Ma aflam in Romania in iunie 2005, asa ca am avut ocazia sa urmaresc prezentarea acestui teribil caz in mass media romaneasca. Parea a se incadra perfect in seria de crime si violuri de la ora cinci. Eram deci foarte curios sa vad cum o astfel de stire, atit de tragic ancorata in realitatea romaneasca, va putea fi elevata la un nivel care sa aiba rezonante atit in constiinta romaneasca, cit si in cea americana. Mai mult decit atit, cum va supravietui ea in atmosfera unui teatru de prestigiu international asa cum este „La MaMa”?
Sala de spectacol a teatrului a fost repede invadata de un public mixt, format atit din americani (foarte multi actori studenti la Columbia University), cit si din romani, venit sa asiste la acest eveniment realizat de cea mai proeminenta personalitate teatrala din diaspora romaneasca. Spectacolul a inceput dupa o scurta introducere facuta de Ellen Stewart (doamna teatrului experimental din SUA), care a venit in scaunul cu rotile pentru a asista la spectacol, si de Andrei Serban, care ii datoreaza celei dintii debutul sau la New York.
Scena aproape goala, cu un decor minimal, in ciuda faptului ca ar fi putut sa constituie un impediment in intelegerea spectacolului, permite actorului libertatea si puterea aparitiei sale scenice. Intregul spectacol se desfasoara sub forma unei reconstituiri – ancheta facuta de politie pentru a elucida cum s-au petrecut faptele acestui nefericit caz de la manastirea Tanacu. Procedeul reconstituirii folosit de Andrei Serban, atit de specific teatrului analitic, functioneaza ca un fel de investigatie in lumea subconstienta a diverselor personaje, pe care Serban le contureaza cu tuse groase.
Totul incepe cu intrebarea simpla: „Cum s-a intimplat?”, adresata de politistul care conduce ancheta calugaritelor si martorilor evenimentelor. Acest „cum s-a intimplat?” incita la reconstructia faptica a tragediei, intrerupta in mod exploziv de fragmente de povestire care insa nu mai sint prezentate la modul trecut, ci prezent.
Pendularea intre un timp trecut, al reconstituirii, si un timp prezent, teatral, in care evenimentele se intimpla sub ochii spectatorilor, creeaza o stare halucinanta, care insa mentine treaz interesul publicului. Aceasta stare este amplificata de extinderea spatiului scenic pina in mijlocul spectatorilor, ba chiar si sus, in balcoane.
„Work in progress”
Un efect foarte puternic il constituie folosirea in constructia spectacolului a unei distributii duble pentru rolul calugaritei Irina, decedata in urma sedintei de exorcizare. Cu toate ca ar fi putut produce confuzie in desfasurarea liniara a reconstituirii, acest procedeu a dat nastere, in mod surprinzator, unui dublu metafizic. O oglinda stranie in care Irina se reflecta denaturat, alunecind spre o zona a subcostientului populat cu demoni si de un erotism macabru.
Universul teatral creat de Andrei Serban, desi folosind imagini atit de specifice spatiului romanesc (din care nu au lipsit micii si manelele), se aseamana intr-un anume fel cu cel al romanelor lui Bulgakov, in care entitati supranaturale demonice coexista in aceeasi realitate cu cea a omului de rind.
Transportat in universul fantasmatic al calugaritei, publicul asista la o scena orgiastica in care Irina se afla sub puterea unui incubus reprezentat de Jackie Chan, personajul principal al filmelor cu karate, care o fascineaza pe fata proaspat iesita dintr-un orfelinat infernal.
Scena finala este emblematica pentru intregul concept al spectacolului, suprapunind realitatea cotidiana cu supranaturalul. Irina apare in imaginatia calugarului intr-o forma ambigua si incitanta, in acelasi timp demon erotic care ii tortureaza constiinta, dar si inger pazitor insotindu-l in suferinta sa.
Publicul ramine rareori in intregime la discutia de dupa un „work in progress”, asa cum, cu modestie, si-a numit Andrei Serban spectacolul. De data aceasta insa, dupa minute in sir de aplauze, oamenii parca nu mai voiau sa se desprinda din starea de electrizare in care s-au lasat atrasi.
Andrei Serban Traveling Academy
este un proiect initiat si finantat de Asociatia
ECUMEST si de Institutul Cultural Roman din New York.
Actorii: Csilla Albert, Richard Balint, Ionut Caras, Ramona Dumitrean, Cristian Grosu, Catalin Herlo, Cristina Holtzli, Silvius Iorga, Mara Opris, Florentina Tilea, Andrea Tokai.