Dosar - Dragos Cojocaru -
„Nu cred, desigur, ca Astérix este mai important, din punct de vedere
artistic, decit Proust sau Picasso“, spune Umberto Eco, intr-un text realizat
pentru site-ul www.asterix.com, „dar banda
desenata creata de Goscinny si Uderzo tine fara doar si poate de o forma de arta
cu totul si cu totul originala. Sa incepem prin a defini foarte limpede
problema. Am considerat intotdeauna ca e o mare naivitate sa privesti BD-ul ca
ceva foarte omogen. Din acest punct de vedere, banda desenata este comparabila
cu pictura: exista pictura de buna calitate si de proasta calitate; exista un
Rafael care a creat capodopere si un Hitler care a produs mizgaleli atroce.“
Banda desenata cea buna – cea frumoasa – este aceea care se inspira din arta. Si este surprinzator sa constati in ce masura Asterix se deda inspiratiei artistice, fie numai prin pastisele tablourilor celebre pe care le realizeaza Uderzo. Aceste „deturnari“ sint prodigioase si interesante.
Trecind in revista influentele artei „serioase“ asupra unor celebre serii americane si europene precum Little Nemo, Flash Gordon, Dick Tracy sau Corto Maltese, Eco este de parere ca, din acest punct de vedere, „Uderzo merge mai departe decit toti ceilalti fiindca se ia mai putin in serios“.