Trecerea de la „legal fiction” la „illegal fiction” (termen imprumutat din filosofia lui Derrida) inseamna, de fapt, caderea in literatura, caderea in singuratate, autobaricadarea.
„Despartirile, nu neaparat amoroase, stau la originea caderii in literatura, caderea din fictiunea legala in illegal fiction”, spune scriitorul tot in aceeasi prefata. „Mi-e scirba de acest fel de nastere a literaturii. Dar altfel nu stiu s-o fac” – este vorba despre nasterea literaturii din izolare si din singuratate. Caderea in „ilegalitate” este ca o trecere de la fictiunea marelui Voyeur la propria ta fictiune. Caderea in literatura si iesirea din „legal fiction” se manifesta intotdeauna intr-un mod brutal. Dupa ce a debutat cu texte critice, Costi Rogozanu isi face debutul anul acesta si ca prozator, cu un volum de povestiri, Fuck the cool. Spune-mi o poveste, care a aparut in colectia „Ego. Proza”, la Polirom.
Cartea cuprinde zece povestiri in care literatura „cool” e presarata cu trimiteri la Platon, Flaubert, Bertrand Russell, Thomas Mann, James Joyce sau Celine: „Am vrut sa scriu o proza cu actiunea in viitor, ceva gen jurnal al unei fetite de 12 ani, un amestec de imagerie infantila cu experiente sexual complicate, privite cu cei mai naturali ochi. Nu mi-a iesit convingatoare, mi-a iesit tezista. Mai toate textele pe care le veti citi sint cu teza, imi sint si mie insuportabile. Dar trebuia sa le public, ca sa revin linistit la programul meu fix de la job…”. Caderea in literatura este in acest caz o solutie de depasire a crizei, de epuizare a unei stari angoasante prin scris. Se spune ca un scriitor ar trebui sa citeasca mai mult decit scrie. Pentru Rogozanu, scriitorul „nu mai poate citi cu adevarat”, pentru ca munceste prea mult la construirea „soclului” sau.
O carte despre nevoia de a povesti si de a fi povestit
Fuck de cool. Spune-mi o poveste este „o pledoarie pentru poveste”, o colectie de „10 sinopsuri cu amor, tristete si alte nimicuri” – asa cum citim in subtitlul volumului –, o carte despre „cool”, intr-o lume a kitsch-ului. Personajele lui Costi Rogozanu se ascund sub masti mondene si traiesc din plin deziluziile autoeroizarii.
Numele personajelor, multe dintre ele reduse doar la o singura initiala (V., J., N., C., S. etc), pot fi simboluri ale unei intregi generatii, generatia „fara filtru ironic al situatiilor stranii”, generatia celor care oscileaza intre „a fi” si „a parea”, intr-un joc interminabil cu masti si avataruri. Desi comunica cu ceilalti, pozeaza in reviste mondene, sint intelectuali cu renume sau femei de succes, personajele din povestirile lui Rogozanu sint extrem de singure si intr-o criza continua de identitate. In ciuda titlului destul de comercial, cartea lui Costi Rogozanu aduce in discutie probleme serioase, avind totodata curajul de a spune lucrurilor pe nume.
Primele doua personaje care apar in debutul cartii sint Programatorul sau P. („Ocupatie oficiala: programator. Ocupatie fundamentala: artist al computerului”) si Jurnalistul sau J. („Ocupatie oficiala: jurnalist. Ocupatie fundamentala: scriitor de mare profunzime”). Cititorul este antrenat chiar de la inceput intr-un permanent joc intre „a fi” si „a parea”, intre clasic si modern. Ramon citeste Virgiliu, iar Maria se delecteaza cu Boccaccio, „Boccaccio e intr-o editie de dupa ’90, „comerciala”, cu o grasa goala pictata de vreun obsedat olandez pe coperta. Vergiliu e legat in piele, e o editie veche… „.
Cartea lui Rogozanu este o carte despre nevoia de povesti, despre nevoia de a povesti si de a fi povestit. Povestea unui „consilier de cool”, povestea lui Luca Preda, „erou al intelectualitatii” cu un dosar gros, de urmarit al Securitatii, povesti din lumea superficiala a showbizului, povesti „cool” sau povesti despre „fericirea burgheza”, povesti promise sau mereu aminate alcatuiesc un volum compact si bine regizat din punct de vedere stilistic. Pentru Rogozanu, „scrisul e visul frumos al mizantropiei”, iar „depresia e cea mai comuna si comoda proliferare a kitsch-ului”.
Costi Rogozanu, Fuck the cool. Spune-mi o poveste,
colectia „Ego. Proza”, Editura Polirom, 2007, 26.95 lei