conchis comisia de cercetare a Teatrului.
Problema mai grava, semnalata printre altii si de criticul de teatru Oltita Cintec, este ca Teatrul si Opera continua sa inchirieze foaierul pentru fotografii de nunta sau Sala Mare pentru concerte tinute de artisti precum {tefan Banica Jr. sau Fuego care, fara a le aduce atingere meseriei practicate, nu au aceleasi obiective artistice precum cele doua institutii de cultura din Iasi. „Am vazut clipul pe Youtube, si nu mi-a venit sa cred: melodia «}ine Doamne luna noua» (ortografia le apartine) avea drept cadru minunata arhitectura interioara de inspiratie baroca si rococo, recent restaurata, cu lautarii pe scena si o solista ce aparea la un moment dat si intr-una dintre loje“, a spus Oltita Cintec, referindu-se la videoclipul filmat – intre timp sters – de catre cei de la Divers Band.
„Cine inchiriaza sala pentru asemenea «evenimente» greseste, asociind imaginea unei institutii publice de cultura cu genuri muzicale de nunta, cumetrii si onomastice. Este subcultural sa faci venituri proprii din asemenea surse, care nu au nimic in comun cu arta“, a adaugat aceasta.
Beatrice Rancea, la mijloc in razboiul a doua mari orgolii
Beatrice Rancea, manager interimar al Operei Nationale Romane Bucuresti si manager titular al Operei Nationale Romane din Iasi (cu mandat suspendat pe timpul delegarii la Bucuresti), se afla in mijlocul unui conflict, purtat in spatiul public, prin intermediul unor scrisori, intre fostul director al Operei de Stat din Viena si fost presedinte al Festivalului International „George Enescu“, Ioan Holender, si regizorul Andrei {erban. Holender a criticat „transferul“ montarilor lui Andrei {erban de la Iasi la Bucuresti. „Nestiind altceva in afara de ceea ce a facut la Iasi, Beatrice Rancea l-a adus si la Bucuresti pe Andrei Serban, odata cu productiile pe care acesta le prezentase deja acolo, dupa ce in trecutul indepartat le regizase si in Occident, pentru a le pune acum in scena – pentru a treia oara, pe malul Dambovitei. Daca la Viena, desi nu tocmai cu usurinta, fanteziile domnului {erban de a intinde proza vorbita peste partea muzicala in Vaduva Vesela au fost franate, nazbatiile sale aberante si nemuzicale incercate intai la Paris si mai tarziu in Lucia la Bucuresti nu au mai putut fi stavilite, Andrei {erban fiind considerat de doamna director o somitate occidentala in regia de opera, chiar daca de mai bine de zece ani acesta nu a mai fost angajat nicaieri in lume“, scrie Ioan Holender intr-un material publicat pe platforma dcnews.ro.
Acesta abordeaza apoi un alt subiect care a prezentat interes pentru presa ieseana, anume sumele din contractele artistilor internationali care au evoluat de-a lungul timpului la Iasi, iar acum si la Bucuresti. Holender sustine ca, potrivit informatiilor sale, tenorul Roberto Alagna a primit 80.000 de euro pentru a canta doua arii la ultima Gala de Opera organizata de Beatrice Rancea la Bucuresti. Fostul manager al Operei de Stat din Viena explica apoi ca, la institutia austriaca, onorariul maxim este de 12.400 de euro, iar La Scala, cunoscuta opera din Milano, Italia, plateste cel mult 15.000 de euro.
Intr-un alt mesaj pe care i-l transmite direct lui Andrei Serban, Ioan Holender mai apreciaza si faptul ca, daca sumele despre care a auzit ca a fost platit regizorul la Iasi sunt adevarate, acestea pot fi considerate cu usurinta ca fiind „aberante“. „Sumele aberante, care se spune ca ti-au fost platite in saraca noastra Romanie si care sunt convins ca si dumneata, din proprie experienta, stii foarte bine ca in strainatate nu au fost niciodata oferite, asa cum nici astazi nu se platesc nimanui. Vechiul meu prieten, baritonul Leo Nucci in varsta de 74 de ani, pe care Beatrice Rancea l-a invitat la Iasi, platindu-i un avion privat, mi-a spus ca nu stia ca Romania este un paradis financiar pentru cantaretii de opera“, a mai scris Holender.
„Marsavie rusinoasa“
Intr-un raspuns oferit tot in mediul online, Andrei {erban atrage atentia asupra faptului ca a avut o relatie buna cu Ioan Holender in trecut si ca exista un public numeros care ii apreciaza montarile in prezent. Mai departe, a catalogat argumentatia lui Holender ca fiind o „marsavie rusinoasa“. „E vorba de o razbunare? Pentru ce? Ce v-am facut? De unde acest atac sub centura contra mea? Nici macar nu ati vazut Lucia, nici noua Vaduva (ambele extraordinar de bine primite de public) ca sa va faceti o parere! Aruncati deci cu venin contra mea (si a lui Beatrice Rancea) urmand opiniile cui? Ale celor cativa platiti ca sa strige buu?“, scrie Andrei Serban.
Cel mai asteptat raspuns in aceasta dezbatere a fost cel venit din partea lui Beatrice Rancea, care, dupa ce a ezitat sa aiba imediat o reactie la intrebarile mass-media, a trimis un comunicat de presa. Mesajul central este acela ca managerul interimar al Operei bucurestene ia in calcul actionarea in judecata a lui Ioan Holender: „va informeaza ca nu raspunde articolelor tendentioase, false si lipsite de substanta, de natura a afecta activitatea institutiei aduse in spatiul public de diferite persoane precum cele aparute in ultima perioada (n.red. lipsa virgulelor este alegerea semnatarilor comunicatului). De asemenea (…) nu va permite ca Institutia sa fie atrasa si sa faca obiectul unor scandaluri bazate pe false probleme lansate in spatiul public doar cu scopul defaimarii acesteia. Pentru toti cei interesati (…) anunta ca impreuna cu specialistii va analiza si identifica toate posibilitatile legale in vederea sesizarii instantelor de judecata competente ori de cate ori institutia va face obiectul unor atacuri defaimatoare in vederea apararii reputatiei si imaginii“, se precizeaza in comunicatul de presa.