Pelicula ce spune povestea a doua studente, dintre care una ramane insarcinata, intr-o perioada in care avorturile erau interzise in Romania, s-a vandut in „toate teritoriile majore din Europa, toata America de Sud, SUA, Japonia, Coreea, inca de dinainte sa primim Palme d’Or”, a spus Mungiu.
„Sintem foarte fericiti ca povestea aceasta va ajunge in toata lumea. Sper sa putem avea si spectactori in Romania. Sper ca acest succes sa ne ajute sa avem sali pline si acasa.” Pelicula va avea premiera romaneasca in deschiderea Festivalului International de Film „Transilvania”, pe 1 iunie.
Filmul lui Mungiu a fost favoritul criticii si al presei inca de la inceputul festivalului de la Cannes. A primit si premiul Federatiei Internationale a Criticilor de Film (FIPRESCI), dar si cel al Educatiei nationale, distinctie acordata anual unei pelicule pentru contributia pedagogica.
Sursa: NewsIn
Directorul CNC nu il mai da in judecata pe Mungiu
Eugen Serbanescu, directorul general al Centrului National al Cinematografiei (CNC), considera inchisa disputa sa cu Cristian Mungiu, provocata de o declaratie a regizorului potrivit careia la concursul de proiecte al CNC s-ar face ilegalitati.
La sfarsitul lunii aprilie, cineastul a spus intr-un interviu publicat de un cotidian central ca „la finantarile de la CNC e vorba de infractiuni, de interesul producatorilor, de valize cu bani, de ilegalitati si trafic de influenta”.
Directorul Centrului a anuntat intr-un drept la replica, postat pe site-ul institutiei, ca „CNC, care nu mai accepta sa fie sacul de box al nimanui, isi rezerva dreptul de a-l intenta in justitie pe dl Mungiu, pentru calomnie”.
Problema a fost discutata si in Consiliul de Administratie al CNC, unde „s-a ajuns la concluzia ca nu e necesara escaladarea acestor declaratii facute, probabil, intempestiv”, a declarat luni pentru MEDIAFAX Eugen Serbanescu.
„Am depasit acest episod. Este un episod regretabil, dar inchis”, a mai spus directorul Centrului National al Cinematografiei.
Acesta este fericit de victoria filmelor lui Cristian Mungiu si Cristian Nemescu – „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” (Palme d’Or si premiul FIPRESCI), respectiv „California Dreamin’ (nesfarsit)” (premiul sectiunii Un Certain Regard) – la cea de-a 60-a editie a Festivalului de la Cannes, desfasurata intre 16 si 27 mai.
„Este un moment istoric al cinematografiei romanesti, un moment de apogeu. Sintem foarte fericiti de acest triumf al filmelor lui Cristian Mungiu si Cristian Nemescu. Romania are doua filme premiate. Nu s-a mai pomenit la Cannes ca aceeasi tara sa ia doua premii atat de importante intr-un an”, a declarat directorul CNC.
„Am fost suficient de inspirati sa finantam filmul lui Cristian Mungiu, cu circa 350.000 euro. Meritul pentru Palme d’Or este in primul rand al regizorului, al producatorului, iar in subsidiar al CNC”, considera Eugen Serbanescu.
Centrul National al Cinematografiei a alocat un credit de 1,15 milioane de lei productiei „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, la concursul de proiecte de anul trecut.
Eugen Serbanescu spera ca urmatoarele proiecte cinematografice ale lui Cristian Mungiu nu vor avea aceeasi soarta la concursurile CNC ca cele ale lui Cristi Puiu. In 2004, cand Puiu tocmai obtinuse Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Berlin, proiectul sau „Moartea domnului Lazarescu” a fost respins, intr-o prima faza, la concursul Centrului. In anul urmator, filmul a castigat premiul sectiunii Un Certain Regard la Cannes. Cu toate acestea, in anul urmator, doua proiecte de dezvoltare ale regizorului au picat la concursul CNC.
„Sper sa nu se intample asa cu Cristian Mungiu. Proiectele vor fi jurizate cat mai atent, chiar daca vor fi secretizate. Sint sigur ca un proiect al lui Cristian Mungiu va fi recunoscut ca valoros”, a declarat Eugen Serbanescu.
Cineastul in varsta de 39 de ani – care isi scrie singur scenariile si are propria casa de productie, Mobra Films (infiintata impreuna cu Oleg Mutu si Hanno Hofer) – este unul dintre regizorii din noua generatie care s-au implicat in toate dezbaterile din ultimii ani pentru elaborarea unei noi Legi a cinematografiei, a unui nou regulament de concurs si, mai nou, pentru modificarea acestuia. „Daca stau sa ma gandesc numai cat timp am petrecut in astia cinci ani dandu-ne cu parerea despre cum trebuie sa arate Legea cinematografiei si regulamentul de concurs ma inspaimant, insa trebuiau facute si lucrurile astea”, a spus Mungiu intr-un interviu acordat agentiei MEDIAFAX inainte de Festivalul de la Cannes.
Sursa: Mediafax
Cristian Mungiu – cel mai important premiu din istoria filmului romanesc
Mungiu a obtinut, duminica seara, cu filmul sau „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, primul Palme d’Or pentru lungmetraj si, totodata, cel mai important premiu din istoria cinematografiei romanesti.
Cu 50 de ani in urma, Ion Popescu Gopo castiga pe Croazeta un Palme d’Or pentru scurtmetraj, cu „Scurta istorie”. Aceasta distinctie prestigioasa a mai ajuns apoi la alti doi cineasti romani: Mirel Iliesiu pentru „Cantecele Renasterii” in 1969 si Catalin Mitulescu pentru „Trafic” in 2004.
Acum, la cea de-a 60-a editie a Festivalului de la Cannes, desfasurata intre 16 si 27 mai, Cristian Mungiu a reusit sa obtina din partea unui juriu prezidat de Stephen Frears trofeul suprem al Festivalului de la Cannes, cu al doilea lungmetraj din cariera lui. De asemenea, „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” a primit premiul FIPRESCI (Federatia Internationala a Presei Cinematografice) si premiul educatiei nationale, decernat de un juriu separat. Tot la editia de anul acesta a festivalului, filmul „California Dreamin’ (nesfarsit)” al regretatului regizor Cristian Nemescu a castigat premiul sectiunii Un Certain Regard.
Aceste performante ale celor doua filme selectionate la Cannes confirma o renastere a cinematografiei romanesti despre care criticii si organizatorii de festivaluri internationale au inceput sa vorbeasca insistent in urma cu trei ani.
Astfel, dupa ce Catalin Mitulescu a castigat Palme d’Or pentru scurtmetraj in 2004, in anul urmator Cristi Puiu a prezentat la Cannes un film extrem de apreciat de critica, „Moartea domnului Lazarescu”, care a castigat premiul Un Certain Regard. In 2006, Corneliu Porumboiu – care se facuse remarcat pe Croazeta in 2004, cand a luat premiul al II-lea la sectiunea Cinefondation cu scurtmetrajul „Calatorie la oras” – si-a adjudecat Camera d’Or (trofeu acordat unui film de debut, indiferent de sectiunea in care a fost prezentat) si premiul Europa Cinemas Label, cu „A fost sau n-a fost?”. La randul sau, actrita Dorotheea Petre a primit premiul de interpretare feminina al sectiunii Un Certain Regard cu rolul din filmul „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii” de Catalin Mitulescu.
Toate aceste premii din ultimii ani au venit dupa o absenta indelungata a Romaniei din palmaresul de la Cannes. Trecusera aproape patru decenii de cand Liviu Ciulei a castigat premiul pentru regie (1965) cu „Padurea spanzuratilor” (prezentat anul acesta in retrospectiva Cannes Classics si inclus intr-un proiect al lui Martin Scorsese de restaurare a capodoperelor cinematografiei mondiale) si de cand „Rascoala”, in regia lui Mircea Muresan, s-a intors cu premiul pentru debut (1966).
Trofeul obtinut duminica seara de Cristian Mungiu inseamna, fireste, succesul unui cineast talentat, care a scris, a regizat si a produs prin propria firma „4 luni, 3 saptamani, 2 zile”, un film cu un buget de doar 600.000 euro. O revelatie pentru mai toti cei care l-au vazut la Cannes, lungmetrajul cineastului roman in varsta de 39 de ani a intrecut creatii ale unor regizori ca fratii Coen, Emir Kusturica, Gus Van Sant si Wong Kar Wai. Insa acest Palme d’Or reprezinta, totodata, o piatra de hotar in istoria filmului romanesc.
Sursa: Mediafax