Brunelda, dupa America
Brunelda, o dramatizare dupa America lui Kafka, este cea dintii premiera a lunii, in regia lui Marius Oltean. „Citindu-l pe Kafka, am avut mereu senzatia ca, desi nu a scris teatru, este foarte teatral”, spune regizorul Marius Oltean. Nu este vorba despre o punere in scena a intregului roman, ci doar a ultimelor capitole, personaj central fiind Brunelda. „Avem doua planuri: unul al realitatii, care pare mai ciudat, mai absurd decit visul. Si visul, care pare mai real decit viata”, explica regizorul, care a ales sa monteze spectacolul cu actorii de la sectia germana, „fiindca pare mai expresiv in limba germana decit in romana”. Renate Muller Nica joaca rolul principal, al Bruneldei, iar in joc s-au prins aproape toti actorii sectiei.
In Brunelda ni se prezinta o America zugravita cam strident, industrializata si dominata de sex. Apar alaturi de actori obiecte precum un aspirator (cu care este absorbita, ca in desene animate, tunica lui Karl Rossman), o lanterna (cu care i se uita Delamarche sub rochie Bruneldei), o casca de motociclist (folosita tot de Delamarche in incursiunile periculoase sub aceeasi rochie) si revista „Newsweek” (citita de Robinson). Totusi, personajele isi pastreaza sensibilitatea interioara si nevoia de afectiune. Povestea spusa este cursiva, pune intrebari si da raspunsuri, dar intr-o nota de usuratate generalizata, din cauza careia dramatizarea pastreaza foarte putine in comun in opera lui Kafka.
Premiera s-a jucat in Sala Studio de la Casa Sindicatelor, fara subtitrarea in romana anuntata initial de organizatori. „Dat fiind ca e o luna foarte plina, am incercat sa ocupam si alte spatii”, spune Constantin Chiriac, directorul teatrului sibian.
Tot intr-un spatiu neobisnuit a avut loc si cea de-a doua premiera, Nasul, dupa Gogol, in regia lui Alexandru Dabija, cu Ada Milea si Bogdan Burlacianu. S-a jucat pe 15 si 16 martie, in sala de sport de la Casa Sindicatelor, si face parte din programul „Regizori romani si straini invitati”. Initial cuprinsa in programul „Sibiu 2007” cu o luna mai devreme, premiera a fost aminata, iar numele lui Alexandru Balanescu a disparut de linga cel al Adei Milea.
Erofeev si taraba cu salata
A treia premiera, de la care ne putem astepta la cele mai mari surprize, este Viata cu un idiot de Victor Erofeev, in regia ucraineanului Andriy Zholdak. Spectacolul bazat pe textul scriitorului rus – inca netradus la noi – se anunta ca o desfasurare de imagini suprarealista.
Nici regizorul, nici directorul teatrului sibian nu dezvaluie deocamdata detalii despre ce va insemna acest spectacol. „Zholdak a pus in scena doua spectacole la Berlin, de patru ore si jumatate, care, in aceeasi masura in care au incintat, au si scandalizat”, spune rizind cu subinteles directorul Constantin Chiriac. „Au venit jurnalisti straini sa ii ia interviu lui Zholdak, insa regizorul se afla acum chiar in perioada de creatie si nu vrea sa dea declaratii”, adauga misterios Chiriac.
Iata insa cum este descris oficial spectacolul: „Zholdak vrea sa arate lumii intregi cum este sa imparti viata cu un idiot. Piesa care va fi montata la Sibiu debuteaza cu o afirmatie: «Viata cu un idiot este mereu plina de surprize». De surprize vor avea parte si spectatorii acestui spectacol; dramatismul femeii care iroseste totul pentru un idiot, iar el nu poate fi nici macar fericit, atinge valente nebanuite”.
Saptaminile trecute, regizorul a fost vazut la treaba, alaturi de actori, in diferite locuri din oras, filmind. De exemplu, in piata, la o taraba cu salata si morcovi. Ce se va intimpla cu aceste imagini, cum vor fi ele mixate si ce poveste vor spune, ramine de aflat pe 23 si 24 martie.
Un Othello?! nou-nout
Andriy Zholdak, cistigator al premiului UNESCO pentru regie in 2004, nu este la prima colaborare cu actorii din Sibiu. A montat Idiotul, dupa Dostoievki, in 2001, si Othello?!, dupa Shakespeare, in 2002.
Othello?!, de altfel, este prezentat si in aceasta luna tot ca o premiera, intrucit are o distributie radical schimbata fata de varianta de acum cinci ani. Noul Othello?! se va juca pe 30 martie.
Totodata, la Teatrul National „Radu Stanca” din Sibiu s-au jucat in continuare Pescarusul lui Cehov, regia Andrei Serban, pe 3 si 4 martie, si Balul lui Radu Alexandru Nica, pe 9 si 10 martie. In ultima zi a lunii, piesa Rinocerii lui Ionesco, in regia lui Tompa Gabor, va putea fi vizionata la Teatrul de Comedie din Bucuresti, in cadrul Festivalului de Comedie „festCO”.