Acum incepe distractia. Ce cauta Brancusi? Cu siguranta nu e Brancusi avangardistul, ci artistul semipopular si semitaran dupa care faceam noi modele la orele de traforaj. Cite albume Brancusi au micii romani acasa? Citi i-au vizitat atelierul? Cu Eliade si Eminescu treaba e mai usoara: se dau la BAC. Tot romanul a citit macar un comentariu literar cu tema: De la Eminescu la Eliade sau cele doua E-uri din literatura autohtona ori Eminescu cosmogon si Eliade fantascon. Pentru ca-i avem pe cei doi in top trebuie sa multumim autorilor de comentarii literare si referate.ro, care i-au adus pe inaltele culmi ale artei. Se pare ca TVR a facut asta: priviti filmul de prezentare cu Eliade. Eu i-am citit scenariul si pe bune ca e de nota 10 la BAC. Un val de metafore si nonsensuri va fi livrat publicului pe post de prezentare. Iar publicul va fi multumit. Mai mult nu poate si nici nu cere.
Au mai ramas patru mari fraieri: aia de-i gasim in manualul de istorie. Sint simptomul clar al unui popor ancorat in trecut, traditionalist si obosit, un popor care se bucura la o bere de victoriile lui Stefan si de pseudo-unirea (coniac, da!) realizata de Mihai. A, si Alicuza, cel pe care il sarbatorim la 24 ianuarie, cind oricum n-avem ce face. Ce cauta astia in top? Poti sa-i treci in brandul de tara, pe tricouri sau la cinematograf? Ce legatura au ei cu 80% dintre romanii care vor unirea cu Europa? Din doua una: ori mintim in ambele optiuni, ori A, ori B. Daca A, atunci noi habar n-avem ce vrem in constructia europeana. Daca B, atunci i-am pus pe cei trei fraieri in top pentru ca alte nume nu stim si nu vrem sa stim. Daca povestea ar fi fost mai complicata si romanii ar fi trebuit sa voteze un mare roman plus valoarea pe care i-o atribuie, cred ca s-ar fi vazut mai clar schizofrenia care ne bintuie. Prezenta lui Antonescu e semnul ei discret: un om politic semiorientat si un semicriminal plac si inspira la fel de mult. Nu cred ca pe Antonescu l-au votat veteranii de razboi (tehnic n-aveau cum), ci lumpenproletariatul cu ifose legionare.
Micii romani, miticii…
Am ajuns la ideea care ma sperie: topul acesta e produsul tirziu al unei educatii nationalist-ceausiste foarte bine calibrata pe o gindire legionara. Micii romani, miticii, sint de fapt niste spirite impregnate de absolut si inefabil, dincolo de realitatea mundana si josnica, pe care totalitarismul caii unice i-a ametit de tot. In topul acesta se vad piesele de la „Cintarea Romaniei” si cintecele de la „Cenaclul Flacara”*, alaturi de visul maret al unei Romanii cu destinul Chinei sau Frantei, dracu’ mai stie. Ce europenizare, ce pragmatism, ce societate deschisa! Micii romani vor sa sfinteasca locu’ in continuare. Vor sa fie tot produse de mina a doua. Daca nu credeti, cititi forumul de pe site. Ma regasesc in topul acesta, traiesc de 23 de ani sub presiunea lui, sub falsa mitologie, sub sechestrul unor cai bine brazdate si false. Conglomeratul celor primi 10 Mari Romani seamana cu acele combinate comuniste. Mari, pline de zgura si fara folos in secolul nostru. Acest format TV spune asa de multe despre Romania, incit ma intreb daca nu cumva e chiar singura emisiune pe bune despre TVR 50 de ani. Ca aici sint adunate exact istoriile sinistre care strabat imaginarul romanesc in ultimii 50 de ani.
A, inainte sa inchei apocalipsa, propun un joc: priviti topul celor 100. Daca aveti rabdare veti vedea ca e un top de cupluri si menajerii a trois. Cuplurile sint imaginea schizoida a Romaniei, menajeriile sint falsele mitologii. Incepe asa: Ceausescu, Tepes, Becali (menajerie), apoi luati la intimplare: Zelea-Codreanu cu Titulescu (pozitiile 22, 23), Decebal cu Traian Basescu (26, 27), Madalina Manole cu Vadim (44, 45), Mutu cu Piersic (50, 51) – aici au nimerit gasca playboy, Giga Petrescu cu Elisabeta Rizea (57, 58). Topul se incheie mirsav: filosoful Noica cu Badea Cirtan. Sentimentul romanesc al fiintei, a?
* Am citit aceasta idee si in articolul lui Liviu Antonesei din dosarul de saptamina trecuta. Si mi-am dat seama ca nu gresesc. Thnx Antonesei!