Ziarul „The Times” titreaza luni: „Triumful realismului la Cannes”, Romania „a furat show-ul noaptea trecuta la cea de-a 60-a editie a Festivalului de Film de la Cannes.”
„Un film cu buget redus despre un avort ilegal si despre disperarea zilnica din era comunista a castigat Palme d’Or.”
„‘4 luni, 3 saptamani si 2 zile’, povestea unei studente din Romania comunista care indura lucruri de neimaginat pentru a fi sigura ca prietena ei va putea face un avort ilicit, a revendicat trofeul de aur, unul dintre cele mai importante premii si replica Europei la premiile Oscar”, scrie ziarul.
„Captivanta poveste a Romaniei a uimit criticii, desi unul a simtit ca povestea e atat de inspaimantatoare incat unele persoane se vor gandi inainte sa mearga sa-l vada intr-o seara la cinema”. Alt critic a sfatuit sa fie vazut „printre degete”. „Mungiu arata o imagine socanta a unui fetus avortat.”
Ziarul „Washington Post” este foarte entuziast si scrie „Traiasca Romania!”. „Criticii internationali pot fi duri, dar cei mai multi au fost de acord ca la cea de-a 60-a aniversare a Festivalului de Film de la Cannes s-au prezentat filme foarte puternice”, potrivit publicatiei.
„Nu a fost o surpriza ca premiul Palme d’Or a revenit unuia dintre cele mai indragite filme de la festival, ‘4 luni, 3 saptamani si 2 zile’, al regizorului roman Cristian Mungiu”, scrie luni „Washington Post”, care adauga ca IFC Entertainment a cumparat drepturile de difuzare si il va lansa simultan in cinematografele din America si pe canalele de cablu cu plata, la o data care nu a fost inca stabilita.
„Triumful romanesc de la Cannes scoate in evidenta industria de film din Romania ca fiind noua stea a cinematografiei europene”, noteaza agentia de presa Xinhua din China, care mentioneaza premiul lui Mungiu, dar si premiul Un Certain Regard obtinut de „california dreamin'” al lui Cristian Nemescu.
Agentia Reuters catalogheaza succesul lui Mungiu ca „inca un semn al evolutiei cinematografiei romanesti”. „Chiar daca se petrece in peisajul lipsit de compasiune sau culoare al socialismului est-european, povestea subliniaza prin ce sint dispusi prietenii sa treaca pentru a se salva reciproc”. Alegerea acestui film „a fost un exemplu rar” cand atat cei noua membri ai juriului prezidat de britanicul Stephen Frears, cat si jurnalistii si criticii prezenti la festival au cazut de acord asupra castigatorului Palme d’Or, potrivit Reuters.
„Mica tara care a putut: Romania straluceste la Cannes”, a scris duminica noaptea agentia de presa AFP, care a adaugat ca filmul recompensat cu Palme d’Or este „devastator”.
Postul TV american CNN numeste filmul „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” „un portret sfasietor al unui avort ilegal in era comunista din Romania” si spune ca pelicula a reusit sa invinga alte 21 de filme ale unor regizori mult mai cunoscuti, precum Quentin Tarantino sau fratii Coen.
„Criticii au pretuit realismul filmului si umilinta prin care a trecut Otilia, care s-a sacrificat pentru prietena sa”, scrie luni ziarul britanic „The Guardian”, care povesteste pe scurt subiectul peliculei care a castigat Palme d’Or.
Ziarul francez „Liberation” il numeste pe Mungiu „un nou si talentat regizor”, ce „beneficiaza” de „o industrie care, ca toate cele din fostele tari din Est, incepe sa renasca din apocalipsa nu atat estetica, cat financiara.”
„Mungiu nu este primul cineast roman care arata provocarea unei cinematografii cu spirit liber, dar este primul care beneficiaza de o recunoastere internationala atat de stralucitoare”, mai scrie publicatia.
BBC: Presa britanica, despre filmul lui Cristian Mungiu
BBC (28 mai, ora 7:17) – Realizator: Filip Standavid
Realizator: Filmul lui Cristian Mungiu, „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” a primit premiul Palme D’Or la Festivalul de la Cannes. O stire de gasit si in presa britanica de astazi, dupa cum a constatat Vlad Georgescu.
Reporter: „The Times” publica un articol intitulat „Triumful realismului la Cannes”. Acesta contine o fotografie de un sfert de pagina in care Cristian Mungiu poate fi vazut primind cu zambetul pe buze premiul Palme D’Or din partea reputatei actrite Jane Fonda. Iar autorul articolului scrie ca Romania a captat intregul show de la Cannes cu un film cu buget redus, despre disperarea din timpul comunismului. Filmul fusese cotat cu prima sansa de a castiga de mai multe ori in ultimele doua saptamani, aminteste „The Times”, care adauga ca pelicula din Romania s-a impus in fata fratilor Cohen. Filmul romanesc i-a ridicat in picioare pe critici, insa unii dintre ei au atras atentia ca putini oameni vor dori sa iasa la cinema pentru a se relaxa vazand o asemenea pelicula. Este acel film pe care il vezi printre degetele cu care iti acoperi temator ochii, scrie „The Times”. Este un film care nu va fi favoritul colectionarilor de DVD-uri, conchide la randul sau „The Daily Telegraph”. Ziarul arata ca titlul, aparent complicat, provine de la varsta foetusului avortat in film. Mungiu ofera imagini socante, insa descrierea grafica, realizata verbal de catre cel care face avortul, precum si exploatarea dilemei prin care trece femeia fac din vizionarea acestui film o experienta dureroasa. Ziarul observa ca Festivalul de la Cannes a incununat in acest an filme tragice. Premiul pentru cel mai bun actor a revenit unui film rusesc, despre moarte si durere, in timp ce o pelicula japoneza despre remuscare a luat Marele Premiu.
Numai de bine despre filmul lui Cristian Mungiu si in „The Guardian”. Ziarul respectiv scrie ca acesta a fost singurul film din competitie care a combinat rigoarea intelectuala cu tragedia umana, observatia sociala si un gen de naratiune pe care nu il gasesti decat in filmele horor de succes. Ziarul noteaza si concurenta redutabila cu care s-a confruntat filmul romanesc. Fratii Cohen, cu filmul lor despre un ucigas texan batran, au impresionat, la randul lor, prin cea mai notabila realizare de la „Burton Fink” incoace, film laureat la Cannes in 1991. Iar „The Independent” scrie ca acesta a fost un an de aur pentru marele ecran. Dupa multi ani de filme facute pe jumatate si de alegeri indoielnice, a fost probabil cel mai bun festival de la Cannes din ultimii ani. Ziarul numeste filmul lui Cristian Mungiu drept cea mai mare descoperire a competitiei. O drama zguduitoare, perfect realizata, despre dificultatile legate de avort in timpul comunistilor. „The Independent” adauga ca selectia filmelor din acest an a fost una judicioasa, spre deosebire de anii trecuti, cand filme redutabile au fost lasate in afara competitiei de la Cannes, fiind promovate insa pelicule care in final s-au dovedit fara valoare./me/lp/
Sursa: RADOR
Thierry Fremaux: Palmaresul Cannes 2007 reflecta intentia de a privi spre viitor
A 60-a editie a Festivalului International de Film de la Cannes a distins o cinematografie tanara si incisiva, cu o tonalitate mai curand sumbra, si a dat intaietate unor filme pe cat de angajate in plan moral si politic, pe atat de exigente in plan estetic, potrivit AFP.
„Palmaresul reflecta intentia festivalului de a privi spre viitor”, a declarat pentru AFP directorul artistic al festivalului, Thierry Fremaux.
„Prin premiile acordate Romaniei, Mexicului si Coreei, juriul a recompensat trei dintre tarile cele mai stimulante ale cinematografiei internationale din ultimii ani.”
A 60-a editie a festivalului de la Cannes ar fi trebuit sa fie americana, dar crema cinematografiei de dincolo de Atlantic, prezenta in competitie, este aproape absenta din palmares.
La 60 ani dupa ce fratii Ethan si Joel Coen castigau Palme d’Or cu „Barton Fink”, cei doi cineasti americani au plecat cu mana goala anul acesta. Filmul lor „No country for old men”, un periplu sangeros al unui psihopat, considerat favorit de critica, nu a castigat niciun premiu, nici „Death Proof” de Quentin Tarantino, o pastisa ludica dupa un film de serie B din anii ’70.
Numai Gus Van Sant – Palme d’Or in 2003 cu „Elephant” – a fost recompensat pentru „Paranoid Park”, un „‘Crima si pedeapsa’ la liceu”, ce a primit un premiu special la a 60-a aniversare a festivalului de la Cannes, pentru viziunea sa unica asupra societatii americane.
Duminica, juriul prezidat de cineastul britanic nonconformist Stephen Frears i-a abandonat pe obisnuitii Cannes-ului, ca sarbul Emir Kusturica, care, cu doua Palme d’Or la activ, s-a prezentat cu un „Promise Me This” neinspirat.
Juriul a decis sa le faca loc tinerilor si unei viziuni acute asupra realitatii sociale, prin acordarea trofeului Palme d’Or unui film cu buget redus – aproximativ 600.000 de euro – scris, filmat si produs de romanul Cristian Mungiu, de 39 de ani, „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”.
Epurat din punct de vedere stilistic, acest film este o sfasietoare cronica sociala, povestea unui avort interzis sub regimul comunist, o drama traita de sute de mii de femei in perioada Ceausescu.
Filmul intra in rezonanta cu „Persepolis” – Premiul Juriului la egalitate cu mexicanul Carlos Reygadas, in care franco-iraniana Marjane Satrapi a adaptat o banda desenata despre revolutia islamica din Iran.
Acest film de animatie in alb-negru, cu o grafica somptuoasa, evoca evenimente la fel de dramatice – inchisoarea, exilul, opresiunea femeilor de catre puterea religioasa, dar intr-un mod umoristic si poetic.
Cannes ofera astfel o tribuna de exprimare unui film curajos care a provocat controverse la Teheran, fiind considerat prea critic fata de regim.
„Chiar daca acest film este universal, vreau sa il dedic tuturor iranienilor”, a spus Marjane Satrapi, care nu va mai reveni in tara sa de origine deoarece nu o considera „un stat de drept”.
O alta fresca sociala si tribuna politica, filmul germano-turcului Fatih Akin, de 33 de ani, care are deja la activ cinci lungmetraje, „Auf Der Anderen Seite”, o pledoarie sensibila pentru relatii mai apropiate intre germani si turci, a castigat premiul pentru scenariu.
In fine, premiul pentru interpretare masculina a fost acordat rusului Konstantin Lavronenko pentru „Izgnanie”, o cronica austera cu accente de tragedie biblica, care denunta puterea patriarhala.
La final, editia 2007 a festivalului de la Cannes pare sa o contrabalanseze pe cea de anul trecut, uneori criticata pentru caracterul consensual al palmaresului.
„Am aratat ca nu e nevoie de mari bugete si mari vedete ca sa iei Palme d’Or si ca sa faci o poveste pe care toata lumea o va asculta”, s-a bucurat Cristian Mungiu, care a spus ca spera ca premiul sau Palme d’Or „va fi o veste buna pentru toti micii cineasti din tarile mici”.
Sursa: NewsIn