A 69-a ediție a Berlinalei pare destul de cuminte, un fel de ediție de umplutură înainte de marele restart de anul viitor, când Dieter Kosslick (diriguitor în ultimii 18 ani) va face loc duetului yin-yang format din Carlo Chatrian (venit de la Locarno) și nemțoaica Mariette Rissenbeek.
La ediția de anul acesta nu sunt mai deloc vedete de peste ocean și nici regizori prea de top. În ultimii ani, festivalul s-a străduit să țină sus stindardul politic, firește cu concesiile de rigoare făcute țării gazdă. Au fost însă destule voci – și din afara Germaniei, și dinăuntru – care au reclamat o scădere a nivelului valoric al filmelor din Competiție. Cannes-ul a încercat și el anul trecut să-și redefinească competiția, deci toată lumea e acum cu gândul la Berlinala de anul viitor.
Totuși, unul dintre cele mai așteptate filme din acest an e cel care și deschide festivalul și care pare croit pentru Berlin. The Kindness of Strangers e realizat de o femeie (Lone Scherfig), care e și o regizoare foarte bună, și o prietenă a festivalului (a fost la Berlin cu patru filme, ultima dată în 2009 cu An Education). În plus, filmul e și coproducție minoritar germană și, last but not least, are în distribuție mai mulți actori cunoscuți (deși nu A list), care vor înfrunta vântosul covor roșu berlinez (toată lumea zâmbește, dar nu se vede pe cameră cât le e de frig): Zoe Kazan, Andrea Riseborough, Bill Nighy, Tahar Rahim, Caleb Landry Jones, Jay Baruchel. Filmat la Toronto, Copenhaga și New York, The Kindness of Strangers e o declarație de dragoste făcută New Yorkului.
În acest an, șapte din cele 17 filme aflate în Competiție sunt realizate de femei. Să sperăm că sunt și bune și că selecția nu s-a făcut doar pe paritate între sexe. Cel mai interesant dintre ele – deși în afara competiției – mi se pare noul documentar al lui Agnès Varda, Varda par Agnès, cineasta franceză urmând să primească Premiul Berlinale Camera pentru întreaga carieră (în vreme ce Ursul de Aur pentru întreaga carieră îi va reveni lui Charlotte Rampling).
Altfel, Competiția pare o fluturare de batistă a lui Kosslick spre cineaști pe care i-a mai selecționat și în anii trecuți. André Téchiné revine, dar în afara competiției, cu al 26-a lungmetraj al său și a opta colaborare cu Catherine Deneuve. În L’adieu à la nuit el încearcă să înțeleagă ce simte un tânăr francez care se decide să facă jihadul, dar și ce simt cei din familia lui.
Fatih Akin concurează pentru Ursul de Aur cu Der Goldene Handschuh/ The Golden Glove, care retrasează destinul unui criminal în serie german, care între 1970 și 1975 a ucis cel puțin patru prostituate în Hamburg. Cineastul german de origine turcă a luat Ursul de aur cu (cel mai bun film al său de până acum) Gegen die Wand, în 2004, după care a trădat Berlinul pentru Cannes.
Francezul François Ozon vine a cincea oară la Berlin, cu Grâce à Dieu (deși nici el n-a mai venit de nouă ani). În acest nou film, cineastul interesat până acum mai mult de psihologia feminină pune în ecuația credința („adevărul vă va elibera“) și momentul când un bărbat abuzat sexual în copilărie de un preot îl confruntă la maturitate pe abuzator cu faptele sale.
Chinezul Zhang Yimou vine tot a cincea oară în cursa pentru Ursul de Aur cu Yi miao zhong/ One Second, în care evocă Revoluția Culturală și omagiază cea de-a șaptea artă prin intermediul întâlnirii dintre un prizonier cinefil și o fetiță orfană.
Chinezul Wang Quan’an, ce are ca spațiu predilect Mongolia, care a luat Ursul de Aur cu Tuya’s Wedding în 2007 și Ursul de Argint – Premiul de scenariu pentru Apart Together (2010), se află tot în Competiție cu Öndög, care narează întâlnirea din stepa mongolă dintre un polițist fără experiență venit să investigheze moartea unei femei și o femeie crescătoare de reni, independentă și în perfectă armonie cu sine și cu lumea.
Harnica, dar nu prea creativa Agnieszka Holland revine după doar un an de pauză cu primul ei film în limba engleză, Mr. Jones (cu James Norton, Vanessa Kirby și Peter Sarsgaard), inspirat din cazul real al jurnalistului britanic Gareth Jones care a scris în 1933 despre utopia comunistă din URSS.
Cineasta spaniolă Isabel Coixet revine la Berlin cu primul ei film produs de Netflix, Elisa & Marcella, povestea unor femei care au reușit să se căsătorească la începutul secolului XX.
Canadianul Denis Côté va fi pentru a treia oară în Competiție cu Répertoire des villes disparues/ Ghost Town Anthology, care arată cum moartea unui adolescent schimbă o comunitate.
Va fi a patra selecție în cursa pentru Ursul de Aur pentru Hans Petter Moland care ecranizează cu Ut og stjæle hester/ Out Stealing Horses, bestsellerul lui Per Petterson din 2004, cu Stellan Skarsgård în rol principal. Acțiunea începe în 1940, când naziștii ajung la Oslo.
Juriul pare mai interesant decât Competiția: actrița franceză Juliette Binoche (președinte), criticul american de film Justin Chang, actrița germană Sandra Hüller, cineastul chilian Sebastián Lelio, Rajendra Roy (Chief Curator of Film la Museum of Modern Art din New York) și Trudie Styler, actriță, producător și nevasta lui Sting.
Vice, de Adam McKay, unul dintre fruntașii sezonului american de premii – deși e unul dintre cele mai supraevaluate titluri ale anului –, va fi proiectat în afara competiției. Prezența americană e palidă în acest an – probabil film lui McKay a fost adus pentru că e un film politic, în Berlinale Special urmând să fie prezentat și Watergate – Or: How We Learned to Stop an Out of Control President, un apreciat documentar al lui Charles Ferguson despre Richard Nixon. Șase din cele 12 filme din Berlinale Special sunt documentare.
În secțiunea Panorama, unde selectorii s-au schimbat anul trecut, sunt 17 lungmetraje de ficțiune și cinci documentare. Nouă dintre ele sunt filme de debut. În secțiunea Forum, care în acest an e curatoriată interimar de boardul Arsenal – Institute for Film and Video Art e.V., a fost selecționat și singurul film românesc de anul acesta de la Berlin, lungmetrajul de debut al lui Marius Olteanu, Monștri.
A 69-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin se desfășoară în perioada 7-17 februarie 2019.