Iar cele șase mari studiouri de la Hollywood au rămas doar cinci după ce conglomeratul Disney a înghițit 20th Century Fox. O achiziție ce sperie multă lume.
E oficial: The Walt Disney Company a intrat efectiv în posesia legendarelor studiouri 20th Cen-tury Fox și a întregului patrimoniu aferent.
Pentru a pune mâna pe Fox, studiourile lui Mickey Mouse au făcut o ofertă mult mai mare decât cea a concurenților, conglomeratul ComCast: 71,3 miliarde de dolari, o sumă enormă. O afacere atât de mare, încât a fost nevoie și de permisiunea guvernului american, atent la orice posibilă încălcare a legislației antitrust.
Practic, studiourile Disney sunt stăpâne peste tot ce înseamnă patrimoniul 20th Century Fox, Fox Searchlight, pe ce înseamnă rețelele TV FX, National Geographic, Sky, Star India și cea mai mare parte a serviciului de streaming Hulu.
În materie de branduri și francize, după ce Disney a pus mâna pe Pixar, Marvel și Lucasfilm, acum deține drepturile de autor asupra serialelor Familia Simpson, Family Guy, MASH, Dosarele X, asupra seriilor Alien, Predator, X-Men, Die Hard, Planeta maimuțelor, Ice Age etc. Avatar și Titanic vor continua să producă bani pentru Disney. Disney va câștiga de acum înainte 40 la sută din întregul box-office american.
Această preluare provoacă spaimă. Nu numai celor 4.000 de angajați Fox care își vor pierde slujbele cât de curând, ci întregii industrii de entertainment și media americane.
Odată cu această achiziție „am intrat în era giganților media“, apreciază o analiză a revistei „Variety“. O mișcare tectonică ce îndreaptă mai mult Hollywoodul spre Silicon Valley, unde jucătorii digitali precum Netflix au schimbat felul tradițional în care se fac banii din divertisment. Viitoarele ținte Disney sunt, astfel, Netflix și Amazon, iar o bătălie demnă de finalul Urzelii tronurilor se poartă pe tărâmul streamingului, începută imediat ce Disney a lansat propria platformă, Disney+. Este o încleștare a titanilor, numai că Disney a căpătat o putere uriașă și are buzunare suficient de adânci (și, prin catalogul Fox alături de celelalte cataloage un imens rezervor de filme și seriale) pentru a susține un război de lungă durată. Vor reuși Netflix și Amazon să facă față acestei bătălii?
„Este un lucru foarte rău pentru public și profund anticompetitiv“, spune Tom Rothman, șef al studiourilor Sony Pictures și fost șef la Fox. „Consumatorii sunt cei ce vor suferi în cele din urmă, va urma o imensă lipsă de originalitate. Aceasta este cea mai mare amenințare cu care are de-a face industria cinematografică.“
Pe de altă parte, Alan Horn, președintele Walt Disney Studios, se străduie să combată temerea că un întreg șir de francize populare vor fi „disneyificate“, în cel mai rău sens al acestui cuvânt. „Prin Fox, ne vom putea permite să facem filme pe care altfel nu ni le-am fi permis sub stindardul Disney.
N-am fi putut face Bohemian Rhapsody, n-am fi putut face Argo, în care personajele fumează și spun «fuck». Sunt lucruri pe care ca Disney nu le puteam face“, spune Horn.
Dincolo de aceste asigurări, pe care mulți vor să le vadă întâi puse în practică pentru a le crede, rămâne faptul că Disney deține acum, mai mult ca niciodată, o putere imensă asupra media și asupra industriei divertismentului. O putere pe care, afirmă multă lume, nu va ezita să o folosească discreționar.
Pe 3 noiembrie 2017, Disney a interzis accesul ziarului „Los Angeles Times“ la premierele pentru presă ca pedeapsă după ce cunoscutul cotidian a dezvăluit anumite practici comerciale dubioase practicate de Disney. Restul mass-media din SUA s-a solidarizat imediat cu „Los Angeles Times“, iar Disney a trebuit să de înapoi, dar asta a arătat felul în care va dori să reacționeze gigantul lui Mickey Mouse.
„Am observat un tipar comportamental în ceea ce privește Disney. Cu cât va avea mai multă putere, cu atât mai mult nu va ezita să o folosească“, spune un ziarist specializat în industria divertismentului, citat de BuzzFeed.
„Este foarte îngrijorător comportamentul acestui conglomerat multinațional, care ne-a dovedit până unde este pregătit să meargă împotriva celor care nu se aliniază la linia companiei. Este cu atât mai îngrijorător cu cât controlează o parte atât de mare din entertainment“, spune Jason Bailey, editorul Flavorwire.