După nominalizările la Premiile Oscar, anunțate în 13 ianuarie, care au survenit nominalizărilor asociațiilor profesionale de la Hollywood și Premiilor Globul de Aur (anunțate în 6 ianuarie), s-ar părea că bătălia pentru Oscarul pentru Cel mai bun film s-a restrâns la două titluri – Once Upon A Time In Hollywood, de Quentin Tarantino, și sud-coreeanul Parasite, de Bong Joon-ho.
Ambele au fost lansate la Festivalul de la Cannes anul trecut, unde s-au întrecut în Competiție, și de unde Parasite a plecat cu la Palme d’or, iar filmul lui Tarantino cu buza umflată.
Acum, după cum bine aprecia publicația americană „IndieWire“, cele două filme sunt cele mai îndreptățite să ia cel mai important Oscar, fiind considerate favorite dintr-o listă de patru filme care, pe lângă nominalizarea la Oscarul pentru Cel mai bun film au fost reținute și pentru premiile asociațiilor producătorilor, regizorilor și actorilor (pentru întreaga distribuție). Pe această listă se mai află The Irishman, de Martin Scorsese, și Jojo Rabbit, de Taika Waititi (filmat în Cehia cu directorul de imagine român Mihai Mălaimare Jr., care, din păcate, n-a fost nominalizat la Oscarul pentru imagine).
Dacă ar fi să riscăm o predicție, am spune că Oscarul pentru Cel mai bun film se va duce la filmul lui Tarantino, care nu doar că vorbește despre show-business (temă preferată pentru Academia Americană de Film), dar e genul de film capabil să placă și publicului larg, și esteților. Nu în ultimul rând, e american.
La categoria Cel mai bun film au fost mai fost reținute în afară de filmele lui Tarantino și Bong: 1917 (de Sam Mendes, care a luat Globul de Aur pentru cea mai bună dramă), Ford vs. Ferrari (de James Mangold, decizie surprinzătoare), Jojo Rabbit, Joker (de Todd Philips), Little Women (de Greta Gerwig), Marriage Story (de Noah Baumbach) și The Irishman.
Cele mai multe nominalizări (11) le are controversatul Joker, care și-a lansat cariera la Veneția, unde a primit Leul de Aur, și care e de așteptat să îi aducă lui Joaquin Phoenix Oscarul de interpretare (după Globul de Aur). Câte zece nominalizări au primit filmele lui Tarantino, Mendes și Scorsese, în vreme ce Jojo Rabbit, Marriage Story, Parasite și Little Women au câte șase.
Nominalizările lui Parasite, inclusiv la Cel mai bun film, Regie, Scenariu original și Film internațional, sunt o mare surpriză – filmul nu e producție americană, dar sunt explicabile prin neașteptatul succes de casă al filmului – 24 milioane de dolari încasări în SUA și 100 de milioane de dolari în întreaga lume. Probabil că Oscarul pentru Film internațional nu are cum să-i scape. Dacă ar lua Oscarul pentru Cel mai bun film, ar face istorie. Să nu uităm că anul trecut, alt film sud-coreean, Burning, de Lee Chang-dong (mai bun ca Parasite), a ajuns doar pe lista scurtă la categoria care pe atunci se numea Film vorbit în altă limbă decât engleza. Cinemaul sud-coreean nu are doar cineaști de valoare, ci și resurse, dovadă că Parasite a beneficiat de promovarea necesară în America pentru a intra în cărți la Oscaruri.
Două nominalizări are Dolor y gloria, de Pedro Almodóvar, reținut la categoriile Film internațional și Actor rol principal (Antonio Banderas, pentru prima dată nominalizat, bravo lui). Almodóvar are deja două Oscaruri, pentru scenariu original (Hable con ella, 2003) și Film vorbit în alt limbă decât engleza (Todo sobre mi madre, 2000).
Fără Cadoul de Crăciun
O altă mare surpriză e filmul macedonean Honeyland, de Tamara Kotevska și Ljubo Stefanov, nominalizat în premieră la Film internațional și Documentar de lungmetraj. Niciodată n-a mai avut Macedonia, țară cu două milioane de locuitori, două nominalizări la Oscar. Cehii sunt și ei în delir de când s-a anunțat că Daughter/ Dcera, care e de fapt filmul de absolvire al studentei FAMU Daria Kashcheeva, a fost nominalizat la Animație scurtmetraj. Alt film european nominalizat e Corpus Christi de Jan Komasa, reținut la categoria Film internațional, dar polonezii sunt deja obișnuiți (!).
Din păcate, Cadoul de Crăciun, de Bogdan Mureșanu, nu a fost nominalizat la Scurtmetraj ficțiune. Rămâne cu recordul de a fi fost scurtmetrajul românesc cu cele mai multe premii internaționale și care a ajuns cel mai departe la Oscar, adică pe lista scurtă.
E un an al surprizelor și pentru că Netflix, care în 2014 a avut o singură nominalizare (pentru The Square, de Ruben Östlund), a sărit la 15 anul trecut (mai ales datorită lui Roma de Alfonso Cuarón) și a ajuns acum să domine topul distribuitorilor, cu 24 de nominalizări, urmat de Sony Pictures cu 20, Walt Disney cu 17 și Warner Bros. cu 12. Surprinzător, Frozen II, care e în primele locuri în box-office-ul mondial al anului trecut, n-a fost nominalizat la Animație lungmetraj (așa cum s-a întâmplat la Globurile de Aur). În schimb, pe listă au intrat animațiile Netflix I Lost My Body și Klaus.
A 92-a ediție a Premiilor oferite de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) este de bun augur pentru cuplul alcătuit din regizorii Noah Baumbach și Greta Gerwig, ale căror filme au împreună 12 nominalizări și care se bat pentru cel mai mare trofeu. Presa americană e supărată însă, deoarece Gerwig n-a fost nominalizată și la Regie (așa cum s-a întâmplat cu precedentul ei film, Ladybird, în 2018) și consideră că regizoarele au fost „snobate“ în acest an, nominalizările la regie rămânând ultimul bastion al supremației masculine.
Tot presa americană speculează că ar fi posibil ca Baumbach și Gerwig să plece acasă fiecare cu câte un Oscar de scenariu – Gerwig pentru scenariu adaptare, Baumbach pentru scenariu original (deși în categoria lui Tarantino pare greu de învins). Reamintim că Oscarul pentru Cel mai bun film e votat de toți membrii AMPAS, iar celelalte premii de fiecare secție în parte (regizorii votează Oscarul pentru regie șamd).
Cele mai disputate categorii sunt, ca în fiecare an, cele de interpretare, și ca în fiecare an câțiva nefericiți rămân pe dinafară, chiar dacă au avut prestații foarte bune. După părerea noastră, la categoria Rol principal masculin Leonardo DiCaprio (Once Upon A Time In Hollywood) și Jonathan Pryce (The Two Popes) puteau să le fi făcut loc lui Adam Sandler (Uncut Gems) și Taron Egerton (care are deja Globul de Aur pentru Rocketman). Slavă Domnului că n-a fost Christian Bale nominalizat din nou!
Brad Pitt (Once Upon A Time In Hollywood ), însă, nu prea are cum rata Oscarul pentru rol secundar masculin, mai ales că a primit deja Globul de Aur.
La Rol principal feminin, unde e de așteptat să câștige (ca la Globurile de Aur) Renée Zellweger (Judy), au rămas pe dinafară Jennifer Lopez (Hustler), Lupita Nyong’o (Us) și Awkwafina (The Farewell). În schimb, Scarlett Johansson, până mai ieri fără nici o nominalizare la Oscar, s-a trezit peste noapte cu două – pentru rol principal (Marriage Story) și rol secundar (Jojo Rabbit).
Cynthia Erivo (Harriet) e nominalizată în premieră la Rol principal feminin, salvând turma într-o ediție care amenința să fie din nou acuzată că discriminează profesioniștii de culoare (vezi scandalul #OscarSoWhite din 2016).
Cei 8.469 membri ai Academiei trebuie să voteze acum câștigătorii. Are vreo importanță că 20% dintre ei sunt neamericani și că 32% femei? Vom vedea în 9 februarie. Ceremonia are loc mai devreme decât până acum și nu va avea nici un fel de gazdă, doar prezentatori introduși de announcer. Motivul e audiența tot mai scăzută pe care gala transmisă de ABC a avut-o în ultimii ani, ceea ce a determinat postul de televiziune să ceară Academiei să scurteze gala. S-au prins și ei că „Pasul scurt lungește viața“.